spot_img
spot_img
10.7 C
Vaslui
07-mart.-2025

Ce spun profesorii vasluieni despre noile planuri cadru, lansate în dezbatere publicã

- Advertisement -

Mai vrea cineva Geografie, Istorie sau Biologie?

OPINII… Noile planuri cadru, lansate în dezbatere publicã de Ministerul Educatiei, au stârnit numeroase discutii în spatiul public. În judetul Vaslui, pãrerile sunt împãrtite, însã majoritatea cadrelor didactice sunt reticente în ceea ce priveste efectele pozitive pe care acestea le-ar putea avea asupra elevilor. Spre exemplu, în cazul disciplinelor Istorie, Geografie si Biologie, numãrul orelor va scãdea din septembrie 2026, la specializarea Matematicã-Informaticã, dacã proiectul de planuri-cadrul va fi adoptat în forma actualã. Astfel, dacã pânã acum elevii aveau câte o orã pe sãptãmânã de Istorie la toate clasele de liceu, de la anul vor învãta doar în clasa a IX-a si a X-a; la clasa a XI-a va rãmâne disciplina Istoria evreilor, iar la clasa a XII-a – Istoria comunismului. Geografia va dispãrea la clasa a XI-a si a XII-a, iar Biologia, doar la clasa a XII-a. „Eliminarea Geografiei din liceu nu înseamnã doar pierderea unei materii, ci si a unei perspective esentiale asupra lumii. Elevii ar putea deveni mai putin informati, mai putin constienti de provocãrile globale si mai putin pregãtiti pentru un viitor în care interconectivitatea si cunoasterea mediului înconjurãtor sunt esentiale”, a transmis profesorul de geografie Daniel Hulubei de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã” Vaslui.

Mai multi profesori de istorie din Vaslui s-a declarat „îngrijorati” de proiectul de planuri-cadru, lansat în dezbatere publicã, si au distribuit pe retelele de socializare reactiile facultãtilor de Istorie din tarã: „Facultatea de Istorie a Universitãtii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi îsi exprimã dezacordul si îngrijorarea privind propunerile de Planuri-cadru publicate spre consultare recent de cãtre Ministerul Educatiei si Cercetãrii. Istoria reprezintã atât una din garantiile formãrii individuale a viitorilor cetãteni ai acestei tãri, cât si un element fundamental al identitãtii nationale. O Românie educatã nu poate exista fãrã învãtarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu si în cadrul fiecãrei specializãri sau profil, iar istoriile ca experiente dureroase, din care trebuie sã tragem învãtãminte, nu pot fi întelese si aprofundate fãrã o încadrare în contextul mai larg pe care îl constituie ISTORIA. Facem apel la facultãtile de profil din tarã, la inspectoratele de specialitate, la toti profesorii, cercetãtorii, muzeografii, arhivistii si absolventii de Istorie la solidaritate si la actiunea comunã pentru un memoriu pe care sã-l prezentãm Ministerului Educatiei”, se aratã în punctul de vedere al Facultãtii de Istorie din cadrul Universitãtii „Al. I. Cuza” Iasi.

Profesoara Gianina Romascu: „este în regulã ca în clasa a XII-a sã nu se mai studieze Biologia pentru a elibera programul elevilor interesati în acest an de Bacalaureat”

Unul dintre profesorii de Biologie din judetul Vaslui, care nu a dorit sã-si divulge numele, este de pãrere cã noile modificãri din planurile-cadru ar trebui analizate din mai multe puncte de vedere. „Sunt cel putin douã aspecte pe care le pune în discutie aceast subiect: în primul rând, când vorbim de planul-cadru, vorbim de interesul copilului. O orã în loc de douã, la clasele a IX-a, a X-a si a XI-a, specializarea Matematicã-Informaticã, este putin. Nu va fi suficient timp pentru a preda toatã materia. Înteleg cã la clasa a XII-a s-a avut în vedere degrevarea elevilor, pentru cã la sfârsitul anului sustin Bacalaureatul, însã va mai reusi profesorul de Biologie sã-si facã norma? Astfel, un alt aspect ce trebuie adus în discutie: cum îsi va mai câstiga profesorul de Biologie pâinea, pentru cã înteleg cã vor fi restrângeri de activitate”, a transmis un profesor din judetul Vaslui. Gianina Romascu, profesoarã la Liceul „Mihail Kogãlniceanu” Vaslui, considerã cã noile modificãri aduc cu ele si lucruri bune, precum eliberarea programului elevilor. Întrebatã dacã lipsa Biologiei în clasa a XII-a nu îi va afecta pe elevi, în conditiile în care o parte dintre ei aleg sã dea la Facultatea de Medicinã, aceasta a spus cã „într-adevãr, sunt elevi de la Matematicã-Informaticã ce opteazã pentru Facultatea de Medicinã, dar marea majoritate nu sunt interesati de acest domeniu. Este foarte bine ca în clasa a XI-a sã se studieze Biologia pentru cã atunci se face Anatomia omului, disciplinã necesarã elevilor care dau la Facultatea de Medicinã, iar în clasa a XII-a sã nu se mai studieze pentru a elibera programul elevilor, interesati în acest an de Bacalaureat”, a explicat profesoara Gianina Romascu.

