spot_img
spot_img
4.3 C
Vaslui
29-nov.-2024
spot_img
spot_img

Acuzații de corupție și nepricepere în plenul CJ! Iată operatorii care au câștigat traseele județene de transport rutier de călători! (TABEL)

- Advertisement -
O NOUĂ NEREUȘITĂ… Dumitru Buzatu a refuzat să împartă traseele pe grupe, așa cum s-a procedat în alte orașe, pentru ca operatorii să fie obligați să liciteze și pentru curse neprofitabile. Președintele CJ Vaslui a cerut licitație individuală pe fiecare traseu, însă planul său nu a avut cel mai bun rezultat

DISPUTE… Au fost desemnați operatorii cîștigători în urma evaluării ofertelor depuse pentru atribuirea a 78 de trasee dintr-un total de 108. Pentru 8 dintre cele 30 de trasee care nu au fost atribuite, operatorii au depus contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Vorbim despre transportul rutier de călători, un serviciu care nu va mai fi accesibil tuturor vasluienilor. Și asta pentru că în ultimii ani, regulile pentru transportatori au fost modificate de mai multe ori chiar de către președintele Consiliului Județean Vaslui. Prima dată, acesta a decis ca traseele să fie împărțite pe grupe, nu individual, pentru ca operatorii să nu liciteze doar pentru cursele bănoase. Apoi a venit cu propunerea ca transportatorii cu autobuze noi, moderne, să primească un punctaj mai mare în momentul organizării licitației. Mulți s-au conformat, și-au achiziționat microbuze și autobuze fabricate în anii 2020, 2021, însă aproape peste noapte, Dumitru Buzatu s-a răzgândit și a renunțat la aceste condiții, sperând ca transportatorii să nu falimenteze și astfel traseele să nu poată fi acoperite. Iată că astăzi, din totalul celor 108 trasee scoase la licitație, aproape 20 nu au suscitat niciun fel de interes pentru operatori, și astfel mii de vasluieni, în special din mediul rural, riscă să nu mai beneficieze de acest serviciu. Probleme mari au fost și în “paradis”, cu câștigătorii, pentru că unele trasee au fost acordate cu ușurință unor operatori care nu au jucat deloc cinstit și pe care comisia avea obligația să-i elimine din joc. Nu a făcut-o, astfel că în ședința de ieri a Consiliului Județean Vaslui s-a vorbit despre șpăgi și nepricepere în procesul de atribuire a acestor trasee.

Lista operatorilor de transport declarați câștigători în urma procedurii de atribuire

Pentru a înțelege mai bine “afacerea” traseelor, trebuie să ne întoarcem în luna decembrie 2021, când consilierii județeni au decis scoaterea la licitație a unor grupe de trasee menite să acopere tot județul. De asemenea, tot atunci au fost impuse și anumite reguli în ceea ce privește calitatea autobuzelor și microbuzelor. Șapte luni mai târziu, președintele Buzatu schimbă regulile și spune că licitația va fi făcută pentru fiecare traseu în parte, fără să mai țină cont de faptul că hotărârea de CJ din luna decembrie fusese luată în urma unui studiu de oportunitate. În ceea ce privește calitatea mijloacelor de transport, și acest aspect a fost scos din discuție. Spunea, la acea vreme, Dumitru Buzatu că își dorește ca toți cei 42 de transportatori județeni să aibă șanse egale. De partea cealaltă, consilierii liberali i-au atras atenția acestuia că licitarea individuală și nu pe grupe va crește riscul ca unele trasee, nerentabile pentru transportatori, să rămână neacoperite. Buzatu nu s-a lăsat impresionat de acest avertisment și a făcut tot cum a vrut el.

Unii operatori au luat de bună hotărârea din luna decembrie 2021 și și-au înnoit parcul auto

