spot_img
spot_img
4.1 C
Vaslui
22-dec.-2024

A fortat galbenul de la CUI

- Advertisement -

„Ziarul de Iasi” publica astazi detalii in exclusivitate din dosarul tragediei din Copou, dosar prezentat ieri sumar si de procurorii care au cerut arestarea vatmanului. Cel mai probabil, vatmanul a fortat semaforul de la Casa Universitarilor (CUI) si, avind apoi viteza, nu a incetinit din timp pentru a putea frina eficient un tramvai mare si plin ochi, fiind o ora de virf . Un alt argument al propunerii de arestare: vatmanul a mai avut sase tamponari in ultimii ani, toate cu aceeasi cauza: nepastrarea distantei fata de vehicolul din fata. O proba in apararea acuzatului: el a raportat o problema la frina tramvaiului inca din luna ianuarie. Anchetatorii au recostituit si patru reguli de circulatie incalcate de vatman din Copou si pina la Fundatie. In ciuda argumentelor, judecatorii au respins aseara propunerea de arestare a vatmanului.

Ancheta in cazul tragediei din Copou pare sa se indrepte spre un deznodamint sigur. Procurorii, care au prezentat ieri public motivele pentru care a fost retinut vatmanul, au exclus la acest moment existenta unei defectiuni tehnice a tramvaiului implicat, ei afirmind ca accidentul s-a produs din vina exclusiva a vatmanului, care nu a respectat cel putin 4 reguli de circulatie.

„Nu a adaptat viteza la conditiile de trafic pentru a putea efectua orice manevra in conditii de siguranta, nu a pastrat o distanta suficienta in mers fata de autovehiculele care circulau in fata sa, tamponind sase autoturisme. In urma coliziunii a rezultat decesul unei persoane, vatamarea corporala grava a patru persoane si vatamarea corporala usoara a altor doua”, a declarat Cornelia Prisacariu, prim-procuror al Parchetului de pe linga Tribunal.

„S-a efectuat un experiment judiciar pornindu-se din Copou catre intersectia Piata Mihai Eminescu. Vagonul a fost pus in miscare la diferite viteze pina la 55 de kilometri pe ora. S-au actionat toate cele trei sisteme de frinare pentru a se vedea modul cum reactioneaza mecanismele de frinare ale vehiculului. S-a constatat ca toate sistemele, la toate vitezele incercate, au reactionat corespunzator”, a explicat procuror Carmina Pascal, sef Sectie Urmarire Penala din cadrul Parchetului de pe linga Tribunal.

Surse din rindul anchetatorilor sustin ca este foarte probabil ca vatmanul sa fi fortat prinderea semaforului din zona Casei Universitarilor, iar dupa ce a prins viteza prea mare, mai jos de semafor, nu a incetinit din timp si, ca urmare, nu a mai putut opri colosul de aproape 50 de tone prin frinare cind a fost absolut necesar. Si asta cu atit mai mult cu cit, fiind o ora de virf, ora 14, cind ies de la cursuri foarte multi elevi si studenti din Copou, este de presupus ca tramvaiul era arhiplin si, deci, foarte greu de oprit printr-o frinare scurta. De altfel, mai multi martori care au dat declaratii la Parchet au spus ca tramvaiul avea o viteza mare.

Probleme la frine din ianuarie?

Potrivit datelor furnizate de anchetatori, in raportul de expertiza tehnica se mentioneaza ca „inainte, in timpul si chiar dupa accident tramvaiul avea sistemul de frinare in perfecta stare de functionare”. „La acest moment nu luam in calcul existenta unei defectiuni tehnice. Concluziile tehnice sint foarte clare si se coroboreaza si cu declaratiile martorilor”, a completat sefa Parchetului.

Un alt element interesant din dosar, potrivit unor surse apropiate anchetei, ar fi faptul ca, pe 27 ianuarie anul acesta, vatmanul a reclamat defectiuni la frina electrica a aceluiasi vagon care a fost implicat in accident. A facut o sesizare in acest sens, iar defectiunea a fost remediata.

Patru reguli de circulatie incalcate

Potrivit foii de parcurs ridicata din vagon, tramvaiul condus de Cristian Diaconu a plecat din Rond Agronomie la ora 13.52, iar accidentul s-a produs la 14.05: in total, 13 minute.