Profesorul Daniel Hulubei: „Fãrã aceastã disciplinã, tinerii pot avea dificultãti în a întelege problemele globale, precum schimbãrile climatice, crizele ecologice si geopolitica”

Profesorul Daniel Hulubei de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã” a fãcut o analizã a repercusiunilor pe care le poate avea asupra elevilor eliminarea Geografiei din clasele a XI-a si a XII-a. „Noile planuri cadru puse în dezbatere de Ministerul Educatiei oferã câteva surprize neplãcute, una dintre acestea fiind disparitia obiectului de studiu Geografie la clasele a 11-a si a 12-a, de la liceu, profilul real. Cunoscutã ca o disciplinã atractivã si îndrãgitã de elevi, lipsa studiului acesteia poate avea mai multe implicatii asupra dezvoltãrii lor personale si educationale. Voi mentiona câteva: pierderea unei întelegeri globale a lumii. Geografia ajutã elevii sã înteleagã modul în care functioneazã lumea – relatia dintre mediu, climã, resurse naturale si activitatea umanã. Fãrã aceastã disciplinã, tinerii pot avea dificultãti în a întelege problemele globale, precum schimbãrile climatice, crizele ecologice si geopolitica. Nu existã astãzi niciun jurnal de stiri în care sã nu gãsim expuse astfel de probleme, si nimic nu ar fi mai frumos decât sã întelegem si sã selectãm ceea ce ni se prezintã. O altã implicatie asupra dezvoltãrii elevilor este reducerea gândirii critice si a spiritului analitic. Geografia nu se rezumã doar la memorarea hãrtilor, ci implicã analiza relatiilor cauzã-efect, interpretarea datelor statistice si dezvoltarea unui spirit critic asupra fenomenelor mondiale. Lipsa acestui exercitiu intelectual poate afecta capacitatea de analizã a elevilor, abilitate necesarã pe tot parcursul vietii”, a explicat profesorul Hulubei.

EXPLICATII

„Elevii fãrã notiuni de geografie nu vor întelege importanta unor domenii precum managementul resurselor, planificarea urbanã sau dezvoltarea durabilã

OPINIE Lipsa studiului Geografiei în clasele a XI-a si a XII-a poate determina diminuarea culturii generale si a constiintei civice a elevilor: „un elev care nu studiazã geografia poate avea dificultãti în a întelege diferentele culturale, economice si politice dintre tãri. Acest lucru poate duce la o viziune limitatã asupra lumii si la o reducere a empatiei si tolerantei fatã de alte culturi, într-o societate care pune accent pe diversitate si integrare. Scãderea interesului pentru domenii conexe este o altã implicatie a lipsei studiului Geografiei asupra dezvoltãrii elevilor. Geografia este interconectatã cu stiintele economice, ecologia, turismul, urbanismul si geopolitica. Eliminarea acestei materii poate descuraja elevii sã urmeze cariere în aceste domenii, ceea ce ar putea duce la un deficit de specialisti în viitor. O altã consecintã a lipsei studiului Geografiei vizeazã impactul asupra orientãrii profesionale. Elevii fãrã notiuni de geografie ar putea avea dificultãti în alegerea unei cariere potrivite, deoarece nu vor întelege importanta unor domenii precum managementul resurselor, planificarea urbanã sau dezvoltarea durabilã. Nu în ultimul rând, Geografia oferã abilitãti utile, precum citirea hãrtilor, întelegerea fuselor orare, navigatia sau analiza datelor spatiale. Acestea sunt utile în viata cotidianã, dar si în multe profesii moderne. Eliminarea Geografiei din liceu nu înseamnã doar pierderea unei materii, ci si a unei perspective esentiale asupra lumii. Elevii ar putea deveni mai putin informati, mai putin constienti de provocãrile globale si mai putin pregãtiti pentru un viitor în care interconectivitatea si cunoasterea mediului înconjurãtor sunt esentiale”, a explicat profesorul de Georgrafie Daniel Hulubei de la Liceul „Emil Racoviță” Vaslui.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

32 COMENTARII

  1. Nu poți vorbi de educație ELIMINÂND studiul originii neamului din care faci parte. Ori, limba latină și istoria sunt discipline care trebuie să facă parte din trunchiul comun de studiu al disciplinelor de învățământ.

