– în prima zi de lucru din acest an, casieriile DTIL Bacău au fost supraagloemrate de băcăuanii grăbiți să își plătească taxele și impozitele locale – de la primele ore ale dimineții, vârstnicii s-au așezat la cozi în fața instituției, unde au întocmit liste nominale – toate ghișeele au fost deschise, pentru a face față afluxului de oameni – băcăuanii vor plăti din acest an taxe și impozite locale stabilite prin Hotărâre de Guvern, dar vor beneficia de facilitățile acordate de Primăria Bacău
Prima zi de încasare a dărilor locale din 2013 a adus, ca și în anii precedenți, aglomerație de nedescris la Direcția de Taxe și Impozite Locale (DTIL) din cadrul Primăriei Bacău. Sutele de băcăuani, în marea lor majoritate vârstnici, s-au grăbit să își achite impozitele către bugetul local pentru acest an încă din prima zi. De dimineață, cu nopatea în cap, băcăuanii au umplut curtea instituției. Au întocmit liste de ordine, s-au așezat pe rânduri, încercând să se organizeze ca să ajungă la casierii. Când s-a deschis instituția și au început să se primească banii, holurile acesteia au devenit supraaglomerate de marea de oameni, iar din toate direcțiile se puteau auzi strigăte. Nu aveai loc unde să arunci o monedă, iar personalul Direcției era pur și simplu blocat în birouri.
Oamenii se grăbesc să își achite dările și, în ciuda faptului că beneficiază de reducerea de zece la sută până la sfârșitul lunii martie, toți își doresc să își ia de grijă chiar din prima zi în care DTIL și-a început programul. Nici sistemul de bonuri de ordine, deși eficient în alte zile, nu a reușit să facă față băcăuanilor dornici să își plătească taxele. Mulți oamenii care aveau de achitat amenzi și au dorit să le plătească în 48 de ore înjumătățite nu au reușit să intre din cauza aglomerației, și s-au supărat deoarece în următoarea zi vor trebui să plătească valoarea întreagă a amenzii. Unii au încercat să intre și prin spate, dar au fost opriți de angajați. Mulți bătrâni au venit cu liste întregi, să plătească dările pentru întreaga scară de bloc.
Șase ghișee operaționale pentru persoanele fizice
La DTIL Bacău se lucrează cu șase ghișee deschise pentru persoanele fizice. Trebuiau să fie șapte, dar o angajată a căzut și și-a rupt mâna, așa că a intrat în concediu medfical. Persoanele juridice au la dispoziție două case unde pot plăti dările. “Pentru persoanele fizice, de la ora 8.00 la ora 10.00 sunt deschise patru ghișee, de la 10.00 la 15.00 sunt șase ghișee, iar de la 15.00 la 17.00 sunt deschise două case”, a declarat Bogdan Neștian, directorul DTIL Bacău.
Cât vor plăti băcăuanii în acest an?
Direcția de Taxe și Impozite Locale a calculat cât vor plăti băcăuanii în acest an. Calculele sunt realizate în baza Hotărârii de Guvern nr. 1.309, care stabileșe cuantumul taxelor și impozitelor locale din acest an.
Astfel, pentru un apartament situat în zona A, de 30 mp, băcăuanii vor scoate din buzunar 81 de lei, pentru 50 mp vor plăti 135 de lei, iar pentru 70 mp – 188 de lei. Pentru casele cu cadre de beton, în funcție de suprafață, dările locale sunt cuprinse între 94 de lei și 187 de lei.
În zona B, costurile pentru un apartament sunt de 78 lei, 129 lei, respectiv 181 de lei, iar la case între 89 și 180 de lei.
În zona C, calculele sunt pentru case cu cadre de beton de 86 lei (40 mp), 129 lei (60 mp), respectiv 172 lei (80 mp).
