spot_img
spot_img
10.8 C
Vaslui
29-mart.-2025

Un elev din Vaslui, calificat la olimpiada unei materii care se studiază doar la facultate: securitate cibernetică

- Advertisement -
Alex-Marian Neacșu

PERFORMANȚĂ… Alex-Marian Neacșu este vasluianul care a reușit să se califice, pentru al doilea an consecutiv, la olimpiada unei materii ce se studiază doar la facultate. Este vorba despre securitatea cibernetică, un domeniu prea puțin cunoscut elevilor. Alex a descoperit singur tainele acestei lumi în urmă cu șase ani, a petrecut nopți în șir pe platforme online cu exerciții practice și, astfel, a început să cunoască persoane mai experimentate de la care învățat. Acum este elev în clasa a XII-a la Colegiul Economic „Anghel Rugină” și are doi îndrumători – profesoara Lidia Gabriela Rășcanu și profesorul Constantin Florin Gherman. Cu câteva săptămâni înainte de etapa județeană a Olimpiadei de securitate cibernetică, Alex a participat la Concursul Unbreakable, organizat de Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași, unde, deși a concurat împotriva a 49 de studenți, a obținut cel mai mare punctaj, fiind răsplătit, astfel, cu Premiul I. Anul trecut s-a clasat pe locul 7 la Campionatul Național de Securitate Cibernetică – juniori, iar anul acesta, pe locul locul 5, urmand să participe și la finala ce va avea loc în luna mai.

Etapa județeană a Olimpiadei de securitate cibernetică s-a desfășurat pe 16 martie la Liceul Teoretic “Emil Racoviță”. A reunit cinci participanți – trei din Vaslui și doi din Bârlad. Proba a durat opt ore și a fost împărțită în două etape, ambele având exerciții practice de tip CTF (Capture the Flag). În prima etapă, candidații au avut de rezolvat un set de exerciții, iar în a doua au primit un alt set, cu excepția unuia care nu avusese nicio rezolvare în prima sesiune. Alex ne-a povestit că „subiectele au fost în general de dificultate ușoară spre medie. În prima etapă am ratat două exerciții cu puține rezolvări, care aveau punctaj valoros. M-am prins târziu de mecanismul din spate și în ultimele zece minute înainte de pauză nu am avut timp să vin cu un plan de atac eficient, mai ales că am fost cam dezorganizat și treceam de la un exercițiu la altul având progres la ambele, unul fiind aproape terminat. Analizam schimbările de valori dintr-un registru cu ajutorul unui debugger la fiecare operație XOR, care se aplică asupra unor bytes encriptați într-un loop. Găsisem cheia pe care trebuia să o folosesc pentru decripție, dar găsisem modalitatea prin care puteam extrage bytesii encriptați prea tarziu. În mare parte, exercițiile au fost mai interesante ca anul trecut, având o variație mai mare de dificultate. Categoriile au fost și ele mai variate, am avut exerciții de steganografie, unde trebuia să extragem informații secrete dintr-un fisier audio, analiza unui trafic de rețea malițios, exploatarea unor aplicații web, criptografie și multe altele”, a povestit Alex Neacșu.

Alex Neacșu: „sunt atras de partea realistă a securității cibernetice, în special penetration testing, unde simulez atacuri reale în scop etic”

Tânărul ne-a povestit că a început să studieze securitatea cibernetică în 2019, desi interesul pentru acest domeniu exista cu timp mult înainte. „Nu am avut mentori sau instructori, am fost autodidact și mi-am petrecut nopțile pe platforme online cu exerciții practice. Acestea m-au ajutat să-mi formez gândirea creativă, abilitățile tehnice și am început să “think outside the box”. De asemenea, am discutat cu persoane mai experimentate, de la care am învățat destul făcând schimburi de idei, în multe cazuri ajutându-ne reciproc. Anul trecut am ajuns până la proba de baraj pentru etapa națională, însă, din păcate, nu am reușit să trec mai departe. A fost o perioadă mai complicată, rămăsesem fără laptopul principal, iar cel pe care îl foloseam atunci era foarte slab și, când trăgeam de el la maxim, trebuia repornit. Am pierdut mult timp cu aceste reporniri deoarece făceam niște acțiuni destul de solicitante pentru aparatura pe care o aveam și, la un moment dat, mi-am pierdut voința și motivația. Totuși, asta nu este o scuză, a fost și un concept pe care trebuia să insist mai mult și să-mi fac o documentație mult mai amplă, doar că stresul era deja la un nivel mai înalt. Până anul trecut, nu participam foarte des la competiții de tip CTF deoarece sunt mult mai atras de partea realistă a securității cibernetice, în special penetration testing, unde simulez atacuri reale în scop etic, pentru a îmbunătăți postura de securitate a clientului, atacurile și metodologia fiind mult mai complexe având o suprafață mult mai largă de atac. Momentan, mă axez în mare parte pe platforme care îmi pun la dispoziție companii fictive pe care sunt autorizat să le atac, fiind specializat pe infrastructuri de tip active directory și malware development”, a povestit Alex Neacșu.

