BRAVO… Nouã elevi din judetul Vaslui, îndrãgostiti de limba lui Shakespeare, s-au calificat la Olimpiada Nationalã de englezã. Printre ei se numãrã si trei fete care au participat si anul trecut, iar acum sunt de douã ori mai motivate sã obtinã un loc fruntas. Este vorba despre Ariana Maria Garabet, Miruna Gugu si Bianca Daria Prunã, toate trei eleve la Liceul „Mihail Kogãlniceanu” Vaslui. Acestora li se vor alãtura elevii Mihai Teodor Vicol de la Scoala Gimnazialã „Episcop Iacov Antonovici„ Bârlad, Denis Cristian Ungureanu de la Colegiul National „Gheorghe Rosca Codreanu„ Bârlad, Eric-Ionut Boghiu de la Scoala Gimnazialã „Elena Cuza„ Vaslui, Dragos Ionut Lungu de la Liceul „Mihail Kogãlniceanu”, Natalia Pruteanu de la Liceul Teoretic „Emil Racovitã„ Vaslui si Alexandru Merlã de la Colegiul National „Cuza Vodã„ Husi. Profesorii care îi pregãtesc pe acesti elevi sunt Lãcrãmioara-Petronela Obreja, Denisa Racovitã, Elena Mirela Dop, Liliana Ciobanu – Harhas, Narcis Aprodu, Loredana Toma, Andreea Ionescu, Mihaela Claudia Liteanu si Carmen Luiza Neacsu. Olimpiada nationalã de limba englezã se va desfãsura în perioada 24 – 28 aprilie, la Tulcea.
Etapa judeteanã a Olimpiadei de limbã englezã s-a desfãsurat pe 8 martie – proba scrisã (clasele VII – XII), respectiv 15 martie – proba oralã (clasele IX – XII), Liceul cu Program Sportiv din Vaslui, si a avut 141 elevi participanti. „Olimpiada nationalã de limba englezã urmãreste stimularea elevilor cu performante scolare înalte, care au interes si aptitudini deosebite în domeniul competentelor lingvistice si interculturale în limba englezã. „Regulamentul specific privind organizarea si desfãsurarea olimpiadei nationale de limba englezã” prevede ca pentru etapa nationalã se alocã, pentru fiecare judet, câte un loc/fiecare an de studiu/sectiune. La nivel gimnazial, la etapa nationalã a olimpiadei se atribuie maximum 23 locuri suplimentare/an de studiu, în ordinea descrescãtoare a punctajelor obtinute conform clasamentului national realizat dupã finalizarea etapei judetene. La nivel liceal, la etapa nationalã a olimpiadei se atribuie maximum 23 locuri suplimentare/an de studiu, câte 13 locuri pentru Sectiunea A si 10 locuri pentru Sectiunea B, în ordinea descrescãtoare a punctajelor obtinute conform clasamentului national realizat dupã finalizarea etapei judetene”, a transmis Inspectoratul Scolar Judetean.
Dragos Ionut Lungu: „filmele si serialele m-au ajutat sã înteleg limba englezã si sã îmi dezvolt vocabularul”
La clasa a IX-a, sectiunea B, cel mai mare punctaj a fost obtinut de Dragos Ionut Lungu. Este prima datã când participã la o olimpiadã nationalã, astfel cã si-a pregãtit un program strict de învãtare: „Subiectele de la etapa judeteanã au fost dificile, dar bine structurate. Cel mai greu, dar în acelasi timp si cel mai interesant subiect a fost subiectul al doilea, recenzia, deoarece m-a pus în situatia de a-mi exprima creativitatea si ideile, dar si de a-mi sustine punctul de vedere într-un mod clar si coerent. Îmi place mult limba englezã, fiind o pasiune dezvoltatã de parcursul anilor. Am început sã o îndrãgesc fiind expus la aceasta de mic, iar filmele si serialele m-au ajutat sã o înteleg si sã imi dezvolt vocabularul. Este prima datã când ajung la acest nivel, nu pot spune cã emotiile sunt foarte mari în acest moment, dar sunt sigur cã le voi avea. Mi-am fãcut un program de pregãtire care include lucrarea testelor de gramaticã si de vorbire. Obiectivul meu este sã ajung cât mai departe posibil. Totodatã, îmi doresc sã îmi depãsesc limitele si sã mã bucur de aceastã experientã”, a spus Dragos Ionut Lungu.
