AUTO… Retro Parada Primãverii a atras, si în acest an, sute de vasluieni pasionati de vehicule istorice. Dacia 1300, Austin 12, Ford Taunus, Mercedes Benz, Ford Granada, precum si multe alte mãrci de masini, au adus, sâmbãtã, în Piata Civicã din oras, parfumul epocilor de altã datã. Vasluienii le-au privit, au fãcut fotografii, au pus întrebãri si i-au felicitat pe organizatorii filialei Retromobil Vaslui, pentru aceastã editie a paradei cu automobile istorice. Prezenti la eveniment au fost si primarul Vasile Pavãl si viceprimarul Dragos Cazacu, care au admirat cele 13 bijuterii pe patru roti.
Cea mai veche masinã de la eveniment este a vasluianului Lucian Doltu. Este vorba despre o masinã de epocã, si anume un Austin, fabricat în Marea Britanie a anului 1935. “Vremea nouã” v-a prezentat, luna trecutã, povestea acestei masini cu încãrcãturã istoricã: “Nu are cum sã nu-ti placã o masinã ca aceasta. Este simplã, elegantã si atât de autenticã… Are aerul acela interbelic. “Faci cunostintã” cu ea si te trimite automat în epoca anilor ’30. Multe persoane m-au întrebat ce m-a îndemnat sã aleg o masinã plinã de istorie si nu una modernã. Având în vedere cã sunt un împãtimit al masinilor de epocã si îmi plac lucrurile inedite, care te diferentiazã într-o oarecare formã de ceilalti, m-am gândit ca, alãturi de fratele meu, sã pun bazele unui proiect interesant. Înainte sã o cumpãr, vãzusem pe internet mai multe fotografii cu masini vechi, de epocã. Mi-au atras atentia foarte mult, iar de aici pânã la achizitionarea efectivã, nu a mai fost decât un pas. A fost fabricatã în 1935, când foarte multe firme si-au concentrat atentia sã construiascã autovehicule care sã poatã transporta patru-cinci persoane, sã aibã cheltuielile de întretinere cât mai mici, iar durata în exploatare sã fie cât mai îndelungatã. Si, drept dovadã, iatã. Austinul pe care l-am achizitionat are 81 ani de viatã si încã e departe de a îmbãtrâni. Cu cât trec anii, cu atât mi se pare cã e mai frumos si mai valoros”, povesteste Lucian Doltu, unul dintre proprietarii masinii.
Avantajele masinilor istorice: fãrã impozit, rovinietã si asigurare
De la paradã nu a lipsit nici binecunoscuta Dacie 1300. Este a lui Dumitru Iulian Jalbã, originar din Roman si mutat în Vaslui în urmã cu opt-nouã ani. “Eu sunt colectionar de machete. Am început prin 2007-2008, în special cu Dacia Reno, pentru cã am si lucrat aici, în Vaslui, la Motor Grup. E ca un virus, odatã ce începi sã citesti, sã te informezi, sã stai de vorbã cu colectionari, începe sã te prindã si pe tine si îti doresti sã stii si mai multe. Vorba aceea “pe cine nu lasi sã moarã, acela nu te lasã sã trãiesti”. Asa e si cu mine: nu o las nici mort. Masina asta am cumpãrat-o anul trecut, de pe un site de vânzãri. 90% e originalã. Nu are cum sã fie 100%, pentru cã, fiind veche, mai trebuie sã schimbi una-alta. Se poate circula cu ea foarte bine, însã, pentru cã mai am o masinã de familie, prefer sã o scot doar la parade. Spre exemplu, luna viitoare, pe 6 mai, va avea loc întâlnirea Daciilor atestate istoric. De ceva timp, sunt înscris si în clubul Retromobil România. Astfel, am fost scutit de impozit, rovinietã si asigurare, pentru cã o primesc de la Allianz Tiriac, principalul sponsor. Doar pui benzinã si te plimbi”, povesteste Dumitru Iulian Jalbã.
“Tiriac are vreo masinã expusã pe aici?”
Desi parada automobilelor de epocã este deja o traditie de ani buni la noi în judet, unii vasluieni au crezut cã evenimentul este de fapt un târg de masini, iar bijuteriile pe patru roti sunt de vânzare. “La ce pret e, mamã, masina asta?”, întreabã o vasluiancã de vârsta a treia. “Nu e de vânzare. Masinile de aici nu sunt de vânzare”, îi rãspunde unul dintre membrii Retromobil. În acelasi registru, tot o vasluiancã curioasã întrebã: “Tiriac are vreo masinã expusã pe aici?”/ “Nu, la Vaslui nu are!”, a fost rãspunsul.