Casele judeţene de asigurări de sănătate se vor desfiinţa şi vor fi înlocuite de asiguratorii privaţi u vrîncenii vor trebui să îşi aleagă una dintre casele private, care la rîndul lor vor încheia contracte cu spitalele şi cu ceilalţi furnizori, medici de familie sau laboratoare u noua lege a Sănătăţii permite organizarea spitalelor ca instituţii publice, asociaţii, fundaţii sau societăţi comerciale u nici medicina de familie nu scapă de modificări legislative, iar medicii spun că pacientul va fi primul afectat u chiar dacă oficial critică proiectul, unii responsabili din sănătatea vrînceană au început deja să se întereseze cum îşi pot înfiinţa case de sănătate paralele în regiune
Autorităţile centrale lucrează la privatizarea sistemului sanitar! Ce pregăteşte Ministerul Sănătăţii prin noua lege a sănătăţii din Romania: case de asigurări private şi spitale transformate în fundaţii, asociaţii, societăţi comerciale. Ministerul a publicat spre dezbatere publică proiectul de Lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din Romania ce aduce, în principal, modificări cu privire la organizarea fondurilor pentru sănătate. Aceasta prin desfiinţarea caselor judeţene de asigurări de sănătate şi înlocuirea acestora cu asiguratorii privaţi. „Firmele private funcţionează pe principiul venituri, cheltuieli şi profit. Atîta vreme cît legislaţia din sistemul sanitar se modifică din cauza subfinanţării nu văd cum firmele de asiguratori vor face profit, decît din sumele pe care asiguraţii le vor plăti în plus. Cred că nu va fi un beneficiu pentru asiguraţi această modificare. Şi în cazul spitalelor judeţene vor fi mari probleme de finanţare în condiţiile actuale”, a precizat Mihai Copaci, preşedintele director general al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea. În ciuda declaraţiilor făcute de Copaci, sursele noastre spun că, preventiv, unii responsabili din sănătatea vrînceană au început deja să se întereseze cum îşi pot înfiinţa case de sănătate paralele în regiune.
Cine vrea tratament de lux plăteşte mai mult
Chiar dacă se va plăti acelaşi procent ca şi pînă acum pentru Sănătate, vrîncenii vor trebui să îşi aleagă una dintre casele private, care la rîndul lor vor încheia contracte cu spitalele şi cu ceilalţi furnizori, medici de familie sau laboratoare de analize pentru a beneficia de servicii medicale gratuite. În acest sens, între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi asiguratorii de sănătate se încheie contracte de tip civil care reglementează condiţiile de alocare a sumelor de către CNAS şi condiţiile acordării serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale din pachetul de bază pentru asiguraţi. Mai apoi asiguratorii de sănătate încheie contracte de tip civil, după caz, cu furnizorii de servicii medicale din pachetul de bază şi modalitatea de decontare a acestora, dar şi cu asiguraţii sau cu reprezentanţii legali. Prin aceste contracte statul garantează un pachet de servicii de bază care va fi acelaşi în cazul tuturor caselor private. Dacă o persoană doreşte să se asigure şi pentru alte servicii în afara celor din pachetul de bază, va trebui să încheie asigurări voluntare şi să cotizeze mai mult la sănătate. „Să încheie în mod nediscriminatoriu contracte de asigurări sociale de sănătate cu asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România; asiguratorii nu au dreptul să rezilieze contractele de asigurări sociale de sănătate încheiate cu asiguraţii. Încheierea contractelor de asigurări sociale de sănătate se poate face direct sau prin intermediari autorizaţi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în conformitate cu normele emise în aplicarea legii 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare. Asigurătorul de sănătate poate stabili de comun acord cu un angajator să ofere avantaje suplimentare legate de pachetul de servicii asigurate şi/sau avantaje financiare legate de asigurări voluntare suplimentare pentru angajaţii proprii, dacă angajaţii săi actuali sau foştii angajaţi sau familiile acestora încheie asigurări de sănătate în baza unui contract cadru, indicat în acordul respectiv; pentru aceasta este necesar ca angajatorul să obţină acordul prealabil al angajaţilor pentru care va încheia contractul; avantajul oferit nu poate duce la diminuarea pachetului de servicii stabilit prin Contractul cadru”, se arată la capitolul atribuţiile şi drepturile asigurătorilor. Practic, arată proiectul, banii contribuabililor vor fi gestionaţi de diverse firme iar traseul acestora va fi mai greu de urmărit.