Denis Cristian Ungureanu: „am scris povesti scurte si o nuvelã, toate în englezã, deoarece aceastã limbã este foarte expresivã”
Denis Cristian Ungureanu (clasa a X-a) este pasionat de mult timp de englezã, scrie povesti scurte în aceastã limbã, astfel cã participarea la olimpiadã nu este altceva decât o încununare a muncii sale: „în opinia mea, subiectele de la proba scrisã au fost relativ usoare la partea de gramaticã. Am considerat însã cã partea de text a fost mai dificilã decât cea de gramaticã. Cel mai frumos subiect cred cã a fost cel de speaking. Mereu mi-a plãcut sã vorbesc si consider cã am transformat proba dintr-o simplã evaluare într-o discutie interesantã cu evaluatorii, pe baza biletului primit. Eu am primit un bilet care nu avea nicio legãturã cu lucrurile care îmi plac sau cu vreo pasiune pe care o am. Asa cã a trebuit sã îmi pun mintea la contributie pentru a face niste conexiuni între subiect si diverse cunostinte externe. Îmi place limba englezã pentru cã este un aspect esential al lumii moderne. Oriunde în lume ti-ai dori sã mergi, este foarte bine sã stii englezã. Si cum eu am o pasiune aparte pentru explorare, pe lângã celelalte pasiuni ale mele, scrisul, muzica, actoria, consider cã limba englezã oferã o cale directã cãtre lumea artei la nivel international. Personal, scriu în englezã. Cel putin atunci când am inspiratie. Am scris povesti scurte si o nuvelã, toate în englezã, deoarece consider aceastã limbã una de confort, foarte expresivã, care îmi oferã abilitatea de a-mi transpune sentimentele pe hârtie mult mai bine. Desi am mai participat la olimpiade, aceasta este prima datã când ajung la o olimpiadã nationalã. Da, am emotii, dar e normal. Totusi, sunt încrezãtor în abilitãtile mele, chiar dacã la momentul actual nu am neapãrat un plan de pregãtire. Obiectivul meu e simplu: „Dream big, work hard.” Îmi propun sã fac tot posibilul pentru a obtine un rezultat cât mai bun si tintesc cât mai sus, dar am grijã ca sãgeata sã ajungã departe!”, a spus Denis Cristian Ungureanu.
Miruna Gugu: „mã voi strãdui din greu sã ridic din ce în ce mai mult asteptãrile, ba chiar sã le depãsesc”
Miruna Gugu (clasa a XI) are deja experienta unei participãri la Olimpiada Nationalã de Limba Englezã, astfel cã acum revine în competitie mult mai sigurã pe cunostintele sale: „subiectele de la etapa judeteanã mi s-au pãrut adecvate nivelului de studiu, cel putin pentru nivelul meu. Exercitiul în care trebuia sã traducem un paragraf din românã în englezã mi se pare cel mai frumos, întrucât îmbinã cunostinte vaste din limba englezã cât cu cele din limba românã. Limba englezã este pentru mine o pasiune, dar si mijlocul preferat de exprimare astfel încât de multe ori îmi vine mai usor sã comunic si sã îmi exprim gândurile în limba englezã. Aceasta este e doua participare la olimpiada nationalã, prima datã a fost anul trecut, dar pot spune cã emotiile sunt aceleasi. Cu toate acestea, siguranta în modul de abordare al subiectelor s-a îmbunãtãtit considerabil fatã de anul trecut. În ceea ce priveste obiectivul pentru aceastã olimpiadã, mã voi strãdui din greu sã ridic din ce în ce mai mult asteptãrile, ba chiar sã le depãsesc”, a transmis Miruna Gugu.
