spot_img
13.2 C
Vaslui
02-nov.-2024
spot_img

Palatul Copiilor Vaslui, apel cãtre ministrul Educatiei: „nu ne mai jigniti, asumati-vã aceastã descentralizare ca fiind îngropare”

- Advertisement -

REACTIE… Palatul Copiilor Vaslui face apel la ministrul Educatiei pentru a renunta la descentralizarea anuntatã de noua Lege a Educatiei, aflatã în consultare publicã. Potrivit proiectului, Palatele, cluburile copiilor si cluburile sportive vor functiona ca institutii publice în subordinea consiliilor locale, iar cadrele didactice care activeazã în cadrul acestora îsi pierd calitatea de personal didactic, însã îsi pãstreazã dreptul, pentru o perioadã de 10 ani, sã participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învãtãmântul preuniversitar în vederea ocupãrii de posturi didactice/catedre vacante în unitãti de învãtãmânt preuniversitar. „Dreptul la educatie, domnule ministru! Nu cu mult în urmã mi-ati strâns mâna si ne-ati felicitat. Cu ce am gresit de ne propuneti aceastã îngropare? Copiii cu ce au gresit de le luati aceastã sansã? Descentralizarea este o moarte sigurã a Palatelor si Cluburilor, a sistemului de învãtãmânt de stat nonformal. Nu vor mai fi selectate resursele umane de specialisti, nu ni se va asigura dezvoltarea profesionalã, nu vom fi evaluati de specialisti si atunci cum vom evolua? Nu ne mai jigniti, asumati-vã aceastã descentralizare ca fiind îngropare! De ce si pânã când vor plãti copiii lipsa solutiilor?”, se aratã într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook a Palatului Copiilor Vaslui.

Palatul Copiilor a transmis si o scrisoare publicã adresatã Ministrului Educatiei: „Acum aproximativ o lunã, am participat la premierea Concursului „Scoalã europeanã”, editia 2022, premiere organizatã si prezentatã de dumneavoastrã. Domnule ministru Câmpeanu, ne-ati strâns mâna si ne-ati felicitat pentru reusitã: singurul Palat din tarã premiat în cadrul acestei competitii, unde conteazã foarte mult proiectele europene pe care o scoala le-a derulat în ultimii trei ani. Nici mãcar o secundã nu am gândit, în acel moment, cã veti propune un proiect de lege în urma cãruia Palatele si cluburile elevilor ar putea fi scoase din subordinea Ministerului Educatiei, iar dascãlii care predau în cadrul lor sã-si piardã statutul de profesori. Cândva, la un examen pe care l-am sustinut în facultate, am întrebat un profesor din ce carte trebuie sã învãtãm, pentru cã nu era clar. Rãspunsul a fost: din orice carte, atât timp cât este pe subiect. Se face educatie prin intermediul Palatelor si cluburilor elevilor? Mai sunt ele necesare? Sunt ele… pe subiect?”, se aratã în scrisoarea Palatului Copiilor. De asemenea, unitatea de învãtãmânt a explicat de ce descentralizarea nu va aduce niciun beneficiu: „Conform proiectului de lege a învãtãmântului preuniversitar „România educatã”, Palatele si cluburile elevilor din tarã vor trece în subordinea consiliilor locale de care apartin. Profesorii din aceste institutii vor avea douã optiuni: vor putea rãmâne în cadrul institutiilor nou formate, ca functionari, deci li se va schimba statutul, sau vor putea sã se transfere în învãtãmântul de masã, într-un interval de 10 ani. Totul pare în regulã, la prima vedere. Sã contextualizãm, totusi, pentru a întelege mai bine ceea ce se va întâmpla dacã se aprobã acest proiect de lege. Palatele si cluburile elevilor s-au înfiintat în perioada comunistã si au reprezentat institutii de identificare si dezvoltare ale talentelor si abilitãtilor elevilor. Aproximativ 70 de ani mai târziu, aceste institutii încã existã, si nu doar fictiv. Elevii sunt interesati sã se descopere, sã se dezvolte, sã-si manifeste sufletul asa cum poate nu reusesc la clasã, nu pentru cã nu ar dori, ci pentru cã poate cã acolo nu se pot identifica cu una din materiile care li se predau. Învãtãmântul nonformal este complementar celui clasic. Nu se suprapun, nu se contrazic, ci lucreazã împreunã pentru o Românie mai educatã. Sigur, existã probleme, existã catedre/ cercuri care nu mai sunt cãutate, existã profesori care refuzã sã se adapteze schimbãrilor rapide din societate, dar acestea pot fi contracarate prin schimbãri la nivel de institutie, prin cursuri de dezvoltare personalã, prin constientizare si implicare”, se aratã în scrisoarea Palatului Copiilor.

