• cu cîteva luni înainte de admiterea la facultate liceenii sînt anuntati că vor avea de sustinut examen pentru a urma această formă de învătămînt • Ministerul Educatiei urmăreste în felul acesta să ofere sansa studentiei celor mai buni absolventi, facultătile urmînd să îsi stabilească criteriile de selectie •
Acest an scolar se dovedeste din nou un dus rece pentru absolventii de liceu. După ce în vara trecută ei s-au trezit că au avut de sustinut un examen de Bacalaureat extrem de dificil, acum Ministerul Educatiei mai vine cu o lovitură sub centură: introduce admiterea la facultate pe bază de examen. Ideea este salutară pentru tinerii care au stiu de la început ce vor să facă după liceu si s-au axat pe disciplinele care să le permită urmarea unei anume facultăti. Rămîn însă „cu buza umflată“ vînătorii de note, care toată adolescenta si-au petrecut-o urmărind să aibă medii mari, eventual la licee nu neapărat de elită, si care nu vor avea capacitatea de a sustine un examen serios pentru a intra la facultatea aleasă. La începutul acestei săptămîni, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin al ministerului, în baza căruia la calcularea mediei de admitere într-un program de studiu universitar nu se vor lua în considerare mediile sau notele obtinute în timpul anilor de studii. Institutiile de învătămînt superior trebuie să organizeze examene de admitere pentru fiecare program de studiu si ciclu de studii universitare. Ordinul impune cel putin o probă de admitere, fie ea scrisă sau orală. Pentru institutiile care au programe de studii pe filieră artistică sau sportivă, ordinul impune organizarea unor probe practice eliminatorii. Acestea vor fi sustinute înaintea celorlalte probe. Potrivit aceluiasi ordin, institutiile de învătămînt superior pot stabili facilităti sau conditii speciale pentru candidatii care au obtinut în perioada studiilor liceale distinctii la olimpiadele scolare sau la alte concursuri nationale si internationale. Universitătile se vor ocupa de tot ce tine de organizarea acestor sesiuni de admitere, elaborînd metodologii proprii, stabilite în baza autonomiei universitare. Ca îsi pînă acum, facultătile sînt obligate să facă publice metodologia, conditiile de admitere si cifrele de scolarizare cu cel putin sase luni înainte de concursul de admitere. De asemenea, un student nu va mai putea urma mai mult de două facultăti odată. Statul român va plăti doar pentru una dintre ele, prin granturi de studii. Subventionarea locurilor se va face ca si pînă acum, respectiv vor intra pe locuri bugetate cei care obtin cele mai mari medii la admitere. Pînă în acest an, mediile din timpul liceului ajutau foarte mult candidatii care voiau să urmeze programe de studii la care putea fi admisi pe bază de dosar. Tot mai multi absolventi de liceu îsi depuneau dosarele la facultătile care nu organizau un examen de admitere propriu-zis, ci selectau candidatii în functie de dosare. În aceste cazuri, nota de admitere era calculată fie ca o medie aritmetică, fie ca una ponderată între media anilor de liceu si media de la bacalaureat. Exceptie au făcut facultătile „cu staif“, care îsi selectau viitorii studenti pe baza unor examene serioase. Aceste ultime prevederi ale Ministerului crează cu sigurantă nemultumiri în special în rîndul liceenilor din ultimul an, care au tras la propriu din clasa a IX-a să îsi constituie un dosar bun. Nemultumiri apar si în rîndul universitătilor, care după ce în toamnă au luptat să-si atragă studenti, avînd în vedere că doar 48% dintre absolventii de liceu din 2011 au luat BAC-ul, la vară vor avea de oganizat si examen pentru cei care vor trece cu bine de examenul maturitătii. Cum însă facultătile functionează în cea mai mare măsură pe baza taxelor încasate de la studenti, probabil vor fi destule care vor manifesta indulgentă, pentru a avea „materie primă“. Pentru a se înscrie într-o linie a normalitătii, alt pas al ministerului ar trebui să vizeze obligativitatea examenului de admitere la liceu, astfel încît să existe o aliniere a selectiei elevilor pe nivelele de studii. Asa, din start copiii vor sti ce îsi asumă pe perioada studiilor si ce pot face pînă la finalul acestora. Ar fi echitabil pentru copiii hotărîti să muncească pentru rezultate si nu pentru vînătorii de note. Adevărata valoare a elevilor ar putea fi arătată la astfel de testări, precum admiterea la liceu, BAC-ul si admiterea la facultate.
www.monitorulneamt.ro