Natalia Pruteanu: „engleza este, fãrã îndoialã, materia mea preferatã. Este usor de învãtat, accesibilã si extrem de utilã în multe contexte”
MODESTÃ…Natalia Pruteanu (clasa a X-a) este, de asemenea, pasionatã de limba englezã si îsi doreste sã dea tot ce are mai bun la olimpiada nationalã pentru a-si face mândru liceul: „subiectele de la etapa judeteanã mi s-au pãrut echilibrate – nici prea grele, dar nici foarte usoare. Nu as putea spune care a fost cel mai greu subiect, consider cã toate au avut un nivel similar de dificultate, dar cel mai frumos subiect, pentru mine, a fost cel de la proba de writing. Anul acesta, am avut de redactat un raport, ceea ce mi-a oferit ocazia sã-mi organizez ideile si sã le exprim într-un mod structurat si creativ. Întotdeauna am considerat aceastã probã ca fiind cea mai interesantã, pentru cã îmi permite sã mã exprim liber. Engleza este, fãrã îndoialã, materia mea preferatã. Îmi place mult aceastã limbã pentru cã este usor de învãtat, accesibilã si extrem de utilã în multe contexte. Am prins drag de ea încã din copilãrie, când urmãream filme sau alte tipuri de continut media în limba englezã. Aceste activitãti nu doar cã mi-au dezvoltat vocabularul, ci m-au ajutat si sã înteleg cultura. Desi am mai participat la olimpiada de englezã în trecut, este pentru prima datã când ajung la aceastã etapã. Sunt foarte încântatã cã am sansa sã reprezint judetul, dar si liceul meu. De asemenea, sunt recunoscãtoare familiei mele si profesoarei mele de englezã, care m-au sustinut constant si au crezut în mine. În prezent, sunt implicatã si într-un proiect Erasmus la liceu, ceea ce îmi ocupã o parte din timp, dar imediat ce mã voi întoarce, voi colabora cu doamna profesoarã pentru a-mi organiza un program de pregãtire. Obiectivul meu pentru aceastã olimpiadã este sã dau tot ce am mai bun. Am încredere în pregãtirea mea si vreau sã mã bucur de aceastã oportunitate, indiferent de rezultatul final. Simplul fapt cã am ajuns aici este o realizare de care sunt foarte mândrã si care mã motiveazã sã continui sã mã autodepãsesc”, a declarat Natalia Pruteanu.
Bianca Daria Prunã: „intentionez sã urmez facultatea în Regatul Unit, domeniul pe care l-am ales sã îl studiez axându-se pe limbã si comunicare”
AMBITII…Bianca Daria Prunã (clasa a XII-a) participã pentru a treia oarã la Olimpiada Nationalã de Limba englezã. Nu mai are emotii pentru cã primele douã experiente au „cãlit-o”, iar acest lucru o ajutã acum sã stie cum trebuie sã abordeze subiectele de la etapa nationalã: „subiectele de la etapa judeteanã mi s-au parut abordabile, cred cã printre cele mai interesante mi s-a pãrut ultimul subiect, cel care cerea scrierea unui proposal – text similar unei scrisori, în care sã propunem diferite metode prin care inteligenta artificialã ar putea fi folositã drept ajutor de cãtre elevi în materiile scolare. Subiectul mi s-a pãrut interesant deoarece punea spre dezbatere o problemã actuala, inteligenta artificialã fiind o unealtã din ce în ce mai des utilizatã, nu numai în mediul academic. Consider cã limba englezã nu a devenit doar o pasiune, ci si o parte din viata mea. Încã de micã am avut contact cu aceastã limbã, în mare parte datoritã faptului cã am locuit în Regatul Unit o scurtã perioadã din copilãrie, dar si datoritã intereselor si hobby-urilor mele, cum ar fi muzica, filmele sau jocurile video, care se gãseau reprezentate pe retelele sociale în limba englezã preponderent. Nu este prima datã când am sansa de a participa la o olimpiadã nationalã. Am reusit sã mã calific si în anii anteriori de liceu (clasa a X-a, respectiv a XI-a) la etapa nationalã a acestei discipline. Pot spune cã aceste douã experiente m-au „cãlit” si nu mai am emotii atât de mari fatã de prima participare. Unul din principalele mele obiective privind olimpiada a fost si va fi în continuare sã îmi îmbunãtãtesc cât mai mult cunostintele de limba englezã, deoarece intentionez sã urmez facultatea în Regatul Unit, domeniul pe care l-am ales sã îl studiez axându-se pe limba si comunicare”, a declarat Bianca Daria Prunã.
Nimic nimic , nu apare in presa despre rezultatele scolare ale elevilor rromi, despre proiectele derulate in scolile in care invata elevi rromi. Oare a măncat Lupu tote informatiile?
Felicitari. Si elevilor care s au calificat pentru faza nationala la disciplinele Limba rroma si Istoria si traditiile romilor.