Afişele electorale ascund semnele de circulaţie şi semafoarele * Partidele politice nu au aviz pentru afişele electorale cocoţate, fără contract de publicitate încheiat, pe stâlpii cu semne de circulaţie * Panotajul încalcă prevederile Regulamentului privind publicitatea stradală prevăzut de Consiliul Local
Candidaţii la alegerile parlamentare fac din lege un terci. Nu numai că au împodobit, că tot se apropie sărbătorile, oraşul cu feţele lor, sufocându-l, dar nici măcar nu au făcut-o legal. Aceştia şi-au cocoţat afişele electorale aproape pe fiecare stâlp aparţinând societăţilor Electrica şi Transurb, fără să ocolească nici indicatoarele rutiere. Setea de putere, foamea după un post ce le-ar oferi siguranţă timp de patru ani i-au făcut să treacă peste aproape orice. Nu au ţinut cont de hotărârea Consiliului Local privind Regulamentul cu publicitatea stradală, nu şi-au luat avizele necesare, dar nici măcar nu au fost în stare să îşi adune toate actele pentru a încheia un contract cu societatea de transport în comun, Transurb. Cu toate acestea, pe stâlpii Galaţiului vedem numai feţe politice care promit să apere interesele cetăţenilor în Parlament. Potrivit Biroului Electoral Judeţean, candidaţii sunt acoperiţi. Aceştia şi-au urcat capetele pe stâlp în baza legii 35/2008 privind alegerile parlamentare, dar acest aspect nu îi scuteşte de avize, contracte şi de plată.
Hotărâre CL complet ignorată
Cu toate că afişajul pe stâlpi care susţin indicatoare rutiere este interzis, pe aceştia s-au înghesuit, în unele cazuri şi doi, trei politicieni gălăţeni. Nu contează că nu este admis, nu contează că nu se mai disting semnele de circulaţie, contează să fie ei cât mai vizibili. Indicatoarele nu sunt decât cantitate neglijabilă, elemente de decor. Nu mai spunem că, în unele cazuri, afişele obstrucţionează cu totul indicatoarele sau semafoarele. Dacă eşti la intersecţia de la Potcoava de Aur, cu greu poţi vedea dacă ai roşu sau verde. Doruleţ Resmeriţă şi Picu Roman Apostol „păzesc”, cu capul, întreg semaforul. Dacă politicienii ar fi citit hotărârea CL cu privire la publicitatea stradală, poate ar fi văzut că scrie în felul următor: „Avizul Comisiei de siguranţă a circulaţiei rutiere a municipiului Galaţi este obligatoriu unde sunt indicatoare rutiere, pentru amplasarea reclamelor la sol sau pe stâlpii Electrica SA sau Transurb SA”. Ei, bine, niciunul dintre partide nu a cerut vreun aviz de la Comisia de siguranţă a circulaţiei rutiere pentru amplasarea panotajului pe stâlpii cu indicator. „Normal aşa ar fi trebuit, să ceară aviz, dar deocamdată nu a cerut nimeni aviz”, a declarat şeful comisiei şi viceprimarul Galaţiului, Radu Cosca.
Potrivit punctelor din Regulamentul privind publicitatea stradală dedicate publicităţii pe stâlpii existenţi, se mai prevede că distanţa faţă de sol la care trebuie poziţionate panourile să fie de minim patru metri. Alt lucru nerespectat de către candidaţi. Unele dintre ele sunt puse atât de jos, încât ori rişti să dai cu capul, dacă sunt întoarse către trotuar, ori să intri cu maşina în ele, în cazul celor întoarse către stradă. „Art. 5.1.28. Panourile amplasate pe stâlpii existenţi, fără semnalizări rutiere şi indicatoare de circulaţie, vor avea dimensiunile maxime 0,80/1,20 m şi vor fi poziţionate la o înălţime de minim 4,00 m de la cota terenului şi vor fi direcţionate spre trotuar”. Accidental sau nu, ieri, în zona Spitalului Judeţean, zonă care abundă de afişe urcate pe stâlpi la înălţimi liliputane, câţiva muncitori încercau ori să mai ridice afişele, ori să le ia de tot. Dacă intenţia lor era să le ia, atunci probabil au avut sau vor avea mult de lucru, pentru nu sunt puţine cazurile în care poţi lua panourile în cap. Dar să vorbim şi despre faptul că afişele sunt prea dese. „Art. 5.1.29. Distanţa între panoul de reclamă şi elementul cel mai avansat al faţadei unei construcţii va fi de minim 1,50 m. Distanţa între elementele de afişaj, instalate succesiv pe aceeaşi parte a străzii, nu poate fi mai mică de 20,00 m, astfel încât câmpul vizual al conducătorilor auto să nu devină un front continuu care să împiedice citirea semnelor de circulaţie şi a semnalizărilor optice”.