Alex își dorește o carieră în domeniul securității cibernetice

Acesta va participa la etapa națională a olimpiadei de securitate cibernetică, programată în perioada 19-22 mai la București. „Din câte știu, în prima zi va fi o probă de tip CTF, ca la etapa județeană, cu diferite exerciții, iar primii 30 din clasament se vor califica la proba de baraj în a doua zi, unde va fi o probă de tip attack & defence în care va trebui să protejez două servicii vulnerabile și să atac serviciile celorlați participanți. În ceea ce privește viitorul meu, nu sunt foarte decis în privința facultății. Depinde unde voi intra în funcție de rezultatele de la olimpiadă. Cel mai probabil, voi merge pe Automatică și Calculatoare sau Informatică. Nu exclud posibilitatea de a-mi începe cariera după BAC și să fac facultatea la distanță, axându-mă în special pe dezvoltarea profesională pentru a câștiga experiență în domeniu”, a declarat Alex Neacșu.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

9 COMENTARII

  1. Bomba”, când nu vă doare, chiar nu vă doare!
    Comentariul dumneavoastră este precum nuca în perete și denotă multă frustrare, demonstrând tuturor nimicnicia și micimea dumneavoastră intelectuală… Dacă ați fi gândit puțin înainte de a împroșca venin, probabil ați fi realizat că a comenta ceva de genul: „Cine nu are nici o sansa la Olimpiada de informatica si nici la TIC merge la astfel de concursuri inventate. Nu este numai cazul informaticii, si la alte profile se intampla la fel: lingvistica, statistica, interdisciplinaritate, creativitate stiintifica si alte prostii. Adevaratele concursuri unde ai concurenta reala sunt disciplinele consacrate: matematica, romana, istorie .. si asa mai departe. Ma gandesc ca cineva a vrut sa pupe pe cineva in dos cu acest reportaj”…, este ca și cum ați fi scris „acest medic specializat în cardiologie pediatrică fetală, nu este un medic adevărat, pentru simplul fapt că acesta nu este nici pediatru și nici cardiolog, adevăratele specializări consacrate fiind cardiologia respectiv pediatria. Mă gândesc că cineva ar fi dorit să pupe în fund pe cineva și nu știa pe cine, altfel că a ales această specializare struțocămilă”… Realizați inepția?
    Doar când veți avea nevoie de un specialist într-unul dintre domeniile de nișă, abia atunci veți realiza cu adevărat cât de important este acesta…, … (să dea Dumnezeu să nu aveți niciodată nevoie de serviciile unuia!).
    Până atunci, cu siguranță veți comenta tâmpenii, gândindu-vă că veți părea mai mult decât ceea ce sunteți.
    Noapte bună!

