Acesta ar putea fi un nume potrivit pentru un proiect insemnat al Iasului. Autogara s-ar putea sa nu devina realitate prea curind, proiectul cu finantare UE de 20 de milioane de euro avind de depasit un obstacol important ridicat de Fiscul iesean. Doua cladiri de pe amplasamentul propus pentru autogara in Tudor Vladimirescu se afla sub sechestrul Fiscului de 9 ani. Practic, documentatia poate fi depusa, dar nu se vor putea efectua lucrari. Litigiul dintre Primarie si Administratia Financiara a ajuns in instanta, dar procesul este abia la inceput si ar putea dura ani buni de aici inainte.
Datoriile RATP catre bugetul de stat pun in pericol un important proiect cu finantare europeana. Investitia de peste 20 de milioane de euro intentionata de Primarie pentru zona Tudor Vladimirescu s-a lovit de Fiscul iesean. In proiect au fost incluse si citeva cladiri a caror situatie juridica este incerta.
Concret, pentru a construi noua Autogara a municipiului, este necesara demolarea unor cladiri puse sub sechestru de Directia de Finante. Disputa a ajuns in instanta in acest an, iar angajatii Primariei nu se pot atinge de cladiri pina nu obtin o hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila.
Problema este ca investitiile cu fonduri europene trebuie facute intr-un timp scurt si clar, asumat inca de la semnarea unui contract de finantare.
Sechestru descoperit dupa noua ani
Despre amenajarea unei Autogari pe locul garajelor RATP se discuta inca din perioada in care primar era Constantin Simirad. De citiva ani s-a stabilit ca proiectul va fi inclus in strategia de dezvoltare a municipiului si ca pentru implementarea lui se va apela la fonduri europene.
Cu toate acestea, sefii Primariei s-au lovit de sechestrul pus pe cladirile regiei de transport abia in acest an, in conditiile in care sechestrul a fost instituit inca din anii 2001 – 2002, pe toate cladirile folosite de RATP.
„Cu terenul nu avem nici o problema. In proiect sint incluse doua cladiri. Sechestrul a fost pus de Casa de Pensii si de AJOFM (Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca n.r.) si apoi a fost preluat de ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala n.r.). ANAF a preluat la infiintare toate aceste actiuni. Din punctul nostru de vedere nu se putea pune sechestrul pe cladiri si nici pe teren, pentru ca aceste bunuri nu apartin regiei, ci Primariei”, a declarat Cosmin Coman, seful Directiei Dezvoltare si Proiecte Europene din cadrul Primariei.
El a mai spus ca sechestrul pe cladirile din zona Tudor Vladimirescu a fost pus fara a avea la baza documente care sa reziste in instanta. „Au gasit aceste cladiri in lista de mijloace fixe ale RATP. Ele sint ale Primariei. Nu au fost niciodata ale regiei. In 2006 au fost inventariate prin hotarire de Consiliu Local, apoi aprobate prin Hotarire de Guvern, iar in 2010 le-am si intabulat. Acum ANAF a atacat in instanta intabularea facuta in acest an. La proces, cei de la ANAF vor trebui sa demonstreze ca bunurile erau in proprietatea RATP, or ei nu au demonstrat nici la momentul in care s-a pus sechestrul. Acea fisa nu inseamna proprietate”, a explicat Coman.
„Vom avea probleme in momentul in care vom construi”
Procesul dintre municipalitate si Fisc este insa abia la inceput. A fost demarat in aceasta vara, iar astazi are un nou termen. Este greu de estimat daca municipalitatea va avea timpul necesar pentru a astepta finalizarea acestui proces. In luna ianuarie, documentatia necesara pentru obtinerea fondurilor europene ar trebui sa fie gata. Termenul limita de depunere a proiectului este luna iulie 2011.
Sefii Primariei sustin ca sechestrul nu afecteaza obtinerea finantarii, ci realizarea lucrarilor. „Terenul este al nostru si nu avem nici un litigiu pentru el. Acest lucru conteaza la obtinerea finantarii. Vom avea probleme insa in momentul in care vom construi. Va trebui sa demolam acele doua cladiri si nu vom putea face acest lucru atit timp cit sint sub sechestru”, a completat Coman.
Datoriile totale ale RATP catre bugetul de stat depasesc 100 milioane lei, adica mai mult decit suma necesara estimata de Primarie pentru constructia noii Autogari. „Nu pot prezenta nici un fel de date acum. Trebuie sa ma interesez cu privire la aceasta situatie. Stiu ca erau mai multe sechestre, dar nu mai stiu in ce faza sint masurile de executare silita”, a declarat ieri dupa amiaza Maria Taran, purtatorul de cuvint al Directiei Generale a Finantelor Publice.
Fiscul a incercat sa recupereze din datoriile inregistrate de RATP catre stat. S-a reusit chiar vinzarea unor autobuze ale regiei si chiar o statie de alimentare de combustibil. Documentatia tehnica pentru Autogara este realizata de firmele Search Corporation si Relians Corp pentru suma de aproximativ un milion lei. Obiectivul intentionat pentru zona Tudor Vladimirescu va avea opt peroane, fiecare cu punct de plecare si sosire. Cladirea principala va avea un etaj si o suprafata construita de 4.200 mp.