Cabinetele locale de avocatura au inceput sa-si ofere serviciile persoanelor care au rate la banci si sint nemultumite de prestatiile acestora.
Comisionul de risc practicat de banci provoaca in Iasi un precedent. Tot mai multe case de avocatura fac apel catre iesenii nemultumiti sa actioneze bancile in instanta.
Dupa ce luna trecuta Cabinetul de Avocat Florin Adrian Calistru a depus la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului (CJPC) Iasi 34 de reclamatii intr-o singura zi, la adresa Volksbank, sutele de reclamatii depuse la CJPC Iasi de iesenii nemultumiti au determinat si alte cabinete de avocatura sa ia initiativa.
„In ultimile zile am asistat la o escaladare a conflictului juridic declansat intre reprezentantii sistemului bancar, pe de o parte, si grupurile de clienti constituite in grupuri de initiativa pe internet, pe de alta parte. Dincolo de adevarul zicalei conform careia «bancherul iti da umbrela cind e soare, ca sa ti-o ia cind e ploaie», nu putem sa nu constatam ca s-a declansat un conflict juridic de amploare, a carui deznodamint nu este nici pe departe de a se fi transat”, a afirmat Dragos Panaite, senior consultant Cabinet de Avocatura CARP.
Astfel cabinetul de avocatura mentionat a decis sa ofere clientilor nemultumiti de relatia cu bancile comerciale locale posibilitatea de a initia toate demersurile legale
in vederea obligarii acestor institutii de credit de a alinia contractele bancare in derulare la cerintele prevederilor O.U.G nr. 50/2010, privind interzicerea practicarii comisionului de risc la contractele de credit semnate anterior datei
de 21 iunie 2010.
„Momentam, avem patru cazuri la patru banci diferite, nemultumirile fiind legate de comisionul de risc si de modul de calculare a ratei. Am luat legatura cu bancile si in functie de raspunsul primit vom vedea daca ajungem sau nu in instanta. Lansam acest serviciu in beneficiul tuturor clientilor nemultumiti de evolutia relatiei banca-client, clienti care s-au trezit ca pina la data de 19 septembrie, data limita a alinierii contractelor de credit, trebuie sa fie siguri ca actele aditionale sau propunerile facute de institutiile bancare sub presiunea timpului sint in concordanta cu doleantele lor”, a adaugat Panaite.
„Nu vorbeam aceeasi limba”
Daca la unele case de avocatura nu s-a ajuns in instanta, la Cabinetul de Avocat Florin Adrian Calistru procesele sint pe rol. „Avem 50 de clienti nemultumiti, toti clienti Volksbank, si toate reclamatiile sint legate de comisionul de risc. Am introdus actiunile in instanta la Sectorul 2 Bucuresti
pentru majoritatea clientilor. Cred ca mai sint 5-6 cazuri in procedura prealabila”, a sustinut Adrian Calistru.
Acesta sustine ca s-a ajuns pina in instanta deoarece practicarea comisionului de risc nu reprezinta o noutate. „Nu trebuia sa vina aceasta ordonanta. Acest comision de risc practicat abuziv nu este de acum. Avem decizii definitive si irevocabile date de instanta, inca de anul trecut, prin care banca
era obligata sa restituie comisionul de risc practicat, dar pina acum nici un clinet nu si-a primit banii. Am incercat sa purtam o discutie cu institutia bancara, insa de fiecare data dau raspunsurile clasice. Eu ii intrebam de comisionul de risc, ei imi raspundeau de dobinzi. Nu vorbeam aceeasi limba”, a precizat Calistru.
Lista reclamatiilor
La CJPC Iasi au fost depuse, de luna trecuta si pina in prezent, 173 de reclamatii la adresa Volksbank, 98% dintre acestea fiind pe tema comisionului de risc. In consecinta, institutiei bancare i-au fost aplicate pina in acum sapte amenzi in valoare totala de 155.000 lei.
Nici BCR nu a scapat basma curata. Institutia a fost amendata cu 20.000 de lei, tot pentru nerespectarea legislatiei privind comisionul de risc, institutia bancara fiind reclamata de 30 de ieseni incepind cu luna august si pina in prezent.
„Inca lucram la solutionarea reclamatiilor. In functie de cum vor fi rezolvate acestea se va lua decizia daca institutiile bancare vor fi amendate sau nu”, a conchis Daniel Piftor, comisar sef CJPC Iasi.