Luând de bună decizia CJ din luna decembrie 2021, mai mulți operatori de transport persoane au investit sume foarte mari de bani și și-au cumpărat autobuze fabricate după anul 2020, care însă nu le-au fost de niciun folos pentru că Buzatu schimbase, între timp, regulile jocului. Prin urmare, opt firme din județul Vaslui au formulat plângere administrativă Consiliului Județean solicitând revocarea hotărârii prin care Dumitru Buzatu a modificat substanțial prevederile hotărârii privind aprobarea Studiului de oportunitate, a modalității de atribuire a serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate și a documentației de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean. Transportatorii atrăgeau atenția anul trecut că “modificarea structurii programului de transport nu este motivată de emitentul actului și este ineficientă, existând riscul ca multe trasee să rămână neefectuate”. Operatorii aduceau drept argumente trei județe care au optat pentru împărțirea programului pe trasee individuale și care au rămas cu multe contracte neatribuite, în unul dintre județe chiar anulându-se licitația de atribuire din lipsa ofertelor. De asemenea, transportatorii explicau și cât de dezavantajați sunt cei care au făcut investiții în autobuze în cele aproape șapte luni scurse de la prima hotărâre și până la cea care a schimbat regulile “jocului”. “Dacă inițial se acorda maximum de puncte, 21, pentru autobuzele fabricate în anii 2022, 2021 și 2020, în urma modificărilor intervenite se va acorda un maxim de puncte și pentru cele fabricate în anul 2019. Prin urmare, un operator care și-a cumpărat un autobuz fabricat în anul 2022, în cele șase luni de la intrarea în vigoare a HCJ Vaslui nr. 210/2021 și până la emiterea HCJ Vaslui nr. 129/8 iulie 2022, va primi aceleași puncte cu un operator ce vine la licitație cu un autobuz fabricat în anul 2019”, se arăta în plângerea administrativă formulată de cele opt firme de transport din județ.

Momentul adevărului: aproape 30% din trasee au rămas neatribuite

Lista cu traseele neatribuite

În ciuda tuturor avertismentelor, Consiliul Județean Vaslui a dat înainte cu atribuirea licențelor de traseu, după voia lui Dumitru Buzatu, ajungându-se la situația prevestită de toți și neluată în seamă de președintele CJ Vaslui. Mai exact, din cele 108 trasee, 30 au rămas neatribuite, multe dintre ele fiind total neatrăgătoare pentru operatorii de transport. Pun în fața acestei situații, Dumitru Buzatu a mai inițiat pentru ședința de CJ de ieri un proiect de hotărâre privind “stabilirea unor măsuri pentru asigurarea continuității serviciului public de transport persoane” acolo unde acele trasee nu au fost atribuite. Trebuie precizat că 8 dintre cele 30 de trasee neatribuite sunt o adevărată mină de aur pentru transportatori. Aceste trasee nu au rămas neatribuite din cauza dezinteresului transportatorilor, ci din cauza unor erori materiale din dosare, care puteau fi soluționate pe plan local între operatorii de transport persoane și comisia din cadrul Consiliului Județean Vaslui. Cum pe plan local nu s-a găsit rezolvare, războiul a fost mutat în curtea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Pentru ca acest Consiliu să facă lumină în dosarul său, un transportator a plătit o taxă de 700.000 de lei. Dosarele care au ajuns pe masa CNSC privesc următoarele trasee: Vaslui – Chircești, Vaslui – Delenii de Jos, Vaslui – Negrești, Bârlad – Zorleni, Zorleni – Bârlad, Bârlad – Popeni, Bârlad – Tutova – Coroiu și Huși- Vaslui. Vă lăsăm pe dumneavoastră să ghiciți care este traseul “de aur” pentru care transportatorul a fost dispus să plătească un munte de bani pentru ca CNSC să-i dea câștig de cauză.

“Ori e corupție, ori nu se pricep”

Tot în ședința de ieri, înainte de proiectul care viza cele 30 de trasee neatribuite, legislativul județean a votat un alt proiectul de hotărâre, privind aprobarea atribuirii licențelor de traseu și a tarifelor pentru celelalte 78 de trasee, care au fost atribuite transportatorilor. Înaintea ședinței de CJ, am contactat telefonic mai mulți operatori de transport persoane, care s-au plâns de modul neprofesionist în care s-au împărțit aceste licențe. Aceștia au arătat cu degetul spre aparatul de specialitate al Consiliului Județean, pe care l-au acuzat de neștiință. “Au fost operatori de transport care au trecut cu foarte multe greșeli de partea de verificare a dosarelor, astfel încât, acum, mulți dintre noi avem sentimentul că această selecție a fost făcută ori pe ochi frumoși, ori pe neștiință. Unii colegi au participat la licitații pe care însă nu le-au câștigat pentru că au greșit mici chestiuni materiale, care puteau fi rezolvate prin niște simple completări și clarificări, pe când alții au comis erori mult mai grave și cu toate astea au câștigat trasee. Unii de prin Consiliul Județean s-au bazat pe faptul că acei operatori cu dosare respinse nu vor face contestații la CNSC pentru că sunt foarte scumpe. Ca să vă dați seama ce cheltuieli implică aceste contestații, trebuie să știți că avem colegi care pentru două loturi au plătit 300.000 lei, iar un alt coleg, pentru un singur lot a plătit și 700.000 de lei doar pentru a face contestație. Sunt foarte multe trasee pentru care nu s-a prezentat niciun operator de transport pentru că nu sunt atractive. Dacă aceste licitații se făceau pe grupe, așa cum noi am cerut de la bun început, se luau toate traseele, așa a fost bătălie mare doar pe traseele bune. Contestațiile la CNSC, în număr de opt, vor fi câștigate, însă restul traseelor nu le va mai lua nimeni. Până să se ajungă la contestații, trebuie sublinat faptul că