    Nu poate fi acuzat de neștiință sau prostie cel care a venit cu asemenea năzbâtie, ci de INTERESE!

    Poate vă mai amintiți faptul că în campania electorală trecută Universitatea Babeș Bolyai din Cluj, împreună cu postul DIGI TV, anunțau dezbateri cu TOȚI candidații. Într-o primă fază „toți” însemnând 8 din 14 candidați, apoi, urmare reacției publice a unora dintre candidați (ex. Silviu Predoiu, https://evz.ro/silviu-predoiu-scrisoare-deschisa-catre-rectorul-universitatii-babes-bolyai-si-redactorul-sef-al-postului-digi24.html), aceștia au fost „distribuiți” pe două zile de dezbateri, împărțindu-i astfel în RELEVANȚI și IRELEVANȚI . În final, dezbaterea a fost un REAL FIASCO, întrucât au absentat de la aceasta mulți dintre candidați, considerați „Relevanți” de către UBB și postul Digi Tv. 😉🙃

    Rectorul universității organizatoare de atunci este astăzi Ministrul Educației, Daniel David, doctor în psihologie, unul din cei mai cunoscuți psihologi/psihoterapeuți din spațiul public și profesional românesc și cel mai citat psiholog din România în literatura științifică de specialitate (conform wikipedia)….

    AȘADAR:
    ❓Ce #interese îl fac acum pe Daniel David sa considere că tinerii români trebuie sa studieze OBLIGATORIU doar o anumită istorie, nu o „integralitate” a ei?

    ❓Cum vor înțelege tinerii istoria de atunci (ca să nu o repete) dacă li se vor ascunde motivele care au dus la holocaust?

    ❓De ce se dorește studiul istoriei holocaustului din România, dar nu studiul istoriei perioadei interbelice din România?

    PS: Extrem de pertinente sunt și afirmațiile domnului Daniel Hulubei, profesorul de Georgrafie de la Liceul „Emil Racoviță” Vaslui.

  2. De la boratii de evrei și directivele Sulei ue m..e vin toate reformele astea bolnave. Dacă ați cunoaște cate orori au făcut în istorie evreiii, numai pt a fi văzuți drept victime, chiar și Holocaustul e mana lor. Astfel au obținut influnta asupra lumii. Miliardarii evrei conduc lumea și va dicteaza acum ce sa învățați, după ce cu ani în urmă s a susținut prin sclavii PSD ce să învățați, apoi a venit bovina de Klaun cu România educată și s
    au văzut rezultatele. Vi se pare coincidenta faptul că scot din manualele școlare tocmai istoria și geografia?! Deja suntem sclavii lor prin nesimțirea fiecăruia și vom fi tot mai mult sclavi, controlați prin social media, cipati și pt a cumpăra o pâine și pt a rezolva orice rahat. Vă cumpărați mașini, lor le măriți conturile, faceți case, în băncile lor intra banii. Nu mai fiți tâmpiți, nu mai dormiți pe internet și pe rețele sociale, nu mai visați bani. Cu asta va manipuleaza. Au început cu amprenta de carbon și recomandarea de a nu manca brânză, lapte, carne de vaca. Vor trece la interzicerea lor, cat de curând! Ni se va interzice să ne basim, să ieșim din case cu explicația că poluam grav și ca sa nu facem gaze trebuie sa mancam insecte și plante modificate genetic, puternic chimizate. Gândiți, învățați istoria, istoria țării ăsteia, respectați tradițiile, duceti va la biserica, invatati sa vă însușiți o gândire sănătoasă și nu va mai lăsați păcăliți de psihopatii care conduc lumea.

  3. Cred ca e vorba mai mult de interesul profesorilor decât al elevilor, marea problemă din cate vad este ce fac ei nu ca omoară elevii cu materii care n-au nici o treaba cu profilul ales de ei
    Daca ar fi avut niște rezultate măcar decente ii mai credeai dar din prost tot mai prost au mers, deci ori profesorii nu-si fac treaba o programa e prea încărcată, dar ei hai tot înainte așa ca e bine.