Desi nu s-a stabilit viteza cu care tramvaiul a coborit pe Copou inainte de impact, anchetatorii spun ca acesta avea viteza mare. Ei par insa a se baza doar pe acest timp, de 13 minute, timp care, pentru cei care merg cu tramvaiul des prin zona, nu este neaparat unul mic. „Distanta a fost parcursa intr-un timp foarte scurt, avind in vedere ca sint patru statii in care trebuie sa opreasca, plus semafoarele. Este cert ca avea viteza mare, aspect confirmat si de martorii audiati, si nu a actionat sistemul de frinare la timp. El circula pe traseul 13 din luna decembrie 2010. Cunostea conditiile de trafic, respectiv inclinarea caii de rulare si densitatea traficului la ora respectiva”, a mai completat prim-procurorul Prisacariu.

Anchetatorii au enumerat si cele patru reguli de circulatie pe care le-a incalcat vatmanul inainte de accident. Acestuia i s-a imputat ca „nu a avut un comportament care sa nu afecteze fluenta si siguranta
traficului, sa nu puna in pericol viata sau integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii publice ori private”.

Faptul ca circula cu viteza neadaptata la conditiile de trafic si ca nu a pastrat o distanta suficienta fata de masinile din fata, astfel incit sa evite coliziunea cu acestea, sint alte reguli care, spun anchetatorii, au fost incalcate de vatman inainte de producerea accidentului.

Procurorii au mai precizat ca acesta era obligat ca, la apropierea de intersectie, sa circule cu o viteza care sa ii poata permite sa opreasca pentru a da prioritate de trecere celor care au acest drept, el avind rosu la semafor. „Este culpa acestui om, care a incalcat regulile de circulatie si a provocat un dezastru si o tragedie umana”, a concluzionat sefa Parchetului.

Sase tamponari cu tramvaiul in cinci ani

Reprezentantii Politiei Rutiere au precizat ca in lege nu se mentioneaza daca la semafor autoturismele pot stationa pe calea de rulare a tramvaiului. „Autovehiculele care sint in circulatie trebuie sa lase liber traseul pe care ruleaza vagonul. La intersectie, atit autovehiculele de pe banda 1, cit si tramvaiul, era normal sa opreasca la culoarea rosie a semaforului. Deci vatmanul in mod normal trebuia sa adapteze viteza incit sa aiba spatiu necesar suficient sa opreasca fara sa intre in autovehicule care eventual puteau sa fi oprit neregulamentar pe linia de rulare a tramvaiului. Este vinovat ca nu a oprit la timp”, a spus comisarul-sef Mihai Pintilei, seful Serviciului Rutier. „In intersectie, cit si pe calea de rulare in mers, aceasta trebuie lasata libera. Leguitorul nu prevede «inainte de intersectie, la semafor». Dar, logic, trebuia sa opreasca si vagonul la culoarea rosie a semaforului”, a continuat comisarul-sef Pintilei.

Anchetatorii au tinut cont si de cazierul rutier al vatmanului in momentul in care au formulat propunerea de arestare. Acesta are 6 abateri pe care le-a savirsit in timp ce conducea tramvaie. „Toate au fost tamponari pe acelasi considerent, al nepastrarii distantei fata de autovehiculul din fata”, a precizat prim-procurorul Prisacariu.

Verificarile declansate in cazul vatmanului au scos la iveala ca acestuia i s-a desfacut contractul de munca in 1997, dupa ce sefii sai l-au prins ca incasa banii de la calatori fara sa elibereze bilete. Ulterior, in 2005, a fost reangajat, sefii regiei sustinind ca aveau nevoie de vatmani. „A fost destituit pentru ca lua bani de la calatori. A fost reangajat cind am avut nevoie de vatmani. La reangajare s-a luat in considerare faptul ca nu avea antecedente care sa tina de comportamentul lui in trafic”, a precizat Maricel Gherca, directorul RATP.

In ce priveste accidentele produse de Diaconu, seful regiei de transport sustine ca au fost probleme minore. „Au fost incidente usoare, la intervale mari de timp”, a argumentat Gherca.

––-

Vatmanii RATP aduna bani pentru avocatul celui acuzat

* Cristian Diaconu a intrat in concediu medical * in viitorul proces, el va fi aparat de patru avocati, unul fiind platit de vatmani si un altul de sindicat * primarul a tras prima concluzie: a fost o eroare umana * nici o masura administrativa nu a fost insa dispusa impotriva vatmanului sau a conducerii regiei de transport

Vatmanul este deocamdata singurul tras la raspundere in cazul accidentului de la Fundatie. La nivelul Primariei se organizeaza insa comisii care sa verifice si activitatea regiei de transport. Abia atunci, si daca se constata multe nereguli, ar urma sa fie luate si masuri administrative. Intre timp, vatmanul a depus cerere de concediu medical.

