spot_img
spot_img
-0.2 C
Vaslui
04-feb.-2025

Ce spun profesorii vasluieni despre noile planuri cadru, lansate în dezbatere publicã

- Advertisement -

Mai vrea cineva Geografie, Istorie sau Biologie?

OPINII… Noile planuri cadru, lansate în dezbatere publicã de Ministerul Educatiei, au stârnit numeroase discutii în spatiul public. În judetul Vaslui, pãrerile sunt împãrtite, însã majoritatea cadrelor didactice sunt reticente în ceea ce priveste efectele pozitive pe care acestea le-ar putea avea asupra elevilor. Spre exemplu, în cazul disciplinelor Istorie, Geografie si Biologie, numãrul orelor va scãdea din septembrie 2026, la specializarea Matematicã-Informaticã, dacã proiectul de planuri-cadrul va fi adoptat în forma actualã. Astfel, dacã pânã acum elevii aveau câte o orã pe sãptãmânã de Istorie la toate clasele de liceu, de la anul vor învãta doar în clasa a IX-a si a X-a; la clasa a XI-a va rãmâne disciplina Istoria evreilor, iar la clasa a XII-a – Istoria comunismului. Geografia va dispãrea la clasa a XI-a si a XII-a, iar Biologia, doar la clasa a XII-a. „Eliminarea Geografiei din liceu nu înseamnã doar pierderea unei materii, ci si a unei perspective esentiale asupra lumii. Elevii ar putea deveni mai putin informati, mai putin constienti de provocãrile globale si mai putin pregãtiti pentru un viitor în care interconectivitatea si cunoasterea mediului înconjurãtor sunt esentiale”, a transmis profesorul de geografie Daniel Hulubei de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã” Vaslui.

Mai multi profesori de istorie din Vaslui s-a declarat „îngrijorati” de proiectul de planuri-cadru, lansat în dezbatere publicã, si au distribuit pe retelele de socializare reactiile facultãtilor de Istorie din tarã: „Facultatea de Istorie a Universitãtii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi îsi exprimã dezacordul si îngrijorarea privind propunerile de Planuri-cadru publicate spre consultare recent de cãtre Ministerul Educatiei si Cercetãrii. Istoria reprezintã atât una din garantiile formãrii individuale a viitorilor cetãteni ai acestei tãri, cât si un element fundamental al identitãtii nationale. O Românie educatã nu poate exista fãrã învãtarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu si în cadrul fiecãrei specializãri sau profil, iar istoriile ca experiente dureroase, din care trebuie sã tragem învãtãminte, nu pot fi întelese si aprofundate fãrã o încadrare în contextul mai larg pe care îl constituie ISTORIA. Facem apel la facultãtile de profil din tarã, la inspectoratele de specialitate, la toti profesorii, cercetãtorii, muzeografii, arhivistii si absolventii de Istorie la solidaritate si la actiunea comunã pentru un memoriu pe care sã-l prezentãm Ministerului Educatiei”, se aratã în punctul de vedere al Facultãtii de Istorie din cadrul Universitãtii „Al. I. Cuza” Iasi.

Profesoara Gianina Romascu: „este în regulã ca în clasa a XII-a sã nu se mai studieze Biologia pentru a elibera programul elevilor interesati în acest an de Bacalaureat”

Unul dintre profesorii de Biologie din judetul Vaslui, care nu a dorit sã-si divulge numele, este de pãrere cã noile modificãri din planurile-cadru ar trebui analizate din mai multe puncte de vedere. „Sunt cel putin douã aspecte pe care le pune în discutie aceast subiect: în primul rând, când vorbim de planul-cadru, vorbim de interesul copilului. O orã în loc de douã, la clasele a IX-a, a X-a si a XI-a, specializarea Matematicã-Informaticã, este putin. Nu va fi suficient timp pentru a preda toatã materia. Înteleg cã la clasa a XII-a s-a avut în vedere degrevarea elevilor, pentru cã la sfârsitul anului sustin Bacalaureatul, însã va mai reusi profesorul de Biologie sã-si facã norma? Astfel, un alt aspect ce trebuie adus în discutie: cum îsi va mai câstiga profesorul de Biologie pâinea, pentru cã înteleg cã vor fi restrângeri de activitate”, a transmis un profesor din judetul Vaslui. Gianina Romascu, profesoarã la Liceul „Mihail Kogãlniceanu” Vaslui, considerã cã noile modificãri aduc cu ele si lucruri bune, precum eliberarea programului elevilor. Întrebatã dacã lipsa Biologiei în clasa a XII-a nu îi va afecta pe elevi, în conditiile în care o parte dintre ei aleg sã dea la Facultatea de Medicinã, aceasta a spus cã „într-adevãr, sunt elevi de la Matematicã-Informaticã ce opteazã pentru Facultatea de Medicinã, dar marea majoritate nu sunt interesati de acest domeniu. Este foarte bine ca în clasa a XI-a sã se studieze Biologia pentru cã atunci se face Anatomia omului, disciplinã necesarã elevilor care dau la Facultatea de Medicinã, iar în clasa a XII-a sã nu se mai studieze pentru a elibera programul elevilor, interesati în acest an de Bacalaureat”, a explicat profesoara Gianina Romascu.

