SĂRBĂTOAREA UNIRII… Comunitatea din Băcești este una cosmopolită. Pe lângă ortodocși sunt și baptiști și penticostali, însă sărbătoarea Paștelui îi unește pe toți deopotrivă. Horațiu Cărăușu, primarul comunei, sprijină cele cinci biserici ortodoxe din comună, de la Țibăneștii Buhlii, Vovriești, Armășeni, Băbușa sau Băcești, la fel cum sprijină toate confesiunile din comunitate. Mesajul acestuia de Paște este emoționant: “Să facem din aceste sărbători un bun prilej de a reuni familiile, să ne rugăm la bunul Dumnezeu pentru sănătate, pentru spor în casă și să trăim mirajul Învierii, învățând lecția pocăinței și a iertării. Trebuie să învățăm de la Domnul Nostru Iisus Hristos că jertfa supremă aduce pacea, liniștea și prosperitatea printre oameni”.
La Băcești e forfotă mare în comunitate. Toată lumea se pregătește de Paște. Am stat de vorbă cu preotul Bogdan Andrei, care ne-a spus: “Comunitatea băceșteană este cea care sărbătorește Paștele într-un mod cu totul și cu totul deosebit. Ținând cont de faptul că sunt mai multe denominațiuni creștine (baptiști, penticostali) care se par a fi majoritare, într-un mod aparte se pregătesc și ei de venirea Paștelui. În ceea ce ne privește pe noi, ortodocșii, creștinii din Băcești, așa cum am zis sunt oameni buni și jertfelnici și în același timp oameni care conștientizează valoarea bisericii ortodoxe. Pe durata întregului post am avut un program liturgic foarte încărcat și mărturisesc că prezența lor la programul liturgic, pe mine unul m-a smerit, m-a făcut să înțeleg că după anii pandemici în care nouă ne-au lipsit credincioșii în biserici, m-a făcut să conștientizez cât de mult înseamnă prezența lor în biserică și să-i valorizez mai mult. Cum se pregătesc aceștia, concret: post și rugăciune. Chiar dacă creștinii noștri ortodocși sunt oameni în vârstă, pot să spun cu toată responsabilitatea că au postit, au încercat să îmbine postul de bucate cu postul de păcate, au participat la toate slujbele bisericii, astfel încât cu câteva zile înainte de marele praznic al Mântuitorului nostru Iisus Hristos putem să spunem că au parcurs această scară a virtuților așa cum s-au priceput ei. Oameni foarte mulți au venit la spovedanie și împărtășanie. De obicei, în săptămâna Patimilor, fiind foarte ocupat cu Deniile, în fiecare seară, dimineața mai mergem la creștinii care nu se pot deplasa, ca să îi putem spovedi și împărtăși acasă, însă chiar și în această săptămână mai sunt oameni care vor să ne mărturisească, să se spovedească. Sunt oameni care s-au împărtășit chiar și de mai multe ori pe parcursul postului și nu rămâne decât să le mulțumesc și să îi asigur că îi port în rugăciune și că le sunt un rugător”.
“Veniți de luați lumină!” este semnalul începerii slujbei de Înviere
«La miezul nopții, biserica este plină, curtea bisericii este plină și preotul transmite mesajul: “Veniți de luați lumină!”. Credincioșii își aprind lumânările de la lumânarea preotului și apoi ieșim cu toții afară. Apoi se va da citire Sfintei Evanghelii, după care preotul este cel care transmite mesajul Învierii lui Hristos. Rostește preotul: “Hristos A Înviat!” și i se răspunde de către toți credincioșii: “Adevărat A Înviat!”. Se înconjoară apoi biserica în sensul invers acelor de ceasornic. După ce se înconjoară biserica, se dă citire mesajului transmis de Preasfințitul Părinte Ignatie. Semnificația înconjurului bisericii este aceea că timpul este relativ, timpul este creat de Dumnezeu și că Hristos Cel Înviat din morți cu moartea pe moarte călcând este Biruitorul timpului. După aceea, credincioșii aduc închinare și sărutare icoanei Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Are loc intrarea în biserică și participarea la Sfânta Liturghie până în jurul orei 04:00 dimineața. Apoi rămânem împreună în biserică sau în curtea bisericii, stăm o jumătate de oră, o oră, ne bucurăm de Marele Praznic, ciocnim ouă roșii, după care fiecare merge în familie, acasă. Urmează zilele Paștelui. În aceste trei zile, tradiția locului este aceea de a ieși la morminte, de a duce mesajul: “Hristos A Înviat din morți cu moartea pe moarte călcând și a celor din morminte, viață dăruindu-le” și celor dragi ai noștri, celor răposați, adormiți, se săvârșește slujba de pomenire la morminte, atât în cimitirul din Băcești, cât și la cimitirul de la Băbușa unde avem o biserică-monument istoric, o biserică cu o frumusețe aparte. Este o biserică în care au slujit foarte mulți preoți vrednici de pomenire, printre care îi putem enumera pe părintele Constantin Niță sau părintele Neculai Pâslaru, închis în închisorile comuniste», a mai spus preotul Bogdan Andrei.