  4. Fă, proasto! Bacalaureatul este un examen national de masa, nu este doar pentru elitisti. Ati transformat examenele nationale intr-o tinta exclusivista. Elevii se pregatesc doar la acele materii, parca se duc la Jocurile Olimpice.
    Scoți biologia? Cum să știe ei ce mănâncă de la McDonalds? Cum să știe sau măcar sa înțeleagă prin termeni specifici noțiuni noi despre corpul uman sau lumea vie. Ei au aflat de la Antena 3 că virusul Covid19 a apărut in 2019, ca este o mutație naturală de la cei care au mâncat lilieci.(!!!!!) O fac pe deșteptii, ca tine, când aud că apa nu este doar chimie, nu e doar hidrogen și oxigen, deși put de prostie și incultură, că nici „mă-ta” nu știu că se scrie cu cratimă. Cum să încurajezi așa ceva? Vorbiti de decenii de transdisciplinaritate si veniti cu cretinisme dintr-acestea? Adică în loc să integrați în disicipline de studiu cunoștinte din mai multe materii, voi tăiați. Și ce puneți în loc?
    O sa vorbiti doar despre istoria comunismului? O sa spuneti adevarul despre Mihai Roller? Despre Constantin Doncea? Despre Ion Iliescu? Dar despre comunistii care s-au infiltrat in partidele nationaliste dupa Revolutia din 89? O să vorbi despre „tinerețea revoluționară a proeuropeanului Traian Băsescu”? Sau a imaculatei Mona Muscă? Sau o să aflăm despre securiții de care sunt legati prin sângele lor Iohannis sau Kovesi, cei care îi băteau sau îi omorau pe oameni în subsolurile securității sau îi trimiteau la canal? O sa-i invatati voi pe copii toate acestea? Puteti voi sa faceti lucrul acesta?
    Cand voi mancati rahat la TV despre minunata viata noua, despre cat de bine o duc romanii, iar ei, saracii, abia isi târâie zdrențele de la o luna la asta, o sa le spuneti copiilor că sunteti continuatorii ideologiilor asa-zis nationaliste și a minciunilor devenite adevaruri de stat, adica o sa le spuneti copiilor saptamana de saptamana ce mizerabili sunteti?
    In situația în care voi sunteți ceea ce reprezintă mai rău în țărișoara asta, puteți face această bagabonțeală? O să vă duceți în fața copiilor să procedați precum Cristian Tudor Popescu sau scursura de Ciolacu și să le spuneți „Da, oameni ca mine v-au trimis bunicii la canalul Dunăre-Marea Neagră”?
    Dar dacă judecătorii aplică legea după limitele înțelegerii lor, că despre cunoștințe nu poate fi vorba, de ce nu ar face la fel și o profesoară…de-alde neică nimenea!
    Gornisht helfe!

  5. Omenirea se duce la dracu fara învățătura și asta se vrea! Omul prost, care sta numai pe rețelele sociale media, nu va mai percuta decât la manipularea demenților care conduc lumea. Veți vedea voi idioților care vă bucurați acum de ceea ce vrea deja guvernul mondial, va interzice carnea, lactatele, va va hrani numai iluziile de a trai bine, dar veți mânca viermi, șobolani și vi se va spune și când să respirați. Sclavi nenorociți, de ce noi care gândim trebuie să împărțim planeta cu voi manipulații dracului?? Vaccina ti va din nou și dispăreți, iadul sa că inghita că din cauza voastră pierim toți.

  6. Jeguri proaste, care încurajează reforme de genul, pe viitor și multi cretini care habar n au de nimic fara istorie și fără geografie și mai urmează alte discipline. Ce erau analfabeți funcționali, sa vezi de acu..Viitorul e al retardaților care vor fi exploatați la munca și la vot de demenții de la putere. Dar n au decât să crape mai repede retardații, de ce să i suportam noi???

    • Camelia, sigur ești vreo profa frustrata de istorie sau geografie! Învață ‘jde mii de materii, fac o abrambureala-n cap, si asta doar pentru a se asigura ore în plus la norma profesorilor! Greșit! Trebuie văzut interesul elevului! Copiii din ziua de azi nu mai sunt tocilarii prosti, docili și umili care am fost noi, prostănacii aia care am tocit ca imbecilii retardați sute de comentarii!!! La ce pi.da ma-sii mi-or fi folosit, dracu’ știe?!!! Așa câ…..da. …..fiecare sa aprofundeze materia profilului ales!!! Ești la filo, mănânci uman pe pâine, ești la real, la fel!!! Unde e dilema?? O fi ca nu mai ajung banii pentru rate la „gipane”?

