PROPUNERE… Parlamentul European si statele membre ale UE au ajuns la un acord privind introducerea permisului de conducere auto digital în întreaga Uniune Europeanã pânã la finalul anului 2030. Asta înseamnã cã, pe lângã permisul fizic pe care soferii îl au în acest moment, va apãrea si un document digital asemãnãtor, care va fi accesibil pe telefonul mobil.
Principalul „obstacol” în adoptarea acestui sistem a fost necesitatea unei verificãri medicale obligatorii pentru obtinerea permisului. Conform acordului final, fiecare stat membru va putea alege între introducerea unui examen medical obligatoriu sau o autoevaluare a stãrii de sãnãtate din partea solicitantului. Permisul digital va avea o valabilitate de 15 ani, dupã care va putea fi reînnoit. Soferii începãtori vor trebui sã treacã printr-o perioadã de probã de cel putin doi ani, timp în care vor fi supusi unor reguli mai stricte privind conducerea sub influenta alcoolului sau a drogurilor. Acordul trebuie sã fie formal adoptat de Parlamentul European si Consiliul UE, însã procesul este considerat o simplã formalitate, dupã ce statele membre au ajuns deja la un compromis. În 2024, 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere în Uniunea Europeanã, ceea ce reprezintã o scãdere usoarã, cu 3% fatã de anul precedent. Cele mai sigure drumuri din Europa sunt în Suedia si Danemarca, cu 20, respectiv 24 de decese la un milion de locuitori. La polul opus, Romania si Bulgaria înregistreazã cele mai ridicate rate ale mortalitãtii rutiere, cu 77, respectiv 74 de decese la un milion de locuitori, mentinându-se în coada clasamentului european în ceea ce priveste siguranta pe sosele.