Traficul greoi si blocajele pe care le vedem in aceste zile in oras vor parea joaca de copii peste mai putin de 20 de zile. Pe 10 septembrie incep cursurile, iar Iasul, cu siguranta, va deveni un adevarat iad rutier. Mai mult, lucrarile la principalele santiere din oras se vor suprapune in octombrie. Zona centrala va deveni aproape inaccesibila cu masina. Desi problema era cunoscuta practic de la demararea proiectelor de refacere a infrastructurii, Primaria nu si-a batut capul cu stabilirea unui plan de masuri aplicabile. Edilii nu au acum nici un plan. „Trebuia sa se puna problema de trafic la inceputul contractelor. Puteau fi realizate niste studii. Fluxurile de masini sunt foarte mari”, spune profesorul Radu Gaiginschi, specialist rutier in cadrul Universitatii Tehnice. Ce va fi totusi de facut?
Scenariu apocaliptic in traficul iesean. „Ziarul de Iasi” va prezinta punctele fierbinti in traficul din municipiu din aceasta toamna. Peste o luna, atunci cand se intorc elevii si studentii, iar perioada concediilor se va sfarsi, Iasul se va afla sub asediul santierelor. Cele mai tranzitate zone din municipiu vor fi blocate la inceputul lunii octombrie. Modificarile in trafic, pe langa faptul ca nu sunt anuntate de cele mai multe ori, sunt realizate de Primarie gradual, pe masura ce inainteaza lucrarile, fara a exista un plan de trafic. Oficialii municipalitatii nu au realizat niciun studiu al fluxurilor de masini care ar trebui preluate de artere secundare. Traficul ajunge sa fie strangulat astfel pe strazi care nu au capacitate.
Fundatia, cea mai sugrumata intersectie
Una din cele mai inaccesibile zone din oras va fi in continuare Copoul, acolo unde isi au sediile facultatile Universitatii „Cuza”, dar si numeroase scoli si licee. Cele mai importante cai de acces catre Copou sunt aproape sugrumate din cauza santierelor si a strazilor inchise. Fundatia va ramane si la inceputul lunii octombrie una dintre cele mai aglomerate intersectii din municipiu. Lucrarile la pasajul subteran Mihai Eminescu vor bloca traficul din aceasta zona. Intrarea pe strada Pacurari este in continuare inchisa din cauza constructiei peretilor care sustin viitorul pasaj. Un alt acces spre Copou este strada Gavril Muzicescu, care este inca in santier. Desi lucrarile la linia de tramvai au inceput in luna iunie, imediat dupa plecarea studentilor, santierul nu este finalizat nici acum. Termenul final al lucrarilor este abia la inceputul lunii noiembrie, ceea ce va ingreuna si mai mult traficul. „Strada Muzicescu va fi in lucru in luna septembrie. Abia termina acum ApaVital o retea de apa si vor intra la lucru muncitorii de la firma Vega”, a spus viceprimarul Mihai Chirica. Zona facultatilor din Copou va fi inaccesibila si dinspre Sararie. Desi au lansat mai multe termene de finalizare pana acum, oficialii Primariei ii asigura pe ieseni ca Sararia va fi gata pana la inceputul lunii octombrie. Soferii isi pun de fiecare data imaginatia la incercare atunci cand trebuie sa aleaga un traseu. Mai ales ca, pe bulevardul Independentei, transeele sunt sapate in mijlocul strazii, astfel ca soferii circula foarte dificil pe un singur fir. Pentru a ajunge in Copou din zona CUG, soferii aleg sa ocoleasca pe strada Garii, pe Pacurari si pe la Penitenciar. „Trebuie sa ajung in fiecare zi in Copou, la serviciu. Inchiderea bulevardului Stefan cel Mare mi-a transferat traseul prin bulevardul Independentei, unde se merge din ce in ce mai prost, iar intrarea pe Copou este aglomerata. Uneori prefer un ocol pe strada Garii, dar si aceasta este din ce in ce mai aglomerata”, ne-a declarat un sofer domiciliat pe Poitiers. O alta varianta ar fi prin Podu Ros, strada Anastasie Panu, Independetei, ceea ce dubleaza insa timpul de deplasare.
Strazi inchise pe rand in zona Stefan cel Mare
Solutii de trafic nu au fost luate nici pentru santierul deschis de cateva zile pe bulevardul Stefan cel Mare. Lunile septembrie, octombrie si noiembrie vor prinde cel mai circulat bulevard din oras in plin santier. Soferii au putine variante de ocolire care sunt aglomerate si acum. Strazile Timpului si Costache Negri sunt blocate acum de sutele de masini care vor sa tranziteze centrul orasului. Dupa ce santierul se va muta pe tronsonul din fata Primariei pana la intersectia cu strada I.C. Bratianu, asaltate de masini vor fi strazile Colonel Langa si I.C. Bratianu, sau strada Crisan din spatele Mitropoliei si strada Horia. Lipsa de strategie a municipalitatii este dovedita de multitudinea de transee pe metrul patrat. Primaria a demarat sapaturile pentru montarea pietrei cubice pe bulevardul Stefan cel Mare, in dreptul Consiliului Judetean, dar nu a terminat lucrarile pe strada Anastasie Panu. Soferii au mers ieri bara la bara in intersectia cu strada Palat deoarece utilajele constructorului au ocupat o banda de mers in dreptul Hotelului Moldova. „Este un haos in toata regula. Chiar nu inteleg de ce nu se lucreaza dupa niste planuri, criterii clare. Au inchis bulevardul Stefan cel Mare, dar nu au terminat intai bulevardul Anastasie Panu sau strada Palat. Sunt si multe probleme legate de semnalizarea santierelor. Oamenii nu stiu pe unde sa ocoleasca. Noroc ca acum nu sunt foarte multe persoane din afara Iasului si oamenii se obisnuiesc, desi, uneori regulile se schimba de la o zi la alta”, ne-a spus Florin, un sofer din Iasi. Zona centrala ar putea fi blocata si printr-o alta investitie, care se afla abia la stadiul de licitatie. Municipalitatea cauta firme de constructii pentru a asfalta 11 strazi din spatele Primariei. Daca procedura nu este contestata, lucrarile ar putea incepe din aceasta toamna, in prima etapa pe strada Barboi. „Va fi atacata strada cu strada. Unele din ele nu vor mai fi asfaltate anul acesta. Daca finalizam licitatia pana in octombrie, putem asfalta doar Agatha Barsescu, Sf. Sava si legatura cu Barboi. Cred ca cel mai important pentru noi ar fi Barboi, care este si mai distrusa”, a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Deschiderea unui nou santier pe Barboi ar bloca inca o strada folosita acum de soferii care nu mai pot trece pe Stefan cel Mare.