  7. Haideti să nu mai manipulăm cu georgisme ieftine, domnilor profesori! In momentul de față, dumneavoastra sunteti multumiti de ce absolventi ies de pe bancile scolilor? Sunteti multumiti că desi mult trâmbitatele istorii si geografii sunt in trunchiul comun, nu se lipesc de elevi nicicum. Cine este de vina?? Nu credeti că este ridicola, nu doar manipulatorie atitudinea dv? Sau folosim datele problemelor funcție de interes? Lasați-l deoparte pentru o clipă pentru că vedem unde a ajuns scoala in ziua de azi!

  8. Planul cadru este o perspectiva dezavantajoasa din toate punctele de vedere. Are lacune serioase si , cred, ca nu trebuie aprobat. Mai intai, eliminarea unor discipline importante pentru cultura generala si speciala a unui absolvent, este, daca vreti, o tragedie. Cum sa vaduvesti copiii de a cunoaste istoria patriei? Eu, daca as fi in masura sa o fac, as propune ca istoria Romanei sa fie studiata in doi ani. Si la clasele mici, si la clasele mari, istoria a devenit,,o poveste trecatoare si fara prea multa importanta”. Ne miram ca elevii nostri fac ochii mari cand le povestesti despre faptele de arme ale inaintasilor nostri, ne miram ca , uneori, nu stiu importanta unor zile nationale? Cum sa stie? Programa de istorie trebuie revizuita. Manualele- un conglomerat de informatii, puse anapoda. Om fi fost noi indoctrinati in perioada comunista, dar ISTORIA , GEOGRAFIA, LIMBA SI LITERATURA ROMANA erau obiecte peste care nu puteai trece ,,fluierand”. In privinta biologiei, sunt de acord, ca este la fel de importanta in economia culturii generale si speciale. Sa auzim de bine!

    • Cum va explicati ca in prezent scolile scot pe bandă în prezent analfabeti functionali? Fara pic de cultură istorică… Totusi studiaza la scoala istoria, nu?

      • Când vom avea colegi profesori care nu mai citesc lecțile de pe foi, de pe ecrane, când vor prezenta liber conținuturi într-un mod care să stârnească curiozitate, atunci poate vom avea o școala modernă. Până una alta, ”ia și scrie că te ia mama dracului!”. Dar vrem gradații, vrem salarii, vrem drepturi!

  9. Am citit cu atenție acest articol. Concluzia nu poate fi decât una: îți dai seama cine este un mare profesor și cine este un vânător de catedra!
    Doamna prof. Romascu, mă înclin! Rămâneți o voce și o mare doamnă a învățământului vasluian! Echilibru și competența!
    Într-adevăr cine vrea mate info cu adevărat nu va da la Medicină la finalul liceului, iar asta se vede, dacă mergeți la clase să analizați.
    Pentru ce să încarci clasele a XII-a cu materii care, fie vorba între noi, ajung să fie un factor de stres inutil. Da, sunt profesori riguroși care predau la clasa a XII-a intensiv, chiar dacă ora lor nu e de profil și nu are nicio miză!

    PS. Nu neg ca or fi și snobi la mate-info, apropo de comentarii, dar cei mai mulți sunt elevi care vor să profeseze în acest domeniu.

  10. Adevărul e ca acum elevii rup cu Geografia! Sunt tobă de Geografie când termină liceul! Ma și întreb, băi omule, ce școală performantă are țărișoara asta, câte noțiuni știu absolvenții ăștia…
    Oare chiar nu le e jenă profesorilor care susțin ca vai se distruge țara fără istorie și geografie???
    Bai, termină majoritatea liceul la uman chiar și habar nu au când chestiuni elementare de istorie: o bătălie a lui Ștefan, a lui Mihai Viteazul, sau alte “banalități”!
    Care e eficiența orelor din ziua de azi, care aud ca sunt în în acel trunchi de bază, dacă majoritatea absolvenților sunt bâtă??? Care e???
    Cat despre biologia de la mate info, sa fim serioși! Cine vrea medicină dă la clasele de biologie- chimie, sau științe (cum s-or mai chema acum)! Așa este normal să se întâmple. Elevul nu trebuie să mai meargă orbește la mate-info doar pentru ca așa vor mămica și tăticul pentru ca știu ei ca “E clasa cea mai bună”. Nu mai contează ca elevul nu are nicio tragere de inimă la matematică, la fizică, la informatică. Se merge buluc la mate-info, ca, deh, mofturile de snob nu-i lasa!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.