Ministrul muncii, Ioan Botiş, a explicat într-un interviu că subordonaţii săi ar putea primi stimulente luna aceasta, însă pentru septembrie
Ministrul muncii, Ioan Botiş, a explicat într-un interviu dat în exclusivitate „Evenimentului zilei” cum se vor acorda pe viitor stimulentele în ministerul pe care îl conduce, mergând pe ideea guvernanţilor de a recompensa doar performanţa: „Aceste stimulente se pot acorda în măsura în care se realizează criteriile de performanţă şi în măsura în care noi constatăm de la o etapă la alta că activitatea se îmbunătăţeşte şi este justitificată o plată suplimentară”.
Acesta a declarat că angajaţii ministerului (adică cei din Inspecţia Muncii, Agenţia de Ocupare, Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale şi agenţiile judeţene pentru prestaţii sociale, dar şi cei care lucrează în domeniul persoanelor cu handicap, al protecţiei copilului şi familiei) nu au mai primit aceşti bani din iulie, însă „nu cunoaşte” motivul sistării sumelor.
„Ar putea să primească stimulente din luna octombrie cei care, în urma evaluării la care se lucrează, au avut performanţe în luna anterioară, deci pentru luna septembrie. (…) În cazul meu, o să ţin cont de ceea ce face un angajat acum, din septembrie, de când sunt ministru. Nu eram ministru în iulie, august, luni în care nu s-au mai acordat stimulente”, a declarat Botiş.
Oficialul a explicat că, atunci când a venit la minister nu a găsit un sistem managerial bazat pe criterii de performanţă vizavi de plata stimulentelor şi, ca atare, îi evaluează pe angajaţi doar din septembrie, de când e ministru, nu şi pentru cele două luni în care au fost sistate aceste beneficii. Însă, a declarat că, în acele luni, stimulentele date în minister „au reprezentat în mod egal 40%-50% dintr-un salariu, maximum”.
Îmbunătăţiri la inspecţii
„Cred că e abordarea cea mai corectă şi cu această idee au fost de acord şi sindicatele, iar săptămâna viitoare (aceasta – n.r.) vom stabili de comun acord în ce măsură se impune acordarea acestor stimulente”, a adăugat ministrul. El a spus că din evaluările făcute până acum reies câteva „zone” cu activitate îmbunătăţită, cum ar fi Inspecţia Muncii, Inspecţia Socială sau Agenţia de Ocupare.
Ministrul Botiş a vorbit şi despre intenţia de a creşte valoarea prefinanţării pentru proiectele europene de la 30% la 40% şi se gândeşte să le acorde inspectorilor de muncă statut de ofiţer judiciar, pentru a scoate la suprafaţă munca la negru. Pe viitor, există posibilitatea ca zilierii să achite contribuţii sociale. Însă, ministrul susţine că nu are încă un proiect de modificare a Codului Muncii.
Care este situaţia stimulentelor pentru care mii de bugetari au oprit lucru timp de două zile?
Ioan Botiş: E vorba de Ordonanţa 92/2003 – Codul de procedură fiscală. Aici intră angajaţi din Ministerul de Finanţe, al Muncii, al Sănătăţii – Casa de Sănătate şi parte din Ministerul Mediului – Garda de Mediu. Ordonanţa este în vigoare şi, dacă dorim să corectăm, acordarea acestor stimulente trebuie să intervenim pe corpul ei şi se poate modifica. Pot să discut doar de ceea ce se întâmplă la Ministerul Muncii: în lunile iulie şi august nu au fost acordate aceste stimulente, nici în septembrie, automat. Pentru septembrie încă se constituie fondul de unde se virează.
În mod corect şi clar, stimulentele se acordă pentru performanţă, acesta este rostul unor stimulente. Poţi să completezi un venit atunci când constaţi ca în sistem ai performanţe care justifică acordarea acestor stimulente. Instituţiile noastre lucrează cu asemenea indicatori de performanţă, dacă vorbim de ANOFM, Casa de pensii, Inspecţia Muncii, sunt instituţii care au criterii de performanţă şi cred că în mod just aceste stimulente se pot acorda în măsura în care se realizează criteriile de performanţă şi în măsura în care noi constatăm de la o etapă la alta că activitatea se îmbunătăţeşte şi este justitificată o plată suplimentară. Cred că e abordarea cea mai corectă şi cu această idee au fost de acord şi sindicatele. Săptămâna viitoare vom stabili de comun acord în ce măsură se impune acordarea acestor stimulente.
Ce diferenţă a fost la nivel de performanţă între luna iunie, în care s-au primit stimulente şi luna iulie, când nu s-au mai acordat? A scăzut brusc performanţa din Ministerul Muncii sau a fost o decizie politică?
Eu vorbesc de evaluarea pe care o fac eu. Abordarea este a ministrului şi managementul ministerului îl asigur eu ca ministru. Abordarea managerială pe care doresc să o am şi care este în acord cu liderii sindicali merge pe această idee: dacă avem performanţe crescute de la lună la lună se impune o asemenea plată.
