DREPT LA REPLICÃ Dupã aparitia în cotidianul nostru a articolului „Microbi si bacterii în spitalul din Bârlad”, prin care s-a prezentat faptul cã la spitalul bârlãdean inspectorii DSP au gãsit din 20 de probe luate la analizã patru neconforme, Mugurel Cãtãnoaie, asistent de igienã principal la Compartimentul de Prevenire si Control al Infectiilor Nosocomiale (CPCIN) din cadrul Spitalului de Urgentã Bârlad, a trimis la redactie un drept la replicã, în care face unele precizãri. „Nu sunt seful structurii CPCIN cum, în mod eronat, se afirmã în articol. SC 3D Bioservsan SRL Bârlad, înfiintatã în luna mai 2011, nu a avut niciodatã si nu are în derulare contracte comerciale cu bunuri si servicii cu spitalul bârlãdean, nu a avut si nu are nicio legãturã cu „banii publici” de care se vorbeste. Nu este vorba despre nicio „incompatibilitate crasã”, asa cum în mod tendentios se afirmã. Nu dau bani „clientelei politice” si sunt strãin de „clica politicã (a se citi mafia)” asa cum se afirmã. Este posibil ca „persoane sau grupuri interesate” sã forteze externalizarea serviciilor DDD (dezinfectie-dezinsectie-deratizare) pentru a contracta, pe sume cu multe, multe zerouri, ca si pânã în anul 2009. Din aceastã cauzã eu trebuiesc calomniat, denigrat profesional, pentru cã prin profesionalismul meu reprezint un pericol pentru afacerile lor. Spitalul nu a mai contractat servicii de deratizare si dezinsectie din anul 2009, pentru cã eu, împreunã cu echipa de agenti dezinfectori ai CPCIN, coordonati de medicul epidemiolog al unitãtii „pro bono” (fãrã recompensã financiarã), facem aceste servicii, cu economii de cel putin 50 000 de lei anual. Controlul de la DSP Vaslui aratã, dupã un simplu calcul matematic, cã „neconformitãtile” reprezintã un procent de 16% (84% sunt rezultate corespunzãtoare). Un spital nu este un mediu fãrã risc. Afluxul mare de pacienti cu diverse etiologii infectioase, schema de personal redusã, sunt doar douã cauze care complicã problema prevenirii infectiilor în spital. În ultimii 12 ani nu s-au înregistrat focare de infectie nosocomiale în spitalul bârlãdean (a se vedea presa ultimilor ani, când la renumite spitale din Bucuresti, dar si din alte centre universitare au fost mediatizate multiple cazuri de malpraxis cu poarta de plecare infectii nosocomiale, aproape toate spitalele în cauzã aveau servicii de curãtenie DDD externalizate!!!). Neconformitãtile nu se datoreazã ineficientei CPCIN, care prin agentii dezinfectori presteazã activitãti de dezinfectie ciclicã „de nivel înalt” a spatiilor de lucru, numai la solicitarea programatã sau de urgentã a sectiilor. Produsele de curãtare, dezinfectie si sterilizare sunt achizitionate de serviciul specializat al spitalului, prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), ridicate de la magazia unitãtii pe bazã de bon de consum si gestionate de asistenta sefã a sectiei, care coordoneazã si supravegheazã derularea procedurilor de curãtare si dezinfectie a suprafetelor de lucru, a dispozitivelor medicale înainte si dupã folosire, etc. Activitãtile de curãtare si dezinfectie sunt atributia infirmierelor, îngrijitoarelor de curãtenie, a asistentelor medicale, dupã caz, în baza protocoalelor interne ale unitãtii si sub semnãturã”, precizeazã în dreptul la replicã Mugurel Cãtãnoaie.