spot_img
spot_img
5.7 C
Vaslui
20-ian.-2025

Drumul șpăgii Bârlad-Laza-Codăești pare a fi fără de sfârșit: pe lotul II, procentul de realizare a lucrărilor nu depășește pragul de 50%

- Advertisement -

CU FRÂNA DE MÂNĂ… Lucrările de modernizare a Drumului Strategic Bârlad – Laza – Codăești, executate pe bani europeni, peste 219 milioane lei, au ajuns la un stadiu de realizare de 72%, deși investiția trebuia să fie finalizată încă din anul 2022. Cele mai mari întârzieri sunt la Lotul II, unde gradul de realizare este de doar 42,8%, dar și la Lotul I, unde lucrările au fost realizate în proporție de 50,8%. Pentru a nu risca să rămână fără finanțare europeană, Consiliul Județean Vaslui a semnat un act adițional prin care termenul de finalizare a acestei investiții a fost prelungit până la data de 31 decembrie 2026.

Potrivit instituției condusă de Ciprian Trifan, la data de 31.12.2024 erau efectuate plăți în valoare de 192.121.795,74 din totalul de 289.445.348,94 avuți la dispoziție. Prin implementarea acestui obiectiv de investiții, Consiliul Județean Vaslui a urmărit să obțină următoarele rezultate: 82,649 km de drum județean reabilitat/modernizat; 1.710 m lungime de pistă de biciclete nou construită; 23.460 metri liniari de trotuare pietonale modernizate/realizate; 24 de stații de transport public construite/modernizate; șapte poduri noi, care înlocuiesc podurile existente; șase poduri reabilitate; 15 podețe pentru scurgerea apelor; 127 de podețe care să înlocuiască podețele existente; reparații la 62 podețele existente precum și amenajarea unei treceri la nivel cu calea ferată. Inițial, perioada de implementare a proiectului a fost stabilită la 75 luni, începând cu data de 1 aprilie 2016, având ca termen de finalizare data de 30 iunie 2022.

Pandemia, explozia prețurilor la materialele de construcții și spăgile au întârziat realizarea investiției la timp

Drumul strategic Bârlad – Laza – Codăești, a început să fie pus în practică în urmă cu aproape 9 ani, când Consiliul Județean Vaslui adopta Hotărârea 265/2016 privind adoptarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții “Regiunea Nord – Est Axa rutieră strategică 4: Vaslui reabilitare și modernizare drum strategic județean Bârlad – Laza – Codăești (DJ 245, DJ 245M, DJ 247, DJ 246)” și a cheltuielilor legate de proiect, cu modificările și completările ulterioare. Un drum strategic în lungime de 82,6 de kilometri, care ar trebui să deservească 39.277 de persoane și care, pentru a putea fi modernizat și reabilitat cât mai repede, a fost împărțit în trei loturi. În 2016, durata de realizare a proiectului a fost stabilită la 34 de luni, însă atât au durat doar lucrările de proiectare, astfel că munca efectivă pe șantier pentru loturile I și II a început în luna martie 2020, iar la lotul III, în luna mai 2020. Șantierele nu au stat prea mult timp deschise și asta pentru că în acel an România s-a confruntat cu primul lock-down provocat de COVID-19. Pandemia a lăsat economia globală și implicit pe cea națională într-un dezastru, iar firmele de construcții au fost printre cele mai afectate din cauza creșterii prețurilor materialelor. Aceste scumpiri au determinat constructorii drumului strategic Bârlad – Laza – Codăești să solicite rezilierea contractelor cu Consiliul Județean Vaslui. În iunie 2023, după ce economia europeană și cea românească au început să dea semne de revenire, consilierii județeni vasluieni s-au întrunit într-o ședință extraordinară pentru a actualiza atât devizul general al obiectivului de investiții, cât noile cheltuieli legate de proiect, astfel încât lucrările să fie reluate în cel mai scurt timp. Proiectul de hotărâre a trecut pentru că la vremea aceea Dumitru Buzatu conducea cu mână de fier ședințele de CJ. Numai că o lună mai târziu, în iulie 2023, fostul președinte al CJ Vaslui a venit din nou în legislativ cu un alt proiect de hotărâre, privind actualizarea devizului general al obiectivului de investiții și noile cheltuieli. De la o lună la alta, contribuția județului Vaslui la acest Drum Strategic creștea la suma de 69.735.808,08 lei, din care: 65.251.939,68 lei reprezenta valoarea cheltuielilor neeligibile, iar 4.483.868,40 lei reprezenta contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Asta în condițiile în care, în 2016, când a fost semnat contractul de realizare a acestei investiții, contribuția județului Vaslui fusese stabilită la valoarea de 8,9 milioane lei. Pentru a putea face față acestor cheltuieli, Buzatu a împrumutat bani de la Trezoreria statului și de la bănci, îndatorând județul pe ani de zile. În luna septembrie, pe acest Drum Strategic au început să “circule” și procurorii Direcției Naționale Anticorupție, care l-au prins pe Dumitru Buzatu cu o șpagă de 1,25 milioane de lei în portbagajul mașinii sale. Banii fuseseră dați de Emil Savin, unul dintre constructorii acestui drum strategic, pentru a-și putea deconta, la rândul său, cheltuielile cu realizara acestei investiții.

Din trei loturi, doar unul este gata

La început de 2025, din cele 3 loturi ale Drumului Strategic Bârlad – Laza – Codăești, doar unul este recepționat de către Consiliul Județean Vaslui. Este vorba despre segmentul de drum între Zăpodeni și Codăești, care are o lungime de 33 de kilometri. În ceea ce privește celelalte două loturi, acestea sunt realizate, în prezent, în proporție de 50,87% – Lotul 1 – situat între DE 581/DN 24 (loc. Simila) și DN 2F (loc. Poienești) și 42,8% – Lotul 2 – situat între DN 15D (loc. Bălteni) și DN 2F (loc. Laza). Consiliul Județean Vaslui și-a asumat ca până pe 31 decembrie 2026 să finalizeze acest obiectiv de investiții.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

5 COMENTARII

  1. NU LE IES SOCOTELILE …..LA CYOARDA PENTRU SPAGA….. CAPACE….. COMISIOANE….. JMENURI DE PARTID SI CAPACE .. .. . DE AIA E JUDETUL ALA ULTIMUL….. LA TOATE. . SARACIE…. BETIE… DE LA BORFASI DE PARTID… CU CYOARDA IN SINGE….. NEAMURI PROASTE SI PARSIVE….. GHERTZOI DE PARTID….. SI MIERLANI. …

  2. O investitie faraonica total inutila mai precis loc de ingropat bani si spaga Spre Bacau este drum prin Dragomiresti ,Sa incerce careva sa mearga cu un TIR prin Bacani prin padure pina la Poienesti Laza ,despre calitatea lucrarilor ce sa mai vorbim…

  3. In satul vulpăseni comuna Băcani nici pină astăzi nu există un singur metru de trotuar liniar din cele mii de metri din contract,de bine ce sa construit și cât de mult sa furat au început să apară gropi in asfalt care se vor transforma in cratere cat de curând pe lotul unu

  4. Daca s-ar face cu adevărat expertiza pe acest sector de drum ar intra la pușcărie de la dirigintele de șantier până la ultimul om ce a dat la lopată….dar nu se vrea . Dovezi sunt cu sutele că s-a furat ,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.