EXAMEN Eminescu a pus probleme candidatilor la Bacalaureat. Subiectul al treilea a fost cel mai dificil, spun elevii, iar cei mai multi si-au fãcut viata grea alegând opera „Luceafãrul”. Camerele video i-au linistit pe copiatori, iar cu exceptia a doi elevi întârziati, nu au existat probleme.
Dupã cum s-au exprimat elevii ieri la iesirea din sãlile de examen, Limba românã nu a pus probleme la Bacalaureat. Camerele video i-au speriat pe candidati, care nu au miscat în fata supraveghetorilor. Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui nu a raportat niciun eliminat si, spre deosebire de ceilalti ani, nu au mai fost gãsite fituici în toalete. Cei mai multi elevi s-au încurcat la subiectul al treilea, unde aveau de redactat un eseu de douã – trei pagini în care sã prezinte tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinând lui Mihai Eminescu. Majoritatea au mers pe Luceafãrul, însã profesorii spun cã elevii s-au complicat cu alegerea fãcutã, când aveau la dispozitie alte creatii precum „Scrisoarea I”, „Plopii fãrã sot”, „Floare albastrã”, „Sara pe deal” ori „Dorinta”. „Primele douã subiecte au fost accesibile pentru toti, mai greu m-am descurcat la partea a treia, a fost mai greu acolo. Oricum, se poate promova doar cu rezolvarea primelor douã subiecte”, ne-a spus un candidat de la Liceul Teoretic „Mihail Kogãlniceanu” Vaslui. „Am ales <<Luceafãrul>> la subiectul al treilea, chiar dacã e mai greu, sunt sigur pe alegerea mea. Mã astept sã iau mãcar un 8 la Limba românã, unde se stie cã poate fi mai usor ca la urmãtoarele probe”, ne-a spus un alt candidat de la Colegiul Economic „Anghel Ruginã” Vaslui. Au existat însã si elevi care au ales „Scrisoarea I”, evitând complexitatea operei „Luceafãrul”. „Pot spune cã am avut un oarecare noroc. Subiectele au fost într-adevãr de nivel mediu si foarte usor de abordat. O persoanã care nu a învãtat nimic în patru ani de liceu tot ar fi putut sã se descurce la subiectul trei având în vedere cã a fost vorba despre Eminescu”, a spus un candidat de la Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza” Bârlad. Inspectorii scolari de specialitate spun cã, spre deosebire de Evaluarea Nationalã, subiectele la Bacalaureat nu contin neclaritãti. „Varianta a fost foarte accesibilã, necesitând o pregãtire medie pentru rezolvarea ei. Elevii nu au avut la dispozitie doar opera Luceafãrul, puteau alege Plopii fãrã sot, Scrisoarea I sau Dorinta. Ne-am uitat atent peste enunturile subiectelor si de data asta nu existã neclaritãti la formulare”, a precizat Cristina Ghelbere, inspectorul scolar pentru Limba si literatura românã. Doi elevi s-au trezit ceva mai târziu exact în ziua de examen. Desi au venit la liceu, nu au fost lãsati în salã, trecând astfel pe lista absentilor. Cei doi sunt de la Colegiul National „Gh. Rosca Codreanu” Bârlad, respectiv Grupul Scolar „N. Iorga” Negresti. Un alt elev a solicitat prelungirea probei cu 30 de minute din cauza unor probleme de sãnãtate cu care se confrunta dinaintea examenului. „Nu a fost niciun eliminat la proba scrisã si nu au fost raportate tentative de fraudã de niciun fel. Camerele video si-au fãcut treaba iar elevii nu au putut intra în sãli cu materiale ajutãtoare”, a spus Gabriela Plãcintã, inspectorul scolar general. La prima probã scrisã au fost prezenti 3.183 candidati, însã au lipsit 166.
Cum îti calculezi nota
Pactic, redactarea eseului la subiectul al treilea sau a textului argumentativ la subiectul al doilea în conformitate cu baremul aduce candidatului trei puncte. Adãugând la acestea punctul primit din oficiu, rezultã cã obtinerea unui alt punct la subiectul întâi asigurã candidatului nota 5, necesarã pentru a promova proba. Concret, primul subiect al probei a inclus nouã cerinte legate de un fragment din „Craii de Curtea-Veche” de Mateiu Caragiale, candidatii fiind astfel testati, în principal, la capitol vocabular si teorie literarã. Subiectul doi a constat în redactarea unui text argumentativ pornind de la afirmatia „Nu e de ajuns sã ai mari calitãti; trebuie sã stii cum sã le folosesti cu rost” a lui Lucian Blaga. Potrivit baremului, la acest subiect au fost punctate, printre altele, organizarea si coerenta textului, echilibrul între ipotezã, dezvoltarea argumentelor si concluzie, precum si utilizarea adecvatã a mijloacelor lingvistice necesare unei aprecieri. La subiectul al treilea, absolventii claselor a XII-a au avut de elaborat un eseu despre tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinând lui Mihai Eminescu. La acest subiect, cel mai bine punctate au fost: evidentierea unei trãsãturi care face posibilã încadrarea operei pentru care a optat candidatul într-un curent cultural sau literar, într-o perioadã sau într-o orientare tematicã sustinerea unei opinii în concordantã cu cerinta de sustinere a opiniei sau schematism; prezentarea a douã imagini sau idei poetice din text, relevante pentru tema aleasã si viziunea despre lume.
Liceenii huseni au apreciat, si nu prea, „surpriza” liricã de la Românã, proba scrisã!
Elevii huseni au apreciat, în marea lor majoritate, faptul cã subiectele de la Limba românã, proba scrisã, nu au fost dificile, iar note mici, cred ei, vor lua doar cei care chiar n-au vrut deloc sã învete pentru acest examen. „Mie mi s-a pãrut un pic greu eseul pe care trebuia sã îl facem la poezie. Mie nu prea îmi plac poeziile si de asta, poate. Cerintele erau cam întortocheate acolo si nu prea am înteles ce se dorea. Dar în rest, am fãcut tot si mã astept la o notã bunã”, a spus Cristi, elev al Colegiului Agricol „Dimitrie Cantemir”. „Pentru mine, subiectele nu au avut un grad ridicat de dificultate, doar cã surpriza a fost la subiectul numãrul trei, unde, spre deosebire de alti ani, când se punea accent pe genul epic, a avut o poezie. Plus cã, dat fiind vorba despre o creatie atât de cunoscutã, <<Luceafãrul>>, evident, asteptãrile în privinta abordãrii subiectului, vor fi foarte mari. Noi sperãm cã am scris totul cât mai bine, deoarece nu era greu de îndeplinit toate cerintele”, a spus Gabriela Bejan, absolventã de clasa a XII-a, a Colegiului National „Cuza Vodã” Husi.