spot_img
spot_img
3.7 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

Află ce cred candidaţii la Primăria Galaţi despre problema garajelor şi a crizei locurilor de parcare

- Advertisement -

„Viaţa liberă” a lansat, săptămâna trecută, campania de presă „Agenda publică a oraşului”. Pentru că gălăţenii sunt sătui de promisiuni generale pentru o viaţă mai bună, dar şi pentru că oamenii vor să afle mai multe de la candidaţi, „Viaţa liberă” a lansat „Agenda publică a oraşului”, în cadrul căreia aspiranţii la fotoliul de primar sunt invitaţi să îşi spună punctele de vedere cu privire la patru mari subiecte ale comunităţii: garajele, sistemul de termoficare, înfiinţarea de noi locuri de muncă şi noua echipă de la Primărie.

De ce garajele reprezintă o problemă?

Conform datelor prezentate în luna februarie de cotidianul „Viaţa liberă”, în municipiul Galaţi sunt aproape 16 hectare de teren ocupate de 7.000 de garaje. Pe o asemenea suprafaţă de teren s-ar putea construi locuri de parcare pentru cel puţin 10.000 de autoturisme, ori două clădiri de talia Palatului Parlamentului! Dacă imediat după 1989, când au început să se construiască în oraş garajele, numărul autovehiculelor era redus, în prezent, în municipiu sunt peste 80.000 de maşini, adică două treimi din parcul auto din întregul judeţul! Din păcate, cele circa 7.000 de garaje nu sunt folosite exclusiv pentru parcarea maşinilor, ci pe post de cămară pentru murături, atelier auto, sau de confecţionat termopane. Şi asta în timp ce autorităţile locale – Poliţia Locală, corpul de control al primarului, ITM-ul etc – închid ochii şi la activităţile desfăşurate în garaje, dar şi la angajaţii de acolo, care muncesc la negru. Iar pentru astfel de ilegalităţi, preţul plătit este derizoriu: pentru 23 de metri pătraţi (cam cât este suprafaţa medie a unui garaj) se plăteşte anual, o chirie de puţin peste 200 de lei.

Contează cine răspunde provocărilor!

Din totalul celor 12 candidaţi la primăria municipiului Galaţi, şase au dovedit, până acum, că sunt suficient de interesaţi de problemele reale ale cetăţenilor, încât să răspundă provocării şi să îşi exprime opinia pe tema garajelor. Cei şase candidaţi care au trimis răspunsurile lor care conţin propria viziune în legătură cu problema garajelor din oraş şi crizei locurilor de parcare sunt (în ordine alfabetică): Nicuşor Ciumacenco (candidat independent), Dorian Laurenţiu Munteanu (Partidul România Mare), Marius Necula (Alianţa Pentru Progres), Arghire Osanu (Partidul Poporului – Legea Cojocaru), Marius Stan (Uniunea Social-Liberală) şi Lăcrămioara Violeta Stavire (Partidul Verde).

Cui nu-i pasă de problemele gălăţenilor?

Iată candidaţii fără păreri pe tema garajelor: Daniela-Teodora Amariţei (Partidul ProDemo), Constantin Ene (Partidul Poporului – Dan Diaconescu), Cristian Mîrza (Partidul Alianţa Socialistă), Marian Popa (Partidul Naţional Ţărănesc Creştin Democrat), Eugen Gheorghe Stamate (Partidul Ecologist Român), Lăcrămioara Violeta Stavire (Partidul Verde) şi Constantin Telegan (Forţa Civică).

Nicuşor Ciumacenco: Demolare doar cu acordul proprietarului!