Să înţeleg că aţi făcut o evaluare la nivelul Ministerului Muncii?
Evaluarea se face săptămânal, în unele cazuri, şi dacă vorbim de Inspecţia Muncii, se face o evaluare, o monitorizare zilnică. Trebuie să constat că în anumite zone, şi – dacă vorbim de Inspecţia Muncii – s-a constatat o anumită îmbunătăţire a activităţii, la Inspecţia Socială de asemenea avem targeturi foarte clare şi acolo pot să apreciez că există o anumită îmbunătăţire şi sunt în evaluare colegi de la ANOFM, de la Casa de pensii, dar primele evaluări arată că există o anumită imbunătăţire a activităţii.
Atunci cum justitificaţi faptul că nu s-au mai acordat aceste stimulente în iulie şi august?
Eu pot să fac evaluarea doar pe ceea ce ştiu eu. Eu sunt de o luna în minister, dar când am venit nu am găsit această abordare managerială vizavi de plata stimulentelor. Abordarea mea este cumva matematică, pentru că mă interesează în mod clar evoluţia acestor indicatori, vreau să ştiu trendul acestor indicatori. Evaluând la o lună trendul, pot să spun că exista o tendinţă pozitivă, deocamdată.
Deci de ce nu au mai luat banii, dacă ei au muncit mai bine?
Nu poţi să faci un trend pe o perioadă foarte scurtă, e nevoie de o anume perioadă, pentru că s-ar putea să existe sincope, la un moment dat să constatăm ca în luna a doua avem probleme de performanţă. Dar eu sunt optimist din acest punct de vedere, trendul după prima lună arată că s-au îmbunătăţit multe activităţi.
Despre ce lună vorbim?
Vorbim de luna septembrie, eu sunt aici din 4-5 septembrie. Deci din luna septembrie putem discuta de prima lună, pentru că e singura pe care pot să o evaluez.
Dar oamenii erau obişnuiţi din 2003 să primească nişte bani în plus fără să existe neapărat un calcul baza pe indicatori de performanţă, din iulie nu şi-au mai primit banii…
De acord, dar acum este alt ministru. Eu nu pot să fac aprecieri asupra activităţii domnului ministru Şeitan, fac aprecieri doar asupra activităţii mele. Şi în funcţie de evaluările pe care o să le am cu reprezentanţii lor. Am cerut şi liderilor de sindicat, dar şi Comisiilor partitare, care funcţionează acolo unde nu avem reprezentanţi în sindicat, să facă aceste evaluări şi cred că pe această abordare de tip managerial trebuie să mergem. Şi mi se pare corect ca atâta vreme cât există rezultate să existe şi o anumită plată – să spunem compensatorie – pentru cei care muncesc.
Aveţi o evaluare privind modul în care au fost acordate aceste stimulente care să nu fi ţinut de performanţă şi care să vă fi determinat să alegeţi un sistem de acest tip de acordare a stimulentelor? Pe ce v-aţi bazat atunci când aţi luat decizia de a aplica acest tip de sistem managerial bazat pe indicatori de perfomanţe?
Mă interesau rezultatele, de aceea am ales acest sistem. Am luat situaţia încasărilor la Inspecţia Muncii, a controalelor, a nunărului de persoane găsite ca muncă nedeclarată sau înregistrate cel puţin statistic şi am considerat că această activitate trebuie să fie imbunătăţită. Mesajul meu a fost foarte clar: reuşim să creştem indicatorii în mod corespunzător, o să fie şi o abordare de tip stimulente pentru cei care s-au implicat. Dacă nu, nu poate fi vorba de un stimulent. E o muncă să spunem normală, de regim normal, şi stimulentul vine să completeze un efort suplimentar. Efortul suplimentar trebuie să se găsească în mod clar în indicatorii de performanţă. Acest tip de abordare mă interesează pe mine. (…) Merg bine ITM-urile, Agenţia de ocupare, Inspecţia Socială. Sunt mai multe instituţii care sunt evaluate, au fost evaluate unele din ele, şi va continua în perioada următoare.
Ştiţi cam cât cheltuia Ministerul Muncii pe aceste stimulente atunci când se acordau?
Nu. Dar aş putea să spun că în lunile iulie, august, acel fond reprezenta în mod egal între 40-50% dintr-un salariu, maximum. În cazul în care aveau salariul 600 de lei brut, luau cu stimulente cam 800 de lei, o sumă mică oricum.
Credeţi că angajaţii dumneavoastră din minister au salarii care să-i motiveze să aibă astfel de performanţe? Mă refer la salariile de acum, reduse cu 25% şi fără stimulente.
Aici lucrurile trebuie disociate. Ca-n orice companie, există oameni care muncesc foarte mult şi poate câştigă prea puţin pentru efortul pe care-l fac, dar în acelaşi timp sunt salariaţi care cred că nu acoperă practic opt ore de activitate şi sunt plătiţi prea mult.