În zona D, valoarea dărilor locale este cupriunsă între 82 și 165 de lei. Pentru casele fără cadre de beton, băcăuanii vor scoate mai puțini bani din buzunare, prețurile variind în funcție de zonă și suprafață. Astfel, taxele sunt cuprinse între 22 de lei și 51 de lei
Bonificații la plata taxelor și impozitelor locale până la 31 martie
Anul acesta, locuitorii municipiului Bacău, fie că sunt persoane fizice, fie juridice, vor beneficia de facilitățile acordate anual de Primăria Bacău. De reduceri vor avea parte cei care își plătesc dările la bugetul local până la data de 31 martie 2013. Aceasta este de zece procente la taxele locale. Agenții economici băcăuani vor beneficia de facilități fiscale acordate de către municipalitate, plătind cu până la 32,5% mai puțin la impozitul pe clădirile pe care le dețin în proprietate, dacă-l achită pînă la data de 31 martie. Taxa de salubrizare rămâne și ea neschimbată până la data de 30 iunie.
ONEȘTIUL AȘTEAPTĂ SĂ VADĂ CE FAC ALTE ORAȘE CU TAXELE
Hotărârea de Guvern privind majorarea cu 16 % a taxelor și impozitelor locale a pus în încurcătură administrația publică din Onești. La data când s-a publicat în Monitorul Oficial hotărârea guvernului, taxele din Onești fuseseră deja aprobate de consilierii locali, la ultima ședință din decembrie, așa că oneștenii au început, de pe 3 ianuarie, să-și plătească dările fără majorare.
Hotărârea de Guvern privind majorarea trebuie aplicată, însă Primăria Onești nu știe, deocamdată, cum să procedeze, întrucât sunt mai multe variante de reglementare a situației. “La ultima ședință de guvern, s-a decis emiterea unei ordonanțe în care să se precizeze că rămâne la latitudinea autorităților locale să majoreze sau nu taxele locale”, ne-a spus juristul Daniel Spânu, secretarul Municipiului Onești. Mai există încă o variantă, pe care a explicat-o primarul Laurențiu Neghină. “Avem și posibilitatea să micșorăm taxele și impozitele locale cu până la 20 %”, a precizat primarul Oneștiului, la ultima ședință a Consiliului Local.
Conform secretarului Daniel Spânu, este posibil să fie inițiat un proiect de hotărâre prin care taxele să fie scăzute exact cu 16 %, pentru a anula, practic, decizia de majorare pe care a luat-o guvernul. “Aștept să vedem cum se procedează și în alte localități din țară, apoi vom lua și noi o decizie, până la ședința de consiliu din ianuarie”, ne-a mai spus secretarul Daniel Spânu.
“Să nu împovărăm lumea”
Problema taxelor și impozitelor locale este una sensibilă la Onești. Pe de o parte, oneștenii au posibilități financiare reduse, care nu le permit să plătească taxe mai mari, dar, pe de altă parte, municipalitatea nu dispune de prea multe resurse la bugetul local. “Sunt pentru reducerea taxelor, dar bugetul e destul de subțire – a spus primarul Laurențiu Neghină. Încercăm să nu punem taxe în plus și studiem cum să facem să nu împovărăm lumea”. Primarul din Onești a amintit și de faptul că societățile de pe platforma industrială trec printr-o perioadă grea, cu efecte negative și în bugetul local. “Pierdem 30 de miliarde dacă se închide Rafo”, a precizat Laurențiu Neghină, care a subliniat că există riscul ca și UTON SA să se închidă.
Taxa de salubrizare e din nou contestată
Pentru anul 2013, consilierii locali din Onești au aprobat cam aceleași taxe și impozite ca și în 2012, cu mici excepții, cum ar fi taxele pentru parcarea din piață, pentru autovehiculele de mare tonaj sau pentru certificatele de urbanism eliberate în regim de urgență. Însă taxa de salubrizare a fost din nou contestată, la fel ca și în anii precedenți.
Taxa este aplicată societăților comerciale și are valoarea de 10 lei de angajat pe lună, însă unii aleși locali au propus micșorarea acesteia. Comparativ cu Oneștiul, alte localități au fixat o valoare mai mică pentru taxa de salubrizare, cum ar fi în Bacău, unde aceasta este de 6 lei de persoană pe lună. Însă nu toți consilierii locali au fost de acord cu reducerea taxei de salubrizare. “Administrația locală se suține cu taxe și impozite”, a motivat consilierul Emil Lemnaru.
Proiectul privind taxele locale, fără majorarea de 16 % decisă de guvern, a fost aprobat cu 14 voturi “pentru” și 5 abțineri.