Autobuzele vechi de zeci de ani încă mai transportă călători spre diferite localităţi ale judeţului, deşi unele dintre ele nu mai oferă nicio siguranţă. Cu toate acestea, dacă maşinile în care se urcă sute de oameni au inspecţia tehnică periodică efectuată, vechimea nu mai contează.
Autobuzele vechi de zeci de ani încă mai pot fi văzute în trafic. Deşi unele dintre ele dau frecvent semne de bătrâneţe, proprietarii acestora continuă să le folosească pentru transportul persoanelor, deşi viaţa călătorilor poate fi pusă în pericol. Duminică seara, un autobuz de transport călători pe ruta Câmpuri- Focşani a rămas fără o roată în trafic. În timp ce se deplasa pe strada Longinescu, îndreptându-se spre autogară, roata din stânga faţă a autobuzului s-a rupt pur şi simplu şi a luat-o la „sănătoasa“, ajungând pe contrasens, unde a avariat două autotu-risme parcate regulamentar. Din fericire, în autobuz nu se afla niciun călător, pentru că dacă ar fi fost, cu siguranţă s-ar fi speriat. Autobuzul aparţine unei societăţi din Câmpuri şi după cum spun oamenii care circulă pe această rută, acelaşi mijloc de transport era stricat acum câteva zile, în comuna Răcoasa. După incident, şoferul a rămas fără permisul de conducere şi fără certificatul de înmatriculare, documente care au fost reţinute de Poliţia Rutieră. „Noi nu putem stabili dacă un mijloc de transport este prea vechi ca să mai poată fi folosit sau nu. Noi facem verificări asupra documentelor şi dacă are inspecţia tehnică efectuată îl lăsăm să plece mai departe. În cazul de duminică seara, măsura luată de noi a fost reţinerea permisului şi a certificatului de înmatriculare, iar dacă în urma verificărilor făcute de RAR se va stabili că totul este în regulă, atunci documentele vor fi înapoiate. Pentru maşinile care efectuează transport persoane, inspecţia tehnică periodică se face din şase în şase luni, iar restul o dată la doi ani“, a declarat comisarul şef Alexandru Cara, din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere.
Cu umbrela deschisă în autobuz
Călătorii de pe această rută, respectiv Focşani- Câmpuri, ne-au spus că nu de puţine ori au stat cu umbrela deschisă în autobuz, deoarece apa de ploaie pătrundea şi înăuntru. Acesta nu este singurul mijloc de transport foarte vechi care încă se mai găseşte pe străzi. Nu de puţine ori, şoferii acestor mijloace de transport au fost văzuţi muncind pe sub maşinile vechi de zeci de ani, după ce le-au parcat pe marginea drumului.
Călătorii sunt nemulţumiţi, dar spun că nu au alternativă. „Am circulat de multe ori cu mijloace de transport foarte vechi şi vai de mama lor. Scot un fum de te su-foci şi nu ai nicio condiţie. Sunt unele autobuze în care, de fiecare dată când plouă, apa ajunge şi înăuntru, iar de tapiţeria murdară şi de zgomotul pe care îl fac nu mai vorbim. Nu este normal să plăteşti un bilet şi să te urci într-un mijloc de transport care te expune la riscuri, dar de multe ori a trebuit să plec pentru că nu aveam cu ce să ajung acasă. Cu câţiva ani în urmă, autobuzul care mergea la Braşov era vai de el, dar mă mai urcam că uneori nu aveam cu ce altceva să vin“, a declarat Maria. Şoferii ştiu şi ei că unele dintre mijloacele de transport sunt prea vechi ca să mai fie folosite, dar pentru ei şoferia este doar o meserie, din care îşi câştigă existenţa. „Unele sunt vechi şi dacă sunt vechi evident că au şi probleme, dar mai merg. Le mai reparăm din când în când şi mai circulăm cu ele cât mai putem. Când s-or rupe de tot renunţăm la ele“, a precizat Ion, un şofer de autobuz.
Un caz care merită reamintit este cel din luna iulie, petrecut pe drumul care face legătura între Tulnici şi Ojdula. Atunci, un autobuz plin cu călători s-a răsturnat după ce unul dintre cauciucuri a explodat, şoferul a pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi era cât pe ce să ajungă într-o prăpastie. Viaţa şoferului şi a celor peste 20 de pasageri a fost salvată de copacii de pe marginea drumului.
De asemenea, la finele lunii septembrie, în judeţul Tulcea, patru oameni au murit şi alţi 70 au fost răniţi după ce autobuzul în care se aflau s-a răsturnat. Anchetatorii spun că nu este exclus ca la baza acestei nenorociri să fi stat zecile de ani pe care autobuzul îi avea în spate, dar şi faptul că era supraaglomerat.
Proprietarii decid
Potrivit conducerii Registrului Auto Român Vrancea, cei care răspund în astfel de cazuri sunt proprietarii maşinilor şi tot ei sunt cei care trebuie să le întreţină. „Inspecţia tehnică periodică nu se face numai la noi. În judeţ sunt peste 20 de staţii avizate pentru aşa ceva. Obligaţia de a menţine mijloacele de transport într-o stare tehnică bună este a proprietarilor. Dacă maşina are probleme, se stabileşte în urma inspecţiei tehnice, care se face o dată la şase luni în cazul maşinilor care transportă persoane. Nu noi suntem cei care decidem că o maşină este prea veche ca să mai poată circula, pentru că nu există o reglementare în acest sens. Proprietarii sunt cei care au obligaţia să le menţină într-o stare tehnică bună. Desfăşurăm frecvent controale în trafic şi acolo unde găsim nereguli acţionăm în consecinţă“, a spus Ginel Stoica, şeful RAR Vrancea.
Inspecţia tehnică, mai importantă decât vechimea
Directorul Societăţii de Transport Public Local Focşani, Ion Diaconu, care a pus la dispo-ziţia şoferilor autogara, a precizat că atâta timp cât aceste autobuze au inspecţia tehnică periodică la zi, ele pot circula indiferent de vechime. „Eu fac doar partea de autogară. Fiecare traseu este operat de un transportator. Nu există termen maxim, atâta timp cât au inspecţia tehnică periodică pot circula. Contabiliceşte însă, este un termen de a-şi recupera costurile, după zece ani se poate amortiza şi poţi să-l scoţi din uz“, a spus Ion Diaconu.
Cu alte cuvinte, în cazul unei tragedii, cel care va răspunde pentru eventualele accidente cauzate de defecţiuni tehnice s-ar putea să fie doar şoferul.
monitorulvn.ro