Părintele Apetrii, bucovinean la origine, vrea să introducă în parohia Țibăneștii Buhlii obiceiul sfințirii coșului de Paște
MĂRTURIE.. .La Armășeni slujește un preot tânăr, pr. paroh Apetrii Iulian-Ștefan. Iată ce ne spune despre aceste zile speciale care prilejuiesc sărbătorile pascale: “Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos este un fapt dumnezeiesc necuprins de mintea omului, dar crezut cu inima, cu sufletul. Este un fapt istoric, mântuitor, mărturisit de femeile mironosițe care au fost la mormânt, mărturisit de sfinții apostoli, chiar și de Toma, îndoielnic, temător să nu se înșele, mărturisit de cei „peste cinci sute de frați” (I Corinteni 15, 6) credincioși ascultători și trăitori ai cuvintelor Mântuitorului nostru Iisus Hristos, mărturisit chiar și de ostașii care au păzit mormântul, mărturisit înaintea arhiereilor Sinagogii care, împreună cu bătrânii, ținând sfat, au dat bani ostașilor ca să spună iudeilor „că ucenicii lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam” (Matei 28, 11-13). De atunci și până astăzi, majoritatea covârșitoare a creștinilor crede cu tărie neclintită adevărul faptului dumnezeiesc, Învierea Domnului. Credința este darul lui Dumnezeu. Prin ea ne apropiem de Dumnezeu, iar prin împărtășirea cu Preasfântul Trup și Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos ne unim cu El, cu Dumnezeu: această legătură sufletească cu Dumnezeu este înlesnită, în măsura în care „cugetăm drept despre Dumnezeu și-L căutăm cu inimă smerită” (Cartea Înțelepciunii lui Solomon 1,1), în măsura în care avem inima curată prin mărturisirea și iertarea păcatelor în Sfânta Taină a Spovedaniei, în măsura în care ajutăm pe „frații prea mici ai Mântuitorului Iisus Hristos” (Matei 25, 34-40). Prin Învierea Mântuitorului Iisus Hristos s-a nimicit moartea, moartea sufletului, iar la sfârșitul veacurilor și moartea trupului care va învia și el (Ioan 11, 25). Așadar, să mânecăm cu mânecare adâncă, adică să ne îndreptăm grabnic pașii spre Domnul, Care ne așteaptă cu brațele deschise pe Cruce, pentru a ne dărui îmbrățișarea Învierii! Anul acesta cu ajutorul Bunului Dumnezeu vom aduce Sfânta Lumină de la Ierusalim ce va ajunge pe aeroportul din Iași și o voi aduce la toți credincioșii parohiei noastre. Slujba Sfintei Învieri va avea loc anul acesta în Biserica monument din satul Țibăneștii Buhlii cu hramul “Sf. Ierarh Nicolae”. Ca fiu al Bucovinei pe parcurs voi încerca să introduc obiceiurile creștinești din Bucovina în Parohia Țibăneștii Buhlii, cea mai frumoasă fiind sfințirea coșului de Paște în dimineața Învierii. Pasca este dusă într-un coș anume pregătit pentru Paște, ea este sfințită și se consumă imediat după anafură. Tot în coșul care se aduce spre a fi sfințit gospodinele pun câte puțin din bucatele pregătite pentru a fi gustate la masa de Paște. Închei acest cuvânt de sărbătoarea Învierii Domnului cu urarea părintească: sănătate și liniște sufletească întru bucuria mântuirii! Hristos a Înviat, bucuria mea!”
Daca liderul rromilor Biby. Numit de „preasfintitul” Daniel Vasile ,nu a reusit sa uneasca rromii din Bacesti,Nurgeni etc,,, poate reusesc candidatii la primarie. Dar liderii rromilor pina nu se aleg cu ceva in zadar …. cinsilieri cica cu nici 8 clase, viceprimari,cu 10 clase… vai si amar unde sa ajuns. Rromii trebuiau sa si puna liste proprii la alegeri dar… SAU TIGANIT PARTIDELE,,atentie cu cine ciicniti ouale de pasti.