Eliberarea spaţiilor ocupate în prezent de garaje (cu acordul proprietarilor) şi transformarea lor în locuri de recreere, dar şi norme realiste pentru locurile de parcare aferente construcţiilor nou ridicate sunt ideile candidatului independent la Primăria municipiului Galaţi, Nicuşor Ciumacenco. Prin construcţia de parcări supraterane (căci solul Galaţiului e prea pretenţios pentru spaţii subterane) în locul bateriilor de garaje s-ar putea rezolva mai multe probleme în acelaşi timp, spune Ciumacenco. Astfel, pe locul actualelor garaje s-ar putea parca dublu sau chiar triplul numărului de maşini actuale, noile construcţii ar putea avea, prin proiectare, şi spaţii comerciale dar şi boxe pentru vecinii din jur (deci, s-ar putea desfiinţa şi chioşcurile dintre blocuri), spaţiile libere s-ar putea transforma în locuri de recreere pentru toţi, iar edificiile ar putea însemna noi locuri de muncă. Cum sursele de finanţare pentru astfel de construcţii ar putea proveni fie de la investitori privaţi (prin parteneriat public-privat), fie de la UE (prin aplicarea de proiecte europene), banii de la bugetul local nu ar fi cheltuiţi decât într-o foarte mică măsură. În plus, încasările rezultate din exploatarea lor ar putea constitui bugetul pentru viitoarele parcări în alte cartiere.

Pentru spaţiile de parcare nou amenajate în parcările supraetajate (după modelul celor din SUA, Canada, dar şi la Braşov, Cluj şi Bucureşti), proprietarii ar urma să plătească o chirie anuală, stabilită de CL sau să le cumpere. Cât priveşte posesorii actuali de garaje, primăria le va garanta locuri de parcare în noile construcţii „la o valoare mult mai mică decât cea din prezent (şi anume preţul pieţei, respectiv chiria anuală)”. Ciumacenco mai spune că „în cazul construirii de parcări multietajate pe terenuri ocupate în prezent de garaje, desfiinţarea garajelor pentru eliberarea terenurilor de construcţii se va face numai după obţinerea acordurilor proprietarilor garajelor respective”. Cât priveşte actualele locuri de parcare, Ciumacenco crede că administraţia locală trebuie să impună un regulament privind asigurarea numărului minim de locuri de parcare pentru noile construcţii, norme care vor deveni titlu de lege după adoptarea PUG-ului. Ciumacenco mai spune că singura lege care stabileşte numărul de locuri de parcare este Hotărârea Guvernului nr. 525/1996, care conţine norme demult depăşite de realitatea din teren.

Laurenţiu Munteanu, candidatul PRM: locuri de parcare preplătite

Pentru candidatul PRM la Primăria municipiului Galaţi, soluţiile sunt simple şi concise: demolarea garajelor, dar numai cu asigurarea altor locuri de parcare şi construcţia de parcări supraterane sau subterane.

„Toate locurile de parcare vor fi preplătite. Garajele existente între blocuri vor fi desfiinţate numai în momentul oferirii unei alternative în parcări supra/subterane. Toţi posesorii de garaje actuale îşi vor manifesta expres dorinţa de a avea un loc de parcare în parcările nou construite. Sursele de finanţare vor proveni din parteneriate public-private. Vor avea prioritate investitorii ce-şi manifestă dorinţa de construi parcări sub/supraetajate în concesionarea terenului”, spune Laurenţiu Munteanu. Acesta consideră că locurile de parcare de tip alveole „sunt nişte eşecuri ce nu au rezolvat problema parcărilor” şi promite că va amenaja parcări pentru toate mijloacele de transport auto de peste 1,5 t în zonele marginale ale oraşului.

Candidatul APP Marius Necula: „Nu sunt adeptul măsurilor extreme”

Analiza fiecărei situaţii, de la caz la caz, intrarea în legalitate acolo unde acest lucru se impune, dar şi demolarea garajelor acolo unde există proiecte importante pentru oraş, precum parcările subterane în sistem de parteneriat public-privat, aceasta este, pe scurt, viziunea candidatului Alianţei Pentru Progres la Primăria municipiului Galaţi, democrat-liberalul Marius Necula.

