Scoala nu se bucurã de un mediu extern favorizant! La aceastã concluzie au ajuns directorii unitãtilor de învãtãmânt din Vaslui care cautã solutii pentru a diminua absenteismul în rândul elevilor.
Un plan de interventie pentru evitarea absenteismului scolar ar putea fi pus în aplicare chiar din acest an scolar,în conditiile în care dascãlii se confruntã tot mai mult cu acest fenomen. Metodele de luptã împotriva absenteismului privesc monitorizarea frecventei copiilor si contactarea pãrintilor când copiii lor absenteazã, cresterea atractivitãtii scolii, angajarea de mediatori scolari în scolile cu probleme, întâlnirea elevilor cu oameni de succes. Un exemplu în acest sens este oferit de conducerea Scolii Solesti. “Cuprinderea unui grup de 15 elevi în programul Centrului de zi “Elena Cuza” Serbotesti, stimularea elevilor din satul Iaz prin cuprinderea în proiectul de burse scolare, cooptarea pãrintilor în activitatea “Scoala pãrintilor” ar putea constitui câteva metode eficiente pentru ca elevii sã fie atrasi în scoli. În institutiile de învãtãmânt din comuna Solesti învatã un numãr de 585 elevi. Pentru a întelege mai bine situatia economicã a celor aproape 600 de pãrinti, ar fi bine sã vedem situatia economicã a celor peste 3000 de locuitori ai comunei Solesti. Spre exemplu, numãrul foarte mare al persoanelor nesalariate are o influentã nefastã asupra scolii: copii prost îmbrãcati, slab alimentati, ca si factorul demografic care se aratã neîndurãtor în lupta cu scoala. De asemenea, lipsa elementelor de civilizatie – apã si canalizare, nu au acces la un ziar sau calculator, iar în sate nu se poate vorbi despre o viatã culturalã, contribuie la absenteism. Pânã si programul elevului este unul defavorizant pentru învãtare. Dupã 9 ore de muncã si drum, elevul trebuie sã fie odihnit si bine dispus pentru a se pregãti pentru ziua urmãtoare, însã acest lucru nu se întâmplã”, a precizat Florin Moraru, directorul Scolii Solesti. Având în vedere cã un singur microbuz scolar aduce zilnic la scoala de centru 117 de elevi din satele unde nu existã scoli cu clasele V-VIII, timpul petrecut de elev de la desteptare si pânã la întoarcerea acasã este nefavorabil studiului(8 ore), fapt ce constituie o altã problemã ce predispune la absenteism.