ÎMBUNÃTÃTIRI…Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) anuntã îmbunãtãtirea apelãrii Serviciului de urgentã 112. Acest lucru a fost posibil odatã cu împlementarea, cu succes, a sistemului VoLTE Emer4gency Call. Deocamdatã, întreaga operatiune a STS se aflã în proiect pilot, urmând sã fie operational, în cel mai scurt timp, la nivel national. Noul sistem aduce îmbunãtãtiri în ceea ce priveste timpul în care un apel de urgentã ajunge în sistemul 112, precum si o îmbunãtãtire a informatiilor de localizare. De retinut este si faptul cã nu sunt necesare actiuni suplimentare pentru a apela Serviciul de urgentã 112 prin tehnologia VoLTE, singura conditie este ca telefonul mobil utilizat sã dispunã de tehnologia 4G. În plus, noua tehnologie permite transmiterea de informatii îmbunãtãtite de localizare a apelului, cu arii de acoperire mai restrânse, inclusiv prin utilizarea conexiunilor de date pe timpul acestui tip de apel.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale anuntã introducerea unei noi tehnologii privind apelarea numãrului de urgentã 112, tehnologie care sã vinã în sprijinul populatiei. Denumitã VoLTE, tehnologia aduce o serie de îmbunãtãtiri pentru primirea si procesarea comunicatiilor de urgentã efectuate la 112 de pe telefoane mobile, însemnând reducerea timpilor pentru transferul apelurilor de la cetãteni cãtre Serviciul de urgentã 112 si informatii de localizare mai fiabile si mai precise. Pentru operationalizarea acestei noi facilitãti, în prima etapã, specialistii si inginerii STS si ai operatorilor de telefonie mobilã au testat functionarea sistemului, în laborator si prin trafic simulat în diferite conditii, utilizând mai multe tipuri de terminale mobile si adaptând permanent configuratiile pe baza datelor de trafic astfel generate. În prezent, sunt realizate activitãti pilot cu trafic real, prin preluarea la 112 a unor apeluri de urgentã realizate prin VoLTE. Testele au arãtat o scãdere a timpului în care un apel de urgentã ajunge în sistemul 112, precum si o îmbunãtãtire a informatiilor de localizare. VoLTE Emergency Call va fi operationalizat la nivel national pentru toate retelele 4G, dupã ce operatorii de telefonie mobilã vor finaliza toate configuratiile specifice, iar activitãtile pilot cu trafic real la 112 vor valida functionarea optimã. În prezent, doi operatori de telefonie mobilã se aflã într-un stadiu avansat de configurare si testare a acestei noi facilitãti. Din perspectiva cetãteanului, nu sunt necesare actiuni suplimentare pentru a apela Serviciul de urgentã 112 prin tehnologia VoLTE, singura conditie este ca telefonul mobil utilizat sã dispunã de acest tip de serviciu. Concret, aceastã tehnologie permite utilizarea retelelor IP pentru realizarea apelului de urgentã, respectiv pentru conectarea directã cu 112. Totodatã, permite transmiterea de informatii îmbunãtãtite de localizare a apelului, cu arii de acoperire mai restrânse, inclusiv prin utilizarea conexiunilor de date pe timpul acestui tip de apel. Activarea acestei facilitãti a însemnat un proces complex de adaptare a retelelor de comunicatii mobile atât din punct de vedere al standardelor, cât si al arhitecturilor existente, precum si aplicarea unor noi configuratii la nivelul Serviciului de urgentã 112. De asemenea, au fost realizate documentãri tehnice aprofundate, au fost propuse solutii care au fost evaluate, respectiv validate si, nu în ultimul rând, a fost completatã legislatia nationalã în domeniu, inclusiv la nivelul normelor tehnice emise de Autoritatea Nationalã pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii (ANCOM). Serviciul de Telecomunicatii Speciale, în calitate de administrator tehnic si operational al Sistemului national unic pentru apeluri de urgentã, este permanent preocupat de modernizarea infrastructurii hardware si software a Serviciului de urgentã 112, prin adoptarea unei arhitecturi eficiente, aliniatã bunelor practici în domeniu, precum si de cresterea capacitãtii de primire a apelurilor de urgentã, a mesajelor si informatiilor asociate, pentru a rãspunde cât mai eficient cetãtenilor aflati în situatii de urgentã.