Un incident petrecut recent în oraşul nostru indică faptul că operatorii de cablu pentru TV, internet şi telefonie apelează la metode mafiote pentru a-şi ucide concurenţa * Micile firme de cartier sunt date la o parte cu forţa, respectiv cu ranga şi toporul, de către marile companii * Grav este că primii care au de suferit sunt chiar clienţii
În urmă cu o săptămână, principalul acţionar al uneia dintre ultimele companii mici de cablu din Galaţi a trimis pe adresa redacţiei o plângere cu privire la modul abuziv prin care compania RCS&RDS încearcă să îl scoată de pe piaţa furnizorilor de servicii de internet şi telefonie. Pe parcursul a trei săptămâni, patronul firmei KTL Net spune s-a trezit cu întreaga reţea distrusă.
Plângeri la Poliţie şi cabluri tăiate
Claudiu Toma, patronul firmei de cartier, a decis să facă mai multe plângeri către Poliţia Galaţi, după ce a fost prejudiciat. „În data de 12.11.2012 am primit mai multe reclamaţii din partea abonaţilor din Galaţi, zona Micro 17-18, Strada Oltului, cu privire la nefuncţionalitatea serviciilor de internet. Unul din abonaţi a precizat că mai mulţi angajaţi îmbrăcaţi în uniforme „DIGI – RCS – RDS PENTRU FAMILIA TA” dau jos reţeaua KTL NET din blocul său, acesta spunându-le că nu are internet şi că acele cabluri precum şi cutia de distribuţie aparţin SC KTL NETWORK SRL, fiind şi etichetată în acest sens. Ne-am deplasat acolo, unde i-am prins pe indivizi la o altă scară a aceluiaşi bloc, am discutat cu ei, dar nu am ajuns la un acord şi astfel am apelat serviciul de urgenţă 112 pentru a rezolva conflictul. S-a deplasat la fata locului un echipaj de Poliţie de la Secţia 3 Galaţi, care a constatat ceea ce reclamasem, a găsit cablurile noastre şi cutiile de distribuţie la angajaţii RCS&RDS şi le-a pus în vedere să remedieze pe loc ceea ce au stricat. Cei de la RCS&RDS au refuzat remedierea defecţiunilor, fapt ce a dus la întocmirea unui proces verbal de constatare şi o plângere penală, însoţită de adresa de prejudiciu la Secţia 3 Poliţie Galaţi, aceasta fiind prima plângere pentru distrugere. După ce am întocmit toate formalităţile legale, am mers la faţa locului şi am reconstruit reţeaua KTL din zonă, am montat magistralele din nou, cablurile abonaţilor, tot”, povesteşte Claudiu Toma.
Nu e singurul caz de acest fel
Nu o spunem noi, ci chiar cei de la RDS. Cristina Nicoară, specialistul PR al companiei, explică faptul că astfel de situaţii au mai existat. „Menţionăm că aceasta este o situaţie care s-a regăsit de câteva ori şi în relaţiile cu alţi concurenţi ai RCS & RDS, însă fiind o situaţie care li se poate şi, de altfel, li se întâmplă şi lor, de fiecare dată am rezolvat amiabil, rapid, fără intervenţia terţilor”, a explicat aceasta. Deşi există fotografii care demonstrează că respectivele cutii sunt etichetate, RDS-ul nu recunoaşte acest lucru. „Compania către care RCS & RDS a subcontractat operarea modificărilor la reţeaua sa, a tăiat din greşeală cablurile SC KTL NETWORK SRL, în momentul în care dezafecta vechea reţea Cobalt IT (I-Link). La data menţionată, nici cablurile şi nici cutia SC KTL NETWORK SRL nu erau etichetate, ceea ce a condus în parte la greşeala în cauză. Pentru întreaga situaţie, Poliţia chemată la faţa locului de SC KTL NETWORK SRL a luat dovezile necesare”, a mai explicat Cristina Nicoară.
Prejudiciu uriaş pentru o firmă mică
Conform lui Claudiu Toma, distrugerile au continuat în luna noiembrie, cei de la KTL văzându-se nevoiţi să mai facă alte două plângeri la Poliţie, tot pentru distrugere.
”Prin aceste distrugeri succesive şi intenţionate, S.C. RCS&RDS S.A., prin angajaţii săi, respectiv subcontractorii săi, a prejudiciat firma S.C. KTL NETWORK S.R.L. GALAŢI, precum şi abonaţii KTL, deoarece aceştia au stat ore întregi, uneori chiar până a doua zi, fără să le funcţioneze serviciul internet, până s-au efectuat cercetări la faţa locului de către organele abilitate. Prin urmare, există deja trei plângeri penale depuse către Poliţie, dar cei de la RCS&RDS tot nu par să se fi liniştit. Considerăm că este un caz de concurenţă neloială din partea RCS&RDS, deoarece în timp ce angajaţii lor ne distrug şi dau jos reţeaua, promoterii şi agenţii de vânzări pun oferte şi bat din uşă în uşă pentru a ne lua clienţii. Tot ce v-am descris mai sus se întâmplă de aproximativ un an de zile, fără a reuşi să îi prindem la faţa locului, până săptămâna trecută. Prejudiciul creat este format din pagube materiale, ore suplimentare de muncă pentru reconstruirea reţelei, daune morale, prejudicii de imagine în zonele unde nu a funcţionat internetul, pierderi, şi se ridică la peste 250.000 de lei”, a mai adăugat Claudiu Toma.
Cei de la RDS spun că practicile lor comerciale sunt absolut normale. „În ceea ce priveşte vânzarea serviciilor Digi: abordarea potenţialului client direct la el acasă este o tehnică de vânzare a serviciilor şi în niciun caz dovadă de concurenţă neloială. Nimeni nu poate pretinde că nu cunoaşte această tehnică şi nimeni nu poate considera că este concurat în mod neloial. Potenţialul client este cel care decide sau nu dacă doreşte serviciile ofertate şi are dreptul să consulte oricând doreşte oferta oricărei companii telecom”, a declarat Cristina Nicoară, specialist PR al celor de la RCS.
În topul neseriozităţii
Conform unei statistici a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, numărul reclamaţiilor la adresa RCS&RDS este uriaş. ”Sunt reclamaţii cu miile, pe ţară. În ceea ce am procesat până acum, într-o lună, pentru RDS&RCS, acestea sunt justificate”, a afirmat Bogdan Cristian Nica, preşedintele ANPC, în cadrul unei conferinţe de presă organizate anul acesta.
Pe plan local, la Galaţi, lucrurile stau la fel de ”bine”. Potrivit lui Eusebiu Diaconu, şeful Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi, clienţii operatorului de cablu sunt la fel de nemulţumiţi. ”De la începutul anului, avem înregistrate 53 de plângeri la adresa companiei RCS&RDS. În principiu aceste plângeri se referă la nerespectarea clauzelor contractuale, dar şi la calitatea serviciilor prestate. În mod cert, la nivelul judeţului Galaţi, RCS&RDS se clasează în primele 4-5 locuri din punctul de vedere al reclamaţiilor”, a spus Eusebiu Diaconu.