AFARÃ 11 elevi de la Grupul Scolar Industrial Negresti si unul din Bârlad, o absolventã a liceului pedagogic, care dãdea proba de Limba românã la centrul de examinare de la liceul “Gheorghe Rosca Codreanu” au fost eliminati deorece au fost depistati în timpul examenului cu materiale ajutãtoare, pe româneste spus, fituici, sau telefoane mobile asupra lor.
Dupã ce sãptãmâna trecutã au fost probele de competente, care au fost trecute cu brio de elevii vasluieni, ieri a început adevãratul examen pentru absolventii clasei a XII-a care-si dau bacalaureatul. La prima probã scrisã, cea de Limba si literatura românã, unde s-au înscris 3434 de absolventi de liceu din judetul Vaslui, 112 dintre acestia au lipsit, iar marea parte a celor care au fost la examen au fost de pãrere cã subiectele au fost destul de grele, substantial mai dificile decât anul trecut. Din pãcate, cu toate cã în acest an au fost luate mãsuri exceptionale în vederea prevenirii fraudelor de la examenul de bacalaureat, iar atât profesorilor examinatori cât si, în special, candidatilor la examene li s-au prelucrat aceste mãsuri, care includ si modul în care trebuie sã se prezinte la examen, au fost totusi elevi care nu au tinut cont de sanctiunile drastice pe care le pot primi pentru încercãri de fraudare. Astfel, nu mai putin de 11 elevi de la Grupul Scolar Industrial Negresti si unul din Bârlad, o absolventã a liceului pedagogic, care dãdea proba de Limba românã la centrul de examinare de la liceul “Gheorghe Rosca Codreanu” au fost eliminati deorece au fost depistati în timpul examenului cu materiale ajutãtoare, pe româneste spus, fituici, sau telefoane mobile asupra lor. Eleva din Bârlad a cerut voie, cu circa o orã înainte de sfârsitul timpului alocat examenului, sã foloseascã grupul sanitar, iar, la revenirea în sala de examen, unul dintre supraveghetori a observat în mâna candidatei o fituicã, fapt care a dus la excluderea respectivei absolvente.
« Nu vor mai avea voie în urmãtoarele douã sesiuni sã sustinã examenul de bacalaureat »
“Cu toate cã au fost avertizati în nenumãrate rânduri, inclusiv la intrarea în sala de clasã, sã depunã în sala special amenajatã orice obiect cu exceptia instrumentelor de scris si a actului de identitate, am avut 12 cazuri în care candidatii nu s-au conformat, astfel încât acestia au fost exclusi de la examen. Pe lângã faptul cã li se anuleazã calificativele de la examenele de competentã deja sustinute, ei nu vor mai avea voie în urmãtoarele douã sesiuni sã sustinã examenul de bacalaureat. Îngrijorãtor este faptul cã, desi mãsurile si sanctiunile aspre luate de ministerul Educatiei li s-au prelucrat candidatilor, au fost, încã de la prima probã, atât de multe cazuri de încercãri de fraudare ori neglijentã, care duc la excluderea din examen”, a declarat Mihaela Bobîrcã, secretara comisiei de bacalaurat din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Vaslui.
Subiectele si baremul de rezolvare pentru proba de Limba si literatura românã l examenul de bacalaureat 2011-06-27
Subiectul I – 9 cerințe dintr-un fragment din Nunta in cer de Mircea Eliade. (30 de puncte)
Se dã urmãtorul text:
Mi-am dat seama cã nu se gândea întotdeauna la o eventualã despãrtire; asemenea gânduri, cumplite, le respingea cu dârzenie întreaga ei fiintã. Dar bãnuia cã viata aceasta, trãitã împreunã clipã de clipã, miracolul acela, a douã fãpturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. Îsi dãdea seama, zãrindu-mã uneori în fata raftului cu cãrti, cã în curând mã va cuprinde vechea mea patimã, si cã atunci munca mã va fura de lângã ea ceasuri si zile întregi. Știa cã setea mea de creatie, de scris, a fost numai adormitã, cã ea nu va putea fi definitiv stinsã. Se împãcase cu acest destin -despãrtirea noastrã pentru lungi, chinuitoare intervale – dar l-ar fi voit cât mai târziu împlinit.
