Taxa de primã înmatriculare pentru mijloacele auto se pare cã va fi reintrodusã din nou din luna septembrie 2012, dupã ce a fost suspendatã, la începutul acestui an, pânã anul viitor. Aceasta este o primã repercusiune nu doar a esecului, în acest an, a programului „Rabla”, dar si o dovadã a neputintei guvernului USL de a aduce bani la buget. Culmea este cã membrii din actuala guvernare au fost principali contestatari ai respectivei taxe auto, taxã pe care vor acum s-o reinstituie, chipurile dupã alte principii! Cert este cã vânzãtorii de vehicule vor fi, iar, afectati de reintroducerea acestei taxe de primã înmatriculare.
RELOADED Cu toate cã una dintre principalele promisiuni ale guvernului USL a fost cea de reducere a taxelor si impozitelor, si desi taxa de primã înmatriculare a fost suspendatã în luna ianuarie a acestui an, la presiunile UE, pânã în 2013, Ministrul Mediului Rovana Plumb a declarat cã va suspenda aceastã prevedere, iar taxa va fi reintrodusã în toamnã, într-un cuantum mai mic decât taxa anterioarã. „De la începutul anului, colectarea taxei de primã înmatriculare nu s-a mai fãcut, probabil cã la începutul lunii septembrie vom veni cu pozitia oficialã a Guvernului României în ceea ce priveste taxa de primã înmatriculare. Cu sigurantã pozitia mea este de a reduce nivelul taxei de primã înmatriculare si de reinstituire a acesteia”, a declarat Rovana Plumb. Ministrul este de pãrere cã este nevoie de acesti bani pentru a finanta investitiile de mediu, investitii blocate în ultima perioadã din cauza auditului fãcut de Uniunea Europeanã. Noua formulã a taxei de primã înmatriculare nu va mai tine însã cont dacã masina este veche sau nouã, ci doar de cât de mult polueazã. „Este prematur ca sã vã înaintez un anume cuantum, un anume nivel, deoarece se fac anumite scenarii privind impactul bugetar al acestei taxe si se coreleazã efectiv cu veniturile populatiei si cu numãrul de masini care intrã în tarã într-un an de zile. În niciun caz nu se va mai face niciun fel de discriminare între masinile noi si masinile second-hand, ci pur si simplu se va lua în calcul efectiv tipul de emisii”, a mai spus Ministrul Mediului.
Istoria unei taxe absurde
Taxa auto, pentru prima înmatriculare a unui autovehicul în România, a fost introdusã, pentru prima datã, în luna aprilie 2008, fiind calculatã în functie de datele tehnice ale fiecãrei masini în parte, pe baza capacitãtii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon. Multi ani, taxa s-a plãtit indiferent dacã vehiculul achizitionat era nou, sau second-hand, în unele variante ale legii taxa respectivã fiind chiar mai mare în cazul achizitionãrii unei masini noi decât în cazul în care aduceai vreo rablã din UE. Chipurile, calculatia se fãcea în functie de perioada în care respectivul vehicul va polua aerul curat al patriei, în acelasi timp, statul român fiind unul dintre principalii vânzãtori de certificate de mediu pe pietele europene. De atunci, atât cuantumul, cât si modul de calcul a taxei de mediu a fost modificat de mai multe ori, dupã ce, în nenumãrate rânduri, prevederea legalã respectivã a fost atacatã în justitie, fiind fãcute sesizãri inclusiv la Uniunea Europeanã. În luna ianuarie a acestui an, s-a decis ca taxa de primã vânzare a masinilor înmatriculate înainte de 2007 sã fie suspendatã pânã la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plãtit deja aceastã taxã sã primeascã banii înapoi. Însã, dupã ce fosta opozitie a militat, în ultimii ani, pentru eliminarea acestei taxe, taxã care a fost eliminatã de guvernul PDL încã de la începutul anului, aceiasi USL-isti vor acum sã reintroducã aceastã taxã de primã înmatriculare, chipurile pentru a suplimenta fondurile destinate protectiei mediului.