Proprietarii a zeci de apartamente care nu au apa calda de ani de zile pentru ca blocurile le-au fost scoase din zona unitara de incalzire a Modern Calor sunt obligati totusi sa-si verifice apometrele de apa calda. Locatarii respectivi vor fi pusi sa plateasca chiar si apa rece la pausal daca nu isi verifica apometrele nefolosite de ani de zile pentru apa calda. Este una dintre pretentiile celor de la Nova Apaserv, greu de inteles si de acceptat de catre locatarii pentru care, in ultimii ani, apometrele pentru masurarea consumului de apa calda sunt simple obiecte de decor.
In urma cu vreo patru ani, s-au trezit ca sunt debransati de la Termica, asa se numea pe atunci societatea de termoficare locala. S-a decis aceasta masura pentru ca blocurile in care locuiau erau scoase din zona unitara de incalzire a municipiului. Blocuri intregi au ramas atunci fara caldura si, evident, fara apa calda. Apometrele pentru apa calda au devenit obiecte inutile in apartamentele acelor botosaneni. Sunt blocuri intregi in care, de ani de zile, locatarii nu mai raporteaza la Nova Apaserv decat un consum de apa calda egal cu 0 metri cubi. Nici apometru de scara pentru apa calda nu este instalat, pentru ca nu-si are rostul. Acum, cand a venit termenul de verificare a apometrelor din apartamente, locatarii care nu mai beneficiaza de apa calda sunt obligati sa plateasca la Nova Apaserv o taxa daca vor sa scape de plata pentru verificarea apometrului nefunctional. „Am vreo patru ani de cand consumul de apa calda este zero. La toate apartamentele din bloc nu mai este raportat de ani de zile consum la apa calda. Blocul nostru, ca si altele din zona de langa Piata Mare, nu mai primeste de ani de zile caldura in sistem centralizat, decizia fiind luata atunci pe plan local pentru ca nu mai era profitabil pentru Termica sa dea caldura in zona asta. Se poate verifica la ei, la Nova Apaserv, ca probabil au o baza de date care arata la blocul x sau y daca locatarii au avut apa calda in ultimii ani. De ce sa le platesc lor o taxa, sau sa fiu obligata sa verific metrologic un apometru care este si asa nefunctional?”, spune Rica P., locatara in blocul G 3 de pe Calea Nationala 70.
Oamenii sunt obligati sa-si verifice apometrul nefunctional, si, evident, sa plateasca pentru asta la Nova Apaserv, sau sa plateasca taxa de desigilare a apometrului, care este de aproape 30 de lei. Nu ar fi o suma de speriat, dar clientii operatorului de apa care se afla in aceasta situatie considera ca li se baga mana in buzunar. „De ce sa platim acesti bani? Doar pentru ca vor sa ni-i ia cei de la Nova Apaserv”, spun oamenii revoltati.
Amenintati ca vor plati apa rece la pausal daca nu-si verifica apometrul pentru apa calda
Daca nu fac cerere de scoatere din uz, pe hartie, a apometrului de apa calda si nici nu isi verifica acel aparat nefunctional de ani buni, sunt pusi la plata apei la pausal. Nu este vorba de plata la pausal a apei calde, de care oricum nu beneficiaza, ci sunt amenintati ca vor plati la pausal apa rece, chiar daca apometrul pentru apa rece il verifica. „Asta este. Nu isi verifica si apometrul pentru apa calda, platesc toata apa la pausal, pentru ca nu exista notiunea de semipausal la noi. Dar pot rezolva simplu situatia. Vin la noi si fac o cerere pentru a nu-i mai lua in considerare apometrul de apa calda. Trebuie insa sa plateasca o taxa de putin peste 27 de lei, pentru ca noi trimitem un om sa verifice la fata locului”, explica Cristian Romanovschi, seful Serviciului Comercial din cadrul societatii Nova Apaserv.
Angajatii operatorului de apa nu pot insa verifica din birou daca blocul respectiv este de ani de zile cu consum zero la apa calda, fiind scos din zona unitara de incalzire in sistem centralizat. Asa s-ar pierde o taxa pe care o incaseaza aceasta societate. „Nu putem sa verificam daca este sau nu debransat de la incalzirea in sistem centralizat, pentru ca noi gestionam furnizarea apei in mii de apartamente. Asta este procedura si trebuie respectata”, spune Romanovschi.
Seful Serviciului Comercial al operatorului de apa spune ca ar mai fi o solutie. Sa se faca lista cu locatarii din blocul respectiv, fiecare sa semneze ca nu mai beneficiaza de incalzirea apei in sistem centralizat, deci apometrul de apa calda nu-si are rostul. Apoi lista trebuie sa fie vizata de cei de la Asociatia de proprietari. „Normal ar fi sa mearga si la Modern Calor pentru o semnatura, sa confirme acestia ca nu mai au blocul respectiv in zona de distributie a agentului termic, dar merge si fara aceasta confirmare, sa nu-i mai punem pe drumuri”, completeaza seful Serviciului Comercial. Dar si asa, locatarii nu scapa de plata. Ei vor trebui sa plateasca o taxa, la comun, pentru ca cei de la Nova Apaserv sa constate ca apometrele de apa calda sunt nefunctionale in blocul respectiv.