Câteodatã îsi spunea cã e imoralã cu dragostea ei strivitoare, cã un om nu poate trãi fãrã sã munceascã si mai ales un artist nu are dreptul sã-si îngroape talentul într-o dragoste fericitã. Și pentru fiinta ei cinstitã îndoielile acestea erau chinuitoare. Dar întotdeauna sfârsea prin a-si spune cã, moral sau imoral, bine sau rãu, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevãrata, tainica dragoste; cã întâlnirea noastrã este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – muncã, creatie, talent, onoare si câte vor mai fi – nu pretuiesc nimic, cãci toate sunt zãdãrnicii omenesti ale pãmântului…
(Mircea Eliade, Nuntã în cer)
CERINȚE
Scrie, pe foaia de examen, rãspunsul la fiecare dintre urmãtoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despãrtire, patimã.
2. Explicã rolul punctelor de suspensie în secventa: cãci toate sunt zãdãrnicii omenesti ale pãmântului…
3. Construieste un enunt în care sã folosesti o locutiune/expresie care sã continã substantivul gând.
4. Precizeazã tipul de perspectivã narativã din textul citat.
5. Transcrie douã cuvinte din text care apartin câmpului semantic al creatiei.
6. Noteazã douã motive literare din textul dat.
7. Prezintã semnificatia unei figuri de stil din textul dat.
8. Mentioneazã douã trãsãturi ale genului epic, ilustrându-le cu exemple din text.
9. Comenteazã, în sase-zece rânduri, urmãtoarea secventã din textul dat: “Dar întotdeauna sfârsea prin a-si spune cã, moral sau imoral, bine sau rãu, toate acestea n-au nicmic de-a face cu adevãrata, tainica dragoste; cã întâlnirea noastrã este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – muncã, creatie, talent, onoare si câte vor mai fi – nu pretuiesc nimic, cãci toate sunt zãdãrnicii omenesti ale pãmântului… “
SUBIECTUL II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de rânduri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stãnescu:
A avea un ideal înseamnã a avea o oglindã.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sã respecti constructia discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimãrii unei aprecieri; 8 puncte
– sã redactezi continutul adecvat argumentãrii pe o temã datã: formularea ipotezei/ a propriei opinii fatã de problematica pusã în discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzãtoare a douã argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– sã respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie)si limita de spatiu indicatã. 6 puncte
Atentie! Formulãrile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia… / Autorul are dreptate când afirmã cã…/ Afirmatia autorului este corectã…, neînsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considerã ipotezã.
Subiectul III (30 de puncte) Caracterizarea unui personaj dintr-o operã dramaticã de I.L.Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu. Adica un personaj din “O scrisoare pierdutã” de I.L. Caragiale, “Jocul ielelor” de Camil Petrescu sau “Iona” de Marin Sorescu.
Redacteazã un eseu de douã-trei pagini, despre particularitãtile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinând unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu. În elaborarea eseului, vei avea în vedere urmãtoarele repere:
-sustinerea unei opinii despre modul în care se reflectã tema textului dramatic în constructia personajului ales;
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales prin raportare la conflictul/conflictele textului dramatic;
– relevarea unei trãsãturi dominante a personajului, ilustrate prin douã episoade/ secvente dramatice semnificative/citate comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structurã si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.)
Notã! Ordinea integrãrii reperelor în cuprinsul lucrãrii este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerintã/ reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilitãti de analiza si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea în paginã, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limita de spatiu indicatã – 1 punct). În vederea acordãrii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sã aibã minimum douã pagini si sã dezvolte subiectul propus.