Vatmanul s-a imbolnavit

Vatmanul Cristian Diaconu va fi aparat de patru avocati. Acestia au fost angajati atit de rude, cit si de catre angajati ai regiei, dar si de sindicatul din care face parte. Astfel, Anca Dragoi, Gabriela Jucan, Bogdan Gheorghita si Alina Popescu se vor ocupa de apararea angajatului RATP. „A aparut o solidaritate intre vatmani. Oamenii au inceput sa stringa bani pentru a putea plati un avocat. Indiferent care va fi rezultatul expertizei, omul trebuie aparat”, a declarat Radu Barbu, liderul sindicatului Salt din cadrul RATP, din care face parte si vatmanul Diaconu.

Mai multi angajati ai regiei de transport s-au aratat nemultumiti de retinerea vatmanului. „Nu stiu cum s-a facut retinerea si pe ce probe, daca exista un raport preliminar ori s-a incheiat expertiza. Arestarea trebuie sa aiba totusi un fundament”, a spus Barbu.

Reprezentantii RATP au specificat ca, dupa accidentul din Fundatie, s-a luat decizia ca pe Copou vatmanii sa nu depaseasca viteza de 20-25 km/h. In prezent, vatmanul se afla in concediu medical. „A intrat in medical. Nu stiu sa va spun pentru ce boala. A anuntat acest lucru la cabinetul medical. Vatmanul este suspendat ca urmare a incapacitatii de munca”, a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Acesta a specificat ca, dupa finalizarea anchetei care se afla in desfasurare, la nivelul regiei va fi demarata o ancheta proprie in urma careia se va decide ce masuri se vor lua impotriva lui Diaconu.

„Concluzia: eroare umana”

La nivelul Primariei s-a stabilit deja un prim vinovat pentru accident, dar ramine de vazut daca va fi si ultimul. „Concluzia este foarte clara: este eroare umana. Sistemul de frinare a functionat fara nici o defectiune. Am insistat sa se faca toate testele necesare. S-au facut probe si la 50 km/h, viteza cu care nu circula tramvaiele prin oras. Toate verificarile au fost facute cu vatmanul in tramvai, iar testele au atestat calitatea tramvaiului”, a declarat ieri primarul Gheorghe Nichita.

Acesta a anuntat ca a dispus formarea unei comisii care sa verifice si activitatea RATP. Aceasta comisie va fi condusa de viceprimarul Romeo Olteanu si va avea in componenta si un angajat al CFR. „Comisia va verifica mai multe aspecte. Dupa finalizarea verificarilor vom sti ce masuri trebuie luate. La nivelul regiei avem o mare problema. Chiar in aceasta perioada sint zece soferi dati afara, dar care au fost repusi in functie de instante”, a completat Nichita.

Comisia urmeaza sa verifice intreaga activitate gestionata de regia de transport pe partea de transport electric, de la procedurile folosite si pina la calitatea materialelor utilizate la reparatii.

O alta componenta a verificarilor va fi legata de personalul de la siguranta circulatiei, de activitatea vatmanilor, examinarea lor psihologica, comportamentul in trafic. Nu vor scapa de verificari nici sefii regiei. Comisia urmeaza sa propuna si un plan de masuri privind rezolvarea eventualelor probleme de la regie.

––-

Apel din Penitenciar: Ajutati cu cit puteti victima supravietuitoare a tragediei!

* colegii asistentei ranite grav spun ca aceasta nu isi poate permite costurile tratamentelor medicale de care are nevoie

Colegii din cadrul Penitenciarului Iasi au facut ieri un apel umanitar. Reprezentantii institutiei au precizat ca apeleaza la toti iesenii pentru a o ajuta pe asistenta medicala Mirela Dragusanu. „Avind in vedere faptul ca, dupa tragicul accident de circulatie petrecut la inceputul acestei saptamini, in urma caruia colegul nostru, Danut Condurache, si-a pierdut viata, iar asistenta medicala Mirela Dragusanu a fost grav ranita, facem un anunt umanitar pentru sprijinirea colegei noastre, care este in prezent internata la Spitalul de Urgenta Floreasca – Sectia de Terapie Intensiva. Tinind cont ca situatia financiara a doamnei este precara si nu isi permite suportarea cheltuielilor interventiilor chirurgicale si, ulterior, a recuperarii medicale, orice contributie financiara, oricit de mica, ar fi de mare ajutor”, a declarat ieri Marius Vulpe, directorul Penitenciarului Iasi.