au fost foarte mari hibe la selecție, s-au făcut calcule pe baza unui grad de încărcare de 70%, care din punctul nostru de vedere nu este real. Nu e exclus ca după ședința de CJ de azi, cei de acolo să vină să spună că au niște tarife pentru următoarele trei luni de zile, iar după această perioadă să propună ajustarea tarifelor pentru că nu a fost atins acel grad de încărcare trecut în caietul de sarcini. Oamenii nu știu să calculeze și nu am arunca vina neapărat pe președintele Consiliului Județean, pe vicepreședinți, sau pe consilieri, ci mai ales pe cei din aparatul de specilitate. Acești angajați ai CJ aveau obligația să verifice întreaga documentație a operatorului de transport, calculele pe baza cărora s-au stabilit tarifele.

Alt lucru interesant este că pentru anumite trasee trebuia să te prezinți cu capacitatea minimă de 23 de locuri, adică numărul minim de persoane care pot fi transportate. Unii operatori au câștigat trasee, adăugând și șoferul, ca și cum conducătorul auto ar fi plătitor de bilet. În caietul de sarcini scria că noi trebuie să ne calculăm prețul în funcție de gradul de încărcare de 70%. 90% dintre noi am fost proști și am făcut calcule în funcție de acest grad impus de caietul de sarcini, însă un procent de 10% dintre operatori au folosit un grad de încărcare de 10%, și cu toate astea nu au fost descalificați pe motiv că nu au respectat caietul de sarcini. Alți operatori au folosit grad de încărcare de 100% doar ca să le dea tariful mai mic pentru a câștiga licitația, și apoi mai văd ei… Avem toate cazurile, niciunul dintre ele rezolvate. Una peste alta, vasluienii trebuie să știe că după această atribuire sunt multe trasee neacoperite, care așa vor rămâne pentru că nu sunt profitabile pentru operatori” ne-a declarat directorul unei societăți care desfășoară activități de transport persoane. Toate aceste aspecte au fost discutate și în ședința de ieri a Consiliului Județean, subiectul fiind deschis de către liberalul Liviu Iacob. Acesta a avut mai multe schimburi de replici cu șeful comisiei care a atribuit traseele, pe care nu s-a ferit să îl întrebe dacă nu cumva a luat șpagă de la operatorii care nu au respectat caietul de sarcini. Văzând că tabăra consilierilor PSD-ALDE-PRO România e inertă la problemele ridicate în plen, Iacob a afirmat că “noi aici nu gândim, votăm ca oile”. Ambele proiecte, și cel referitor la traseele atribuite și cel cu privire la prelungirea valabilității Programului de transport public județean pentru traseele neatribuite, au fost adoptate de către majoritatea PSD -ALDE – PRO România.

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

4 COMENTARII

  1. “ El Boul satului “ – a vrut el … a vrut pentru că mare corupție !
    Toți au pus la cale să blatuiasca ! Sa își împartă ! Oare nu-i mai ajung domeniile in care tot și-a băgat coada și s-a încasat parandărătul ! Doamne … da funcționarii aia care au votat atât de multe nereguli … da membrii comisiei .. n-au sesizat ca e groasa !!!! Alo Dna .. procuratoratura !

  2. Ba spagarilor….. nu o mai dați în Sf-uri de vaslui ….. gen Matrix fermentat de 40grade….. ca nu mai țîni….uăaaaai …. niam di comuniști….. șpăgari…. și triști….. nu pot cinta în țigănește….. ca sa bucur ….. toti șpăgari di frunți uăaai ….. a Vasluiului…… uaaai….. cî dacî ….. nu kikî….. curjîii….. uăaai…… baskakarai…… și sintetî….. uăaaai……

  3. La Vaslui….. ai bani de șpagă….. crești….. n-ai bani de șpagă….. acasa….. cu foamea pe masa… uăăăai…. cîiii opinii……. hăăaiii …… copiii uăaaaiiiii…..acolo mirlanii ….
    proletariatului postdecembrist…… cer șpagă…… ca nu-i ajută ghiara…… trăiască elita forjei proletare ….. multilateral dezvoltata….. în crearea de șpagă…..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.