La gunoi cu siturile arhitecturale
Strada Domnească, considerată sit arhitectural, ar fi trebuit protejată de astfel de panouri şi afişărele. Cu toate că ar fi trebuit aviz de la Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Galaţi, niciunul dintre candidaţii care fugăresc un loc în Parlament nu s-a mai gândit şi la aşa ceva. „În mod normal, da, trebuie să ceară aviz, dar nu s-a eliberat niciodată aviz, pentru că nu a solicitat nimeni niciodată. Eu tot am spus, dar nu a auzit nimeni”, a spus consilierul DJCPN Galaţi, Marius Mitrof.
Nu există contracte pentru panotaj
Dintre toate partidele care şi-au cocoţat panourile electorale pe stâlpi, doar patru au făcut solicitări la societatea Transurb, respectiv Partidul Democrat Liberal, Partidul Poporului Dan Diaconescu, Partidul Conservator şi Partidul Ecologist Român. Însă, chiar dacă au făcut solicitări, nu înseamnă că au şi contract. Potrivit directorului Transurb, Genica Totolici, acestea s-au prezentat la societatea Transurb cu acte incomplete. Motiv pentru care nici măcar nu au putut fi încheiate contracte de închiriere a spaţiilor pentru reclamă.
„Nimeni nu a venit să plătească. Au venit să încheie contract, dar nu aveau toate actele necesare la ei. Toate aceste solicitări depuse la Registratura S.C. Transurb S.A. au fost incomplete din punct de vedere al documentaţiei, fapt pentru care partidele politice au fost notificate în acest sens, fiind în curs de soluţionare şi contractare”, a declarat Genica Totolici. Dacă nici măcar cei care au făcut solicitări nu au contracte, ce să mai vorbim partidele care nu au făcut solicitări deloc către Transurb!
Directorul Electrica, Iulian Aramă, contactat telefonic pentru a ne edifica cum e cu starea contractelor şi mai ales cât au încasat din închirierea spaţiilor, ne-a spus: „N-am cum să vă dau datele pentru că procedura este destul de lungă în cazul unei solicitării pentru panotaj. Se face solicitare către sucursală, se avizează în cadrul sucursalei, apoi se dă mai departe către avizare la forurile superioare din companie şi abia atunci se încheie un contract. Nu e finalizată procedura încă, mai ales dacă solicitarea a fost depusă la noi cu două zile înainte de a începe campania. Sunt multe afişe amplasate aiurea, dar trebuie să avem în vedere şi că pe cele pe care circulă tramvaiele sau troleibuzele, cum e cazul străzilor Domnească, Brăilei, stâlpii aparţin de Transurb”. Tot Iulian Aramă a declarat că verificarea afişelor de pe stâlpi nu este pentru el o prioritate. „Pentru mine subiectul nu este important. Am alte probleme, legate de electricitate”, a spus directorul Electrica.
Măsuri? Poate
Deocamdată nimeni nu ştie ce măsuri se vor lua sau ce sancţiuni se vor aplica, toţi decidenţii deliberează, aşteaptă. „Am dat o situaţie către Poliţie. O să avem o întâlnire vineri, în cadrul Comisiei şi vom vedea ce vom decide”, a declarat viceprimarul Radu Cosca. Tot la stadiul analizelor sunt şi poliţiştii.
„Vom demara de urgenţă o serie de verificări cu privire la legalitatea postării de către partide a afişelor şi metarialelor electorale prin care îşi promovează candidaţii. Vom urmări dacă au fost încheiate parteneriate cu proprietarii stâlpilor şi ai altor mijloace, aşa cum prevede legea”, a declarat comisarul Dănuţ Lefter, şeful IPJ Galaţi.
Păi, din ce răspunsuri am primit noi, se vede treaba că nu au fost încheiate asemenea parteneriate. Şi, dacă ne gândim că mai toţi candidaţii au promis o campanie curată, modul absolut abuziv în care s-a făcut panotajul electoral nu poate decât să ne pună pe gânduri. Dacă nici măcar când e vorba de afişe nu au respectat legea, ce-or să facă atunci când se va ascuţi lupta pentru mandat? Şi, mai grav, ce-or să facă odată ajunşi în Parlament?.
Tarifele practicate de către S.C. Transurb S.A. pentru realizarea de servicii conexe serviciului de transport public local de călători, respectiv în vederea încheierii contractelor de amplasare panouri şi/sau bannere pe stâlpii ce constituie reţeaua de contact de alimentare cu energie electrică a tramvaielor şi troleibuzelor, sunt cele reglementate de H.C.L. 306/05.07.2007 după cum urmează: pentru panouri- 3 euro/stâlp/lună, fără T.V.A.; pentru bannere – 12 euro/stâlp/lună, fără T.V.A.