Acesta a adaugat ca exista si doua conturi deschise, in care se pot face eventuale donatii. „Persoanele care doresc sa o sustina material pe doamna Mirela Dragusanu pot face donatii in conturile deschise la Banca Carpatica – sucursala Iasi – RO54CARP024100738061RO01 lei si RO11CARP024100738061EU01 – EU pe numele Magdalena Munteanu, casiera in cadrul Penitenciarului Iasi”, a incheiat Marius Vulpe.

Familia asistentei spune ca fractura de bazin este una foarte grava, oasele, sparte in bucati mici, neputind fi refacute in Romania, existind insa posibilitatea unei interventii, contra cost, in Germania. Asta se va decide insa la Floreasca saptamina viitoare, potrivit familiei.

Mirela Dragusanu a fost transportata alaltaieri la Bucuresti cu elicopterul SMURD pentru a primi ingrijiri medicale de specialitate pentru fractura de bazin pe care a suferit-o in urma accidentului. „Pacienta era in continuare internata in Clinica de Ortopedie a spitalului. Deocamdata beneficiaza de tratament ortopedic si in functie de evolutia pe care o va avea starea ei de sanatate se va decide necesitatea efectuarii unei interventii chirurgicale. Acum starea ei este stabila. Am vorbit cu pacienta astazi (n.r., ieri) si nu mi-a spus ca ar intentiona sa plece la un spital in strainatate. Din cite stiu eu, in momentul de fata nu se pune problema transferului pacientei intr-un spital din afara tarii. Daca va dori acest lucru, i se va acorda acest drept fara probleme”, a declarat dr. Bogdan Oprita, purtatorul de cuvint al Spitalului Floreasca.

––-

Judecatorii au respins cererea de arestare

* avocatii sustin ca tramvaiul a avut defectiuni majore la primul si al treilea sistem de frinare

Barbatul acuzat de producerea accidentului va fi cercetat pentru ucidere din culpa in stare de libertate. Magistratii de la Judecatoria Iasi au respins ieri-seara propunerea de arestare preventiva formulata de procurori pe numele lui Cristian Dumitru Diaconu. La aflarea sentintei, lui Diaconu i-au dat lacrimile.

In momentele de dinaintea sosirii judecatorilor in sala de judecata, acesta a stat mereu serios, in ciuda faptului ca avocatii faceau glume, increzatori in viitoarea decizie a instantei. „Nu am dat declaratii nici inainte de retinere, nu as vrea sa dau declaratii nici acum, la aflarea sentintei. Nu este totul terminat. Sint bucuros de hotarirea pe care a luat-o instanta, dar eu sint subiectiv”, a declarat la iesirea din sala de judecata Cristian Diaconu.

Judecatorii au decis ca vatmanul considerat de procurori singurul vinovat de producerea tragediei din Copou sa nu paraseasca localitatea pentru urmatoarele 30 de zile, insa reprezentanta Parchetului a formulat recurs. Pe de alta parte, avocatii care l-au reprezentat pe Diaconu au precizat ca nici un judecator nu ar fi putut lua decizia de arestare preventiva. „Tramvaiul respectiv a avut o defectiune majora la sistemul de frinare in urma cu citeva luni. Acest vehicul nu a putut fi stapinit in depou, unde a spart usile hangarului in care urma sa fie bagat, pentru ca persoana care l-a manevrat nu a putut frina. Clientul nostru le-a explicat acest lucru magistratilor de la Judecatoria Iasi. Pe linga obligatia de a nu parasi localitatea, judecatorii au dispus ca domnul Diaconu sa nu conduca vreun vehicul in aceasta perioada”, a declarat aseara avocatul Bogdan Gheorghita.

Acesta a adaugat ca este convins ca nici Tribunalul Iasi nu poate lua, in recurs, decizia de arestare preventiva in cazul lui Cristian Diaconu. „Nu era normal sa se dispuna arestarea. Noi nu am inteles de ce s-a luat decizia de retinere. S-a vorbit despre pericol public in cazul clientului nostru, insa nu intelegem cum poate fi vorba despre asa ceva, in conditiile in care lui i s-a interzis sa mai conduca vreun tramvai. Clientul nostru a luat toate masurile care se impuneau, actionind toate sistemele de frinare”, a mentionat avocata Anca Dragoi.