  2. „Bomba”, când nu vă doare, chiar nu vă doare!
    Comentariul dumneavoastră este precum nuca în perete și denotă multă frustrare, demonstrând tuturor nimicnicia și micimea dumneavoastră intelectuală… Dacă ați fi gândit puțin înainte de a împroșca venin, probabil ați fi realizat că a comenta ceva de genul: „Cine nu are nici o sansa la Olimpiada de informatica si nici la TIC merge la astfel de concursuri inventate. Nu este numai cazul informaticii, si la alte profile se intampla la fel: lingvistica, statistica, interdisciplinaritate, creativitate stiintifica si alte prostii. Adevaratele concursuri unde ai concurenta reala sunt disciplinele consacrate: matematica, romana, istorie .. si asa mai departe. Ma gandesc ca cineva a vrut sa pupe pe cineva in dos cu acest reportaj”…, este ca și cum ați fi scris „acest medic specializat în cardiologie pediatrică fetală, nu este un medic adevărat, pentru simplul fapt că acesta nu este nici pediatru și nici cardiolog, adevăratele specializări consacrate fiind cardiologia respectiv pediatria. Mă gândesc că cineva ar fi dorit să pupe în fund pe cineva și nu știa pe cine, altfel că a ales această specializare struțocămilă”… Realizați inepția?
    Doar veți avea nevoie de un specialist într-unul dintre domeniile de nișă, abia atunci veți realiza cu adevărat cât de important este acesta…, … (să dea Dumnezeu să nu aveți niciodată nevoie de serviciile unuia!).
    Până atunci, cu siguranță veți comenta tâmpenii, gândindu-vă că veți părea mai mult decât ceea ce sunteți.
    Noapte bună!

  3. Cine nu are nici o sansa la Olimpiada de informatica si nici la TIC merge la astfel de concursuri inventate. Nu este numai cazul informaticii, si la alte profile se intampla la fel: lingvistica, statistica, interdisciplinaritate, creativitate stiintifica si alte prostii. Adevaratele concursuri unde ai concurenta reala sunt disciplinele consacrate: matematica, romana, istorie .. si asa mai departe. Ma gandesc ca cineva a vrut sa pupe pe cineva in dos cu acest reportaj.

    • Această afirmație reflectă o viziune foarte restrictivă asupra competițiilor academice, sugerând că doar anumite discipline tradiționale (matematică, română, istorie) sunt valide și că restul concursurilor sunt „inventate” sau inferioare. Hai să analizăm textul din mai multe perspective:
      1. Analiză de conținut și argumentativă

      Subiectivitate: Autorul exprimă o opinie puternic părtinitoare, desconsiderând anumite competiții fără a oferi argumente obiective.

      Generalizare excesivă: Se sugerează că doar olimpicii de informatică sau TIC sunt cei competenți, iar restul nu au „nicio șansă”.

      Discreditare: Limbajul depreciativ („alte prostii”, „cineva a vrut să pupe pe cineva în dos”) subminează validitatea afirmației și sugerează o poziție bazată mai mult pe prejudecăți decât pe fapte.

      Lipsa unei justificări logice: Nu există dovezi sau criterii obiective care să demonstreze că unele discipline sunt mai valoroase decât altele.

      2. Analiză stilistică și de ton

      Ton agresiv și disprețuitor: Utilizarea unor expresii dure („alte prostii”, „pupat în dos”) denotă un ton jignitor, ceea ce poate afecta receptarea mesajului.

      Lipsa unei construcții echilibrate: Nu sunt oferite argumente în favoarea unei viziuni alternative, ceea ce face ca textul să pară mai degrabă un atac decât o critică bine fundamentată.

      Colocvialism și ironie: Expresiile informale și ironice subliniază intenția de a ridiculiza anumite competiții și pe cei care le susțin.

      3. Implicații și contrargumente

      Valoarea diversității competiționale: Există numeroase domenii de studiu, iar creativitatea științifică, interdisciplinaritatea și lingvistica au un rol esențial în progresul cunoașterii.

      Recunoașterea internațională: Concursuri precum lingvistica, statistica sau științele interdisciplinare sunt recunoscute la nivel global, deci a le considera „inventate” este o abordare greșită.

      Succesul profesional nu depinde exclusiv de disciplinele consacrate: Mulți specialiști de succes provin din domenii interdisciplinare sau mai puțin „tradiționale”.

      Concluzie

      Acest text este mai degrabă un comentariu subiectiv și discreditant decât o analiză critică validă. Argumentele sunt construite pe prejudecăți și lipsesc dovezile care să susțină afirmațiile făcute. Un punct de vedere mai echilibrat ar recunoaște valoarea tuturor disciplinelor și competițiilor, în funcție de abilitățile și pasiunile fiecărui participant.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.