Toate examenele, titlurile si drepturile salariale obtinute în urma acestora nu vor mai fi luate în seamã

În continuare, cadrele didactice au explicat cum îi va dezavantaja descentralizarea propusã de ministrul Educatiei: „Am întrebat la începutul articolului dacã se face educatie la Palatele si cluburile elevilor. Scopul acestor institutii este acela de a furniza educatie nonformalã. Atât timp cât acestea îsi pãstreazã scopul principal, aparent, nu mai conteazã de unde vin fondurile – Ministerul educatiei sau consiliile locale. Problemele apar în primul rând în altã parte. Profesorii îsi vor pierde statutul, vor fi considerati functionari. Nu este clar cum se va face aceastã echivalare. Ca profesor, trebuie sã sustii examene: titularizare, definitivat si, apoi, gradele didactice sau chiar doctoratul. Desi se precizeazã cã noii angajati din sistem, adicã fostii profesori, vor avea acelasi salariu, nu garanteazã nimeni cã acestia îsi vor pãstra postul (cîstigat prin examenul de titularizare pe perioadã nedeterminatã) dupã cei zece ani de la punerea în aplicare a acestui proiect de lege. De asemenea, toate examenele, titlurile si drepturile salariale obtinute în urma acestora nu vor mai fi luate în seamã. În cei zece ani, consiliile locale au obligativitate pãstrãrii sediilor actuale ale Palatelor si cluburilor si folosirii lor în acelasi scop. Tot în aceastã perioadã, profesorii pot migra în sistemul de învãtãmânt, prin transfer. Sistemul de învãtãmânt este blocat, posturile sunt foarte putine si împrãstiate prin tarã. Profesorii de la Palatele si cluburile copiilor sunt fortati astfel sã aleagã între douã rele: sã rãmânã ca simpli angajati, în care examenele date înainte pentru a se specializa în cariera de profesor nu mai sunt luate în consideratie, sau sã se detaseze în învãtãmântul de masã, pe o altã catedrã… inexistentã. Sã presupunem, totusi, cã are optiunea de a se transfera. Cã apar peste noapte 20000 de mii de posturi. Ce va alege? Sã aibã siguranta postului pe o perioadã nedeterminatã sau incertitudinea unui loc de muncã arendat de o institutie de administratie localã? Sã nu uitãm unde trãim – unele consilii si primãrii locale abia au fonduri pentru asigurarea existentei comunitãtii. Dacã pleacã profesorii, cine va mai asigura educatia? Educatia este un proces complex, de-a lungul vietii. Elevii din scoli sunt sub focul examenelor, al studiului, pe deoparte, pe de alta, sunt bombardati de o tehnologie ce le oferã satisfactii imediate. Îmbinarea sistemului clasic de învãtãmânt cu tehnologia este un proces anevoios. S-a încercat si varianta directã, în perioada pandemiei. Desi nu a fost un fiasco total, nu poate fi considerat nici un succes. La granita subtire dintre învãtãmânt si tehnologie, elevul îsi pierde identitatea de sine: „Mi-am fãcut tema, pot sã stau pe telefon acum?”. De ce este important sã lãsãm elevii sã-si gãseascã pasiunile? Nu e suficient sã meargã la scoalã si sã ia note? Nu e suficient sã stie doar matematicã si românã? Nu e suficient sã-si ia examenele si sã se angajeze într-o multinationalã? Copiii de azi sunt adultii de mâine. Trebuie sã se descopere acum, sã-si cunoascã abilitãtile, talentele, cu ajutorul cãrora, mai târziu, vom sustine o societate democraticã echilibratã, cu oameni capabili sã înteleagã, sã creeze, sã-si imagineze, sã ofere compasiune, oameni care sã gândeascã si care sã dezvolte omenirea! Activitãtile de la Palatele si cluburile elevilor dezvoltã tocmai aceste calitãti. Sunt adevãrate pepiniere pentru scolile de arte, facultãtile de litere, de tehnologie. Palatele si cluburile elevilor oferã sansa tuturor elevilor, inclusiv celor care provin din medii defavorizate, sã se descopere pe sine si sã nu poarte corvoada unor alegeri gresite în viatã. Lãsati consiliile si primãriile sã se ocupe de aspectele administrative ale comunitãtii locale. Lãsati-i pe profesori sã predea! Nu vrem functionari în educatie. Educatia nonformalã este tot educatie, este cea care poate face diferenta…”, se aratã în scrisoarea Palatului Copiilor.

Petitie online – „Stop descentralizãrii în educatie”

SE ADUNÃ SEMNÃTURI… În mediul online a fost creatã si o petitie în