„Nu sunt adeptul măsurilor extreme (să fie dărâmate toate sau să rămână toate). Nu poţi lăsa ca o baterie de garaje să împiedice construirea unei artere de circulaţie, la fel cum nu poţi dărâma, discreţionar, garajele fără să fie un proiect public în spatele respectivei măsuri. Renunţarea la un număr de garaje pentru un proiect public trebuie însoţită de o soluţie pentru proprietarii afectaţi”, spune Marius Necula, considerând că apariţia atâtor garaje construite ilegal este rezultatul corupţiei şi incompetenţei din Primăria Galaţi.

În privinţa parcărilor, Necula crede că soluţia „o reprezintă promovarea proiectelor de parcări publice subterane”, realizabile prin parteneriat public-privat.

Arghire Osanu, candidatul PP-LC: Intrare în legalitate şi disciplină urbanistică

Arghire Osanu, candidat la Primăria municipiului Galaţi, din partea Partidului Poporului – Legea Cojocaru, nu este pentru soluţii radicale: „Acolo unde sunt baterii compacte de garaje, proprietarii ar trebui să fie constrânşi, iar cei care nu sunt în regulă (documentaţie necorespunzatoare: avize, proiect, autorizaţie) să intre în legalitate. Primăria, cu serviciile subordonate, să elaboreze un proiect de faţade (inclusiv culoarea), urmând ca şi cheltuielile să fie suportate de proprietar”. Osanu se mai declară susţinătorul construcţiilor de „parcări subterane la nivelul fiecărui cartier. În lume exista linii de metrou pe sub fluvii dispuse pe două-trei niveluri iar noi nu putem rezolva problema parcărilor?!”.

Marius Stan, candidatul USL: „Nu dărâm fără să pun ceva în loc!”

Acţiunea de a desfiinţa garajele fără o altă variantă „înlocuitoare” nu face parte din viziunea candidatului USL la Primăria municipiului Galaţi, Marius Stan. Mergând pe principiul de a nu pune căruţa înaintea cailor, Marius Stan vorbeşte despre necesitatea găsirii unor alternative pentru actualele baterii de garaje, inestetice, ilegale şi rudimentare.

„Eu vin la Primărie NU ca să demolez garajele! Eu vin să facem ordine şi curăţenie, vin să construim acest oraş pentru noi şi copiii noştri. Toţi vedem că “bateriile de garaje” sunt inestetice şi ineficiente. Toţi constatăm că nu avem unde să parcăm maşinile, nici când mergem la prieteni, nici când ajungem acasă şi atunci le parcăm “pe unde apucăm”.

Să nu vorbesc de faptul că un garaj ocupă două-trei locuri de parcare, de mizeria din jur ce să mai zic? Nu vreau să aduc în discuţie nici “legalitatea” acestor construcţii.

Eu NU dărâm fără să pun ceva în loc! Să ştiţi de la mine, eu nu scot pe nimeni din teren fără să pun ceva în loc. Şi întotdeauna schimbările le faci cu ceva mai bun, nu-i aşa? Ce să mai spun de trafic? Circulăm în acest oraş şi ştim toţi ce înseamnă lipsa locurilor de parcare şi blocarea unor artere la ore de vârf. În primul rând voi oferi alternative, adică vom construi parcări modulare supraetajate şi – ulterior – vom face “curăţenia garajelor”.

Vreau să putem ieşi cu nepoţii într-un loc de joacă lângă bloc, nu lângă un garaj înconjurat de gunoaie. Vreau, împreună cu voi, gălăţenii mei, să trăim într-un oraş civilizat, într-un oraş European”, spune Marius Stan.

Lăcrămioara Violeta Stavire (PV): „Demolarea, singura soluţie viabilă”

Considerând că „procedura de atribuire a suprafeţelor de sub garaje este lipsită de temei legal” şi, ca atare, „contractele de închiriere a terenurilor de sub garaje sunt lovite de nulitate”, candidata Partidului Verde la Primăria Galaţiului, avocata Lăcrămioara Violeta Stavire spune: „demolarea este singura soluţie viabilă pe care Primăria Galaţi trebuie s-o aplice ca să scape de problema garajelor ilegale”. Avocata adaugă: „momentan intrarea în legalitate este interzisă, măsura fiind dictată de Guvern prin OU nr.7/2011, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2012”.

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.