Profesorul Daniel Hulubei: „Fãrã aceastã disciplinã, tinerii pot avea dificultãti în a întelege problemele globale, precum schimbãrile climatice, crizele ecologice si geopolitica”

Profesorul Daniel Hulubei de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã” a fãcut o analizã a repercusiunilor pe care le poate avea asupra elevilor eliminarea Geografiei din clasele a XI-a si a XII-a. „Noile planuri cadru puse în dezbatere de Ministerul Educatiei oferã câteva surprize neplãcute, una dintre acestea fiind disparitia obiectului de studiu Geografie la clasele a 11-a si a 12-a, de la liceu, profilul real. Cunoscutã ca o disciplinã atractivã si îndrãgitã de elevi, lipsa studiului acesteia poate avea mai multe implicatii asupra dezvoltãrii lor personale si educationale. Voi mentiona câteva: pierderea unei întelegeri globale a lumii. Geografia ajutã elevii sã înteleagã modul în care functioneazã lumea – relatia dintre mediu, climã, resurse naturale si activitatea umanã. Fãrã aceastã disciplinã, tinerii pot avea dificultãti în a întelege problemele globale, precum schimbãrile climatice, crizele ecologice si geopolitica. Nu existã astãzi niciun jurnal de stiri în care sã nu gãsim expuse astfel de probleme, si nimic nu ar fi mai frumos decât sã întelegem si sã selectãm ceea ce ni se prezintã. O altã implicatie asupra dezvoltãrii elevilor este reducerea gândirii critice si a spiritului analitic. Geografia nu se rezumã doar la memorarea hãrtilor, ci implicã analiza relatiilor cauzã-efect, interpretarea datelor statistice si dezvoltarea unui spirit critic asupra fenomenelor mondiale. Lipsa acestui exercitiu intelectual poate afecta capacitatea de analizã a elevilor, abilitate necesarã pe tot parcursul vietii”, a explicat profesorul Hulubei.

EXPLICATII

„Elevii fãrã notiuni de geografie nu vor întelege importanta unor domenii precum managementul resurselor, planificarea urbanã sau dezvoltarea durabilã

OPINIE Lipsa studiului Geografiei în clasele a XI-a si a XII-a poate determina diminuarea culturii generale si a constiintei civice a elevilor: „un elev care nu studiazã geografia poate avea dificultãti în a întelege diferentele culturale, economice si politice dintre tãri. Acest lucru poate duce la o viziune limitatã asupra lumii si la o reducere a empatiei si tolerantei fatã de alte culturi, într-o societate care pune accent pe diversitate si integrare. Scãderea interesului pentru domenii conexe este o altã implicatie a lipsei studiului Geografiei asupra dezvoltãrii elevilor. Geografia este interconectatã cu stiintele economice, ecologia, turismul, urbanismul si geopolitica. Eliminarea acestei materii poate descuraja elevii sã urmeze cariere în aceste domenii, ceea ce ar putea duce la un deficit de specialisti în viitor. O altã consecintã a lipsei studiului Geografiei vizeazã impactul asupra orientãrii profesionale. Elevii fãrã notiuni de geografie ar putea avea dificultãti în alegerea unei cariere potrivite, deoarece nu vor întelege importanta unor domenii precum managementul resurselor, planificarea urbanã sau dezvoltarea durabilã. Nu în ultimul rând, Geografia oferã abilitãti utile, precum citirea hãrtilor, întelegerea fuselor orare, navigatia sau analiza datelor spatiale. Acestea sunt utile în viata cotidianã, dar si în multe profesii moderne. Eliminarea Geografiei din liceu nu înseamnã doar pierderea unei materii, ci si a unei perspective esentiale asupra lumii. Elevii ar putea deveni mai putin informati, mai putin constienti de provocãrile globale si mai putin pregãtiti pentru un viitor în care interconectivitatea si cunoasterea mediului înconjurãtor sunt esentiale”, a explicat profesorul de Georgrafie Daniel Hulubei de la Liceul „Mihail Kogãlniceanu” Vaslui.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.