In plus, o alta aparatoare a lui Cristian Diaconu, Gabriela Jucan, a spus ca primul si al treilea sistem de frinare nu au functionat corespunzator. „Domnul Diaconu a povestit in fata instantei ca primul sistem de frinare nu a functionat corect, el fiind nevoit sa le actioneze si pe celelalte doua. De asemenea, al treilea sistem de frinare, cel cu aer, ar fi trebuit sa elibereze si o cantitate de nisip, insa in interior nu se gasea nisip, care ar fi stopat o eventuala derapare a vehiculului”, a afirmat Gabriela Jucan.

Avocatii au adaugat ca reprezentantii Parchetului au sustinut in sala de judecata ca impactul negativ asupra opiniei publice ar trebui sa incline balanta catre arestarea vatmanului.

––

Agentul ucis in accident, inmormintat cu onoruri militare

Agentul-sef adjunct Danut Condurache, care a decedat in urma tragicului accident rutier ce a avut loc in urma cu cinci zile pe Copou, a fost inmormintat ieri cu onoruri militare. Reprezentantii Penitenciarului Iasi au precizat ca agentul a fost avansat post-mortem la gradul de subinspector.

Colegii, cunoscutii, rudele si alti ieseni s-au adunat ieri in Cimitirul „Sf. Petru si Pavel”, pentru a asista la inmormintarea lui Danut Condurache. Trupul barbatului de 43 de ani a fost purtat de apropiati intr-un sicriu acoperit cu steagul Romaniei, deasupra fiind pus chipiul acestuia.

Dupa oficierea slujbei religioase, sicriul a fost scos din capela, pentru a primi onorurile militare. Momentul a fost unul solemn, nefiind trase focuri de arma.

Pe linga rudele lui Danut Condurache, pe ultimul drum l-au condus si zeci de colegi ai acestuia, din cadrul penitenciarului iesean.

La inmormintare a fost prezent si directorul Penitenciarului Iasi, comisarul-sef Marius Vulpe. Acesta i-a incurajat pe cei doi copii ai agentului decedat in tragedia care a avut loc lunea trecuta, cind un tramvai a intrat in mai multe masini, in apropierea Bibliotecii Centrale Universitare.

––

Tramvaiele Be8/8, scoase din Copou

Tramvaiele de tipul celui implicat in accidentul de la Biblioteca Centrala au fost reintroduse pe trasee. Reprezentantii regiei de transport au specificat ca au fost scoase la strada doar vagoanele la care s-au facut verificari la sistemul de frinare.

La inceputul saptaminii, dupa producerea accidentului, primarul Gheorghe Nichita a dat dispozitie sa fie retrase toate tramvaiele de tip Be8/8 de la strada. Ca atare, RATP a retras la depou cele 11 vagoane de acest tip.

„Tramvaiele care au fost scoase ulterior la strada au fost verificate in ceea ce priveste sistemele de frinare. Nu stiu sa va spun acum cite se afla in prezent pe trasee”, a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Acesta a specificat ca in urma probelor facute, cel putin 5 vagoane au fost reintroduse la strada.

Tramvaiele nu au mai fost reintroduse pe traseele care duc prin Copou, cum ar fi 1 sau 13.

––-

Deraiere de tramvai aseara in Podu Ros

Un tramvai a deraiat aseara tirziu in intersectia din Podu Ros. Vagonul cu numar de parc 334, de pe traseul 2, se deplasa dinspre Tesatura spre Podul de Piatra. La intrarea in intersectia din Podu Ros, vagonul a deraiat cu partea din spate.

Reprezentantii RATP au afirmat ca nu au fost pagube materiale sau victime iar tramvaiul a fost repus pe sine in aproximativ 10 minute. „A fost o deraiere usoara. Scara mecanica era in Podul de Piatra si s-a deplasat in Podu Ros. Echipa de interventie a repus vagonul pe sine. Inca nu ne putem pronunta in ceea ce priveste cauzele deraierii. Posibil sa fi fost ceva pe sina. In zona respectiva, calea de rulare a tramvaielor este destul de veche si este posibil ca deraierea sa fi fost cauzata si de uzura sinei. Vom verifica sa vedem ce s-a intimplat”, a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.