Este o întrebare bună şi o ocazie pentru noul prefect, Paul Florea, să îşi demonstreze spiritul de organizator şi să şteargă amintirile urâte pe care le au gălăţenii din iarna lui 2009. Atunci, prefectul Cosmin Păun a închis traficul în judeţ, deşi drumurile nu erau acoperite cu zăpadă, cu excepţia zonei din satul Vameş, unde au şi rămas blocaţi în maşini circa 100 de oameni.
Declarativ, suntem pregătiţi pentru iarnă, cam ca în anii trecuţi: cu parazăpezi mai puţine decât trebuie şi cu „tradiţionalele” sare, zgură şi nisip pe post de materiale antiderapante, care vor „roade” încă o dată din asfalt şi din tabla maşinilor. Prefectul Paul Florea a adus şi ceva inovaţii: în caz de viscol se va circula în convoi supravegheat, la intervale regulate de timp, poliţiştii vor patrula non-stop în judeţ, raportând drumurile închise sau blocate, iar zăpada strânsă de pe străzile Galaţiului ar putea fi vărsată direct în conductele de canalizare. Şi toate acestea, pentru „utilizarea raţională a carburantului”. Că e criză.
Puţine „parazăpezi” şi o singură sărăriţă pe drumuri judeţene
În ultima săptămână au avut loc şedinţe privind pregătirile de iarnă atât la Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, cât şi la primării, totul culminând cu cea de ieri, desfăşurată la Prefectură. Rapoartele indică faptul că, cel puţin teoretic, ar trebui să trecem iarna cu bine, dar lucrurile nu stau strălucit. Deşi nu s-a achiziţionat toată cantitatea necesară de material antiderapant, până acum vorbim de peste 6.000 de tone, împărţit în municipii, oraşe şi comune. Fiecare administrator de drum şi-a desemnat – prin licitaţie – societatea care se va ocupa de deszăpezirea rutelor. Drumuri Naţionale va lucra cu SC Tehnostrade SRL Bacău, cu sediul în municipiul Adjud. Pentru utilajele proprii există 200 tone nisip (din totalul necesar de 238 tone – grad de asigurare 84%) şi 180 de tone de sare. De la 1 noiembrie a început şi montarea de parazăpezi, însă panourile existente sunt insuficiente – ar trebui acoperiţi 75.000 de metri cu panouri parazăpadă, dar avem panouri doar pentru 3.000 de metri – situaţie care exista şi acum un an, şi acum doi ani… Deszăpezirea celor 797 de km de drumuri judeţene va fi asigurată de SC Drumuri şi Poduri, cu 20 de utilaje de deszăpezire, contra sumei de 1,1 milioane lei. Rămâne de văzut cum va reuşi societatea să împrăştie peste 2.000 de tone de material antiderapant – cât există în stoc – prin intermediul unui singur (!) utilaj de împrăştiere.
Munţii de zăpadă, în canalizare!
Primăria municipiului Galaţi va deszăpezi cu societăţile locale Ecosal şi Transurb, susţinând că are suficiente utilaje, carburanţi şi material antiderapant, adică eternele nisip şi sare, aşa cum se foloseau şi secolul trecut. Pentru intervenţiile în caz de zăpadă abundentă şi polei se are în vedere contractarea de alte utilaje, prin licitaţie publică. Cât priveşte costurile, viceprimarul Nicuşor Ciumacenco declara recent că iarna trecută s-au cheltuit între 800.000 şi un milion de lei şi că o sumă exactă pentru sezonul curent se va şti în primăvară. „Trebuie să rezolvăm o problemă – transportul şi depozitarea zăpezii. Nu mai trebuie lăsaţi, ca anii trecuţi, munţi de zăpadă în intersecţii. Zăpada trebuie dusă de urgenţă şi cel mai bine ar fi vărsarea ei direct în reţeaua de canalizare, prin câteva puncte amenajate, căci în canal temperatura apei e de 20 grade, deci se topeşte uşor… Am discutat şi cu Apă Canal şi pare o soluţie viabilă”, spune prefectul Paul Florea. Acesta spune că, prin această măsură, nu s-ar mai cheltui atâta pe combustibilul necesar transportului zăpezii la marginea oraşului. Şi, am adăuga, nici nu s-ar mai distruge spaţiile verzi sub tonele de sare şi nisip ce rămân după topirea munţilor de zăpadă murdară… Cum se va deversa însă zăpada cu nisip, sare sau zgură în canalizare, este încă o necunoscută…
Patrule non stop de poliţişti şi trafic în convoi
Prefectul Paul Florea doreşte ca patrulele Poliţiei să monitorizeze şi să informeze asupra drumurilor blocate pe timp de iarnă, pentru a se interveni rapid şi a se debloca traficul. În plus, poliţiştii vor fi folosiţi pentru dirijarea traficului în judeţ, în cazul suspendării acestuia. „Când este viscol, legea prevede să nu se intervină cu utilaje. Într-un fel este normal, pentru că munceşti în zadar, zăpada se aşterne imediat la loc, aşa că se cheltuiesc inutil muncă şi combustibil. Sigur, trebuie totuşi, din când în când, să intervii, pentru că altfel nu mai poţi degaja după aceea… Tot legea spune că atât timp cât este viscol nu se circulă. Dar ce faci dacă ai trei zile de viscol, ţii maşini cu marfă trei zile în oraş? Înseamnă pagubă. M-am gândit la o modalitate de acţiune, astfel: se formează convoaie de maşini cărora le dăm drumul să circule, în coloană, supravegheată, la intervale regulate. Sigur, înainte de asta degajăm drumurile acolo unde se formează acele dopuri de zăpadă”, spune prefectul Paul Florea.