spot_img
spot_img
2 C
Vaslui
26-nov.-2024
spot_img
spot_img

O nouă taxă de coşmar pentru piaţa auto

- Advertisement -

Deşi încă nepublicată în Monitorul Oficial şi adoptată doar de camera superioară a Parlamentului, legea taxei ce trebuie plătite la prima înmatriculare a unui autovehicul, începând cu 1 ianuarie 2012, a început să dea dureri de cap românilor.

Conform celor ce pot fi deduse din anexele de calcul la textul proiectului aflat pe drumul dintre Senat şi Camera Deputaţilor, cuantumul taxei va scădea cam cu 25% din 2012. De exemplu, pentru un diesel de 1900 cmc, din 2005, Euro 4, taxa scade de la 1809 la 1358 de euro, pentru o maşină pe benzină de 2000 cmc, Euro 4, 2004, scade cu 442 de euro de la 1770, iar pentru una de aceeaşi capacitate, din 1998, Euro 2, scade cu 572 de euro de la 2290.

Dar, dincolo de aceste „binefaceri”, în lege este prevăzută o „democratizare” a plăţii taxei, în sensul că se va plăti taxă pentru toate automobilele înmatriculate înainte de 2007 – anul intrării în Uniunea Europeană şi al aplicării taxelor de primă înmatriculare (sau „de poluare”, în urma redenumirii). Practic, cel ce va dori transcrierea dreptului de proprietate, cumpărătorul în speţă, va trebui să achite şi taxa

„Iobăgirea” autovehiculelor
Practic, după intrarea în vigoare a noii norme, oricine va dori să-şi vândă o maşină pentru care nu s-a plătit taxă de prima înmatriculare/poluare va avea o mare problemă: să-i găsească un cumpărător. Asta deoarece, fie că e vorba de o maşină care se plimbă de hăt pe drumurile patriei, fie că e vorba de una abia adusă în ţară, taxa nu alege.

Cei care stau cu matematica în vârful pixului de cum mai apare o nouă prevedere legislativă au făcut deja şi primele calcule. Pe noile prevederi, cine va dori să vândă un diesel euro 3 cu 1900 cmc, de prin 2000-2001, va trebui să găsească un cumpărător dispus să achite şi o taxă de poluare de circa 10 mii de lei. Pentru 1400 cmc, pe benzină, euro 3, de prin 2003-2004 (cum au fost Supernova şi Solenza), taxa va fi de 6300 de lei, iar pentru una de 1600 cmc, euro 3, 2005-2006 (Logan, de exemplu), taxa va fi aproape dublă.

Până şi pentru un motor sub un litru, din aceeaşi perioadă, cu aceeaşi normă euro (cum a fost Matiz-ul) tot se vor plăti aproape 1000 de euro. În condiţiile în care maşinile enumerate mai sus valorează cam cât taxa aferentă sau puţin peste cuantumul acesteia, e greu de crezut că se va mai găsi cineva să le cumpere. Iar proprietarii lor, după ce ani de-a rândul le-au plătit taxe de drum, impozite şi asigurări, toate pe teritoriul României, vor avea doar două posibilităţi: fie să le poarte până la dezmembrarea din mers, fie să le caseze chiar dacă mai sunt încă bune. Că de luat nu li le va lua nimeni nici gratis.

La RAR, ca la târg – de toate
Coada care se întinde la poarta reprezentanţei Registrului Auto Român din Galaţi e un record nu doar în lungime, dar şi în grosime. Ba am descoperit două cozi. Cea din spate era rezervată celor care făceau doar identificări.

Maşini de toate felurile. Foarte multe înmatriculate în România, dar unele cu numere din alte judeţe, semn clar că proprietarii lor gălăţeni le foloseau fără să-şi fi definitivat actele cu foştii proprietari. Puţine din cele abia aduse de peste hotare. Doar câţiva din cei care se gândesc că o fi ea viitoare taxă mai mică, dar dacă e mai greu sau imposibil de anulat în instanţă?

În rest, o mulţime de proprietari cu actele nefinalizate se împingeau aproape la propriu să li se facă identificarea maşinii. Doar astfel şi-o pot trece pe numele lor înainte de 1 ianuarie 2012, deci fără să plătească o taxă care de multe ori depăşeşte valoarea maşinii. Majoritatea erau proprietari de autoturisme destul de modeste, eventual unele care au fost vedete odată, dar anii şi kilometrii le coboară preţul la cel mult 2-3 mii de euro. Astfel, între Dacii şi compacte ieftine, se chinuiau să încapă luxoase germane, cu cutii automate sau total elektrische, dar trecute binişor de prima… reparaţie capitală.