Prin Podu Ros inca se poate circula
Singurele posibilitati de a ocoli bulevardul Stefan cel Mare sunt strada Palat si Anastasie Panu. Aceste artere sunt aproape finalizate, insa intersectia din dreptul BCR nu este sistematizata. Din cauza concediilor din aceasta perioada, oficialii municipalitatii nu au identificat o solutie pentru dirijarea traficului in aceasta zona, prin sens giratoriu sau prin semaforizare. Modificari ar putea aparea in luna octombrie, atunci cand edilii vor lua o decizie de trafic pentru intersectia din fata la BCR. In schimb, circulatia din rondul giratoriu din Podu Ros va fi in continuare un punct fierbinte. Primaria va implementa un proiect european prin care vrea sa asfalteze tot carosabilul dintre Podu Ros, Nicolina si CUG. Proiectul este abia in faza de licitatie, astfel ca, din fericire, de data asta, lucrarile ar putea fi amanate pana anul viitor. „Pana nu terminam licitatia la axa Sud, nu ne putem pronunta in privinta lucrarilor. Indiferent cand ar incepe lucrarile nu am desface decat ce putem face la loc. Am putea betona linia de tramvai pe trosoane de 3-4 metri si apoi sa asfaltam la loc”, a mai spus viceprimarul Chirica. O alta zona inaccesibila mai ales pentru soferii care doresc sa ajunga in zona universitatilor din Tudor Vladimirescu va fi intersectia din Bucsinescu. Lucrarile la linia de tramvai se desfasoara in aceasta perioada si vor fi terminate in luna octombrie. Inceputul toamnei va aduce si un santier mai mare in zona Tigarete, acolo unde Primaria va monta pilonii pentru viitorul pasaj. Strada Octav Bancila va fi in continuare inchisa, traficul fiind preluat de Strapungere Silvestru si strada Garii.
„Nu era mai bine sa se termine o serie de lucrari”
Toamna se numara santurile, strazile inchise si masinile blocate in trafic. Desi sase proiecte europene de refacere a infrastructurii stradale se vor suprapune la sfarsitul acestui an, Primaria nu a elaborat nici pana acum un studiu de trafic. Municipalitatea ia decizii gradual, in functie de evolutia lucrarilor, iar schimbarile sunt anuntate cu intarziere. „Avem solutii. Fundatia o traversam cu linia de tramvai, avem prevazuta si devierea cu autobuze astfel incat sa poata intra dinspre Copou pe langa pasaj sa se duca pe Independentei. Trebuie sa mai vedem in ce masura pot circula pe linia de pe Muzicescu. Deciziile se iau gradual”, a mai spus viceprimarul Chirica. Lipsa oricarei strategii de trafic este sesizata in special de soferi. „Nu era mai bine sa se termine o serie de lucrari, ca strazile modernizate sa fie utilizate la intreaga capacitate, iar oamenii sa aiba pe unde sa circule? S-au inceput foarte multe lucrari, nu se termina, dar in schimb se deschid altele si altele. Probabil ca vor fi foarte multe probleme peste cateva saptamani, cand incepe scoala, cand vor veni studentii”, ne-a spus Razvan Andries, un sofer.
Si Radu Gaiginschi, profesor universitar in cadrul UTI, specialist in probleme rutiere, ar recomanda Primariei studierea fluxurilor de masini inainte de a lua decizii in trafic. „Trebuia sa se puna problema de trafic la inceputul contractelor. Puteau fi realizate niste studii, dar este nevoie de fonduri si specialisti. Fluxurile de masini sunt foarte mari, 1.500 de masini pe ora pe bulevardul Stefan cel Mare, 900 pe ora pe Independentei. Foarte aglomerate vor fi din toamna Tudor Vladimirescu si zona Garii”, a declarat Radu Gaiginschi, seful Departamentului de Transporturi si Expertiza Tehnica Rutiera din cadrul Universitatii „Gheorghe Asachi”. In lipsa de alte solutii, profesorul universitar a recomandat transportul in comun. „Orasul va arata mai rau ca acum. Micsorarea cailor de comunicatii va aglomera transportul. Cel mai rational este sa se circule mai putin cu masinile personale si sa se aleaga transportul in comun”, a mai spus Gaiginschi.
www.ziaruldeiasi.ro