Spitalele se pot transforma în fundaţii sau societăţi comerciale
Noul proiect al legii Sănătăţii aduce modificări importante şi pentru spitale şi asta în condiţiile în care unităţile consumă în prezent mare parte din bugetul alocat acestui domeniu. Noua lege permite organizarea spitalelor ca instituţii publice, asociaţii, fundaţii sau societăţi comerciale. Administratorul spitalului public poate decide schimbarea statutului organizatoric al spitalului doar cu avizul Ministerului Sănătăţii. „Este necesar să existe un parteneriat public privat cu o persoană, societate, care are suficienţi bani pentru a investi, pentru că în spital cheltuielile sînt foarte mari”, a precizat dr. Gheorghe Bercea, managerul Spitalului din Adjud. Indiferent de forma de organizare a spitalelor, acestea trebuie să respecte integral reglementările referitoare la acordarea de servicii medicale, precum şi pe cele referitoare la clasificarea, autorizarea, omologarea şi acreditarea spitalelor şi a structurilor din componenţa lor. Conform proiectului, „spitalele organizate ca instituţii publice sînt finanţate integral din venituri proprii şi funcţionează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale, alte prestaţii efectuate pe bază de contract, precum şi din alte surse, conform legii. Spitalele organizate ca fundaţii şi asociaţii funcţionează în condiţiile prevăzute de OG 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare, activitatea lor fiind fără scop patrimonial. Spitalele organizate ca societăţi comerciale funcţionează în condiţiile prevăzute de Legea 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”. Indiferent de forma de organizare, spitalele pot să încheie contracte de furnizare de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de stat, cu condiţia respectării planului naţional de paturi elaborat de către MS, precum şi a condiţiilor de contractare stabilite prin contractul-cadru. Controlul asupra activităţii financiare a spitalului public se face de Curtea de Conturi, MS, de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie sau de alte instituţii abilitate prin lege.
„Multe cabinete vor fi înghiţite de către asiguratori”
Conform proiectului aflat în dezbatere publică, medicii de familie pot profesa independent, sub forma cabinetelor de medicină de familie, grupaţi în grupuri de practică, în asociere sau sub forma unor societăţi de asistenţă medicală primară. În sistemul de asigurări sociale de sănătate, medicii de familie vor primi finanţare în baza contractelor pe care le vor încheia cu asiguratorii de sănătate. Proiectul de lege menţionează că medicul de familie ar putea realiza venituri din mai multe surse astfel: contracte încheiate cu DSP, contracte suplimentare încheiate cu asiguratorii de sănătate, contracte încheiate cu primăriile, contracte încheiate cu terţi, pentru servicii aferente unor competenţe suplimentare, plata directă de la pacienţi, pentru serviciile necontractate cu terţi plătitori, şi suportate de către aceştia, coplata, donaţii, sponsorizări etc. „În primul rînd vor fi afectaţi pacienţii şi apoi furnizorii de servicii medicale. Medicina de familie s-ar putea să nu mai fie organizată ca în prezent, prin viitoarea lege atît asiguratorii(casele private) dar şi spitalele şi sau primăriile vor putea să-şi deschidă propriile cabinete de medicină de familie. Astfel multe cabinete din cele actuale vor fi înghiţite de către asiguratori sau vor da faliment prin obligarea pacienţilor să accepte anumite cabinete. Acest fenomen va avea loc şi în urban şi în rural. Pacienţii vor fi orientaţi către acei furnizori agreaţi de către asiguratori, dispărînd practic libertatea pacientului de a-şi alege medicul. Prin coordonarea activităţii furnizorilor se urmăreşte recentralizarea deciziilor privind activitatea cabinetelor: nu poţi fi cabinet privat, iar managementul să ţi-l facă DSP-ul sau primăria! Teoretic, aşa cum este prevăzută în Proiect ar exista posibilitatea mai multor surse de finanţare a cabinetelor şi împlicit de creştere a calităţii actului medical. În realitate multe dintre aceste «surse» erau stipulate şi în actuala Lege 95/2006, însă autorităţile au respins, motivînd lipsa surselor de finanţare, cu mici excepţii la nivel naţional, acele prevederi(contractele cu primăriile pe medicina şcolară, cu DSP-ul pentru Programele Naţionale, etc)”, a menţionat dr. Grigore Hanţă, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Vrancea. Proiectul de lege se va afla în dezbatere publică pînă pe 28 ianuarie 2012, timp în care cei interesaţi pot trimite propuneri de îmbunătăţire.