Angajaţii RAR pe post de lucrători cu ziua. Lumină
„Avem câte 200-250 de examinări pe zi, ne spune Cătălin Cristache, şeful RAR Galaţi, iar majoritatea vin pentru identificare, să-şi poată finaliza actele. Noi am mai scos dintre numerele de ordine alocate pe cei care nu s-au prezentat la ora stabilită sau care vin pentru simple inspecţii tehnice sau alte constatări ce nu implică o preschimbare ulterioară a certificatului de înmatriculare. Asta ca să rezolvăm toate cererile legate de identificări. Se stă toată ziua, vineri am stat până la 5 dup-amiaza, dar am avut 200 de înscrişi. Dar astăzi (ieri, n.n.), după cum se vede situaţia, la 250 de înscrişi, nu cred că vom termina până la 7 seara”.

În hala de inspecţie, angajaţii RAR-ului resemnaţi la frig şi aglomeraţie. Care cu fes pe sub căciulă, care cu vată în urechi, îndură stoici frigul şi se bagă şi ei cât pot de repede pe sub maşini sau pe la motoare. Cu mâna îngheţată pe „furtunul” camerei de luat vederi şi chiorându-se la o serie ruginită de motor, unul dintre inspectori mormăie „o să vedeţi, că n-o să se aplice legea asta nouă, nu se poate plăti aşa ceva, n-are lumea de unde”.

„Doar proştii o să mai plătească”
„N-o să respecte nimeni legea asta, o să vedeţi”, se declară convins şofer de până în 30 de ani, venit să-şi identifice un break cu gaz din 2004. „Păi cum să dau eu taxă 3000 de euro pentru asta când am dat pe ea 5000 de lei?” „Nu ştiu, eu nu vreau să am probleme, am căutat-o pe doamna căreia i-am vândut maşina acum şase ani (!, n.n.) şi am venit să finalizăm actele” se apără un pensionar cu un Logan roşu din 2005.

„Eu am avut probleme cu maşina din prima mie de km şi am vândut-o. Şi cucoana căreia i-am dat-o, femeie – s-aştepta să i-o înscriu tot eu. Iar acum mi-a spus că la câţi bani a dat atunci şi cât s-a folosit de ea până azi, pot să mi-o iau şi înapoi. Dar eu n-am cum să ţin două maşini, trebuie s-o trec pe numele ei să scap de impozite!” Şi „consultanţa” vine pe loc de la cel cu break-ul: „Păi, şi ce? Aveţi contract de vânzare-cumpărare, în baza lui, fiscul acceptă trecerea obligaţiei de impozit pe alt nume. Faceţi o procură în dublu exemplar, un la doamna şi alta la dvs. şi răspunde noua proprietară de tot ce se-ntâmplă cu maşina. Aşa o să facă toată lumea dacă se bagă legea asta nouă. Doar proştii o să mai plătească…”

Poliţia şi fiscul stau calmi pe poziţii
La biroul înmatriculări era destul de linişte. Coada puţin dincolo de uşa oficiului, un singur funcţionar la primiri de documente. „Nu ştiu de ce val de înscrieri vorbiţi, poate abia în zilele următoare să vină şi la noi”, ne spune Antonio Petrea, comisarul şef. „La noi s-au eliberat cam 150 de certificate pe zi vineri şi astăzi (ieri, n.n.), e drept, mai multe ca în zilele obişnuite, dar nu e încă aglomeraţie. Şi programul va fi acelaşi, primiri de documente până la ora 14, iar vineri doar până la 12”. Deci, cei care se gândesc că vor rezolva în ultima zi şi RAR-ul, şi înmatricularea la poliţie au şanse slabe… Mai ales că la trezoreria locală lucrurile se mişcau foarte calm, inclusiv cu o pauză luată pe la ora 11:30, în plin program cu publicul. Drept pentru care ni s-a spus să nu ne aşezăm la coadă fiindcă deja s-a stabilit până la ce persoană se mai încasează. Iar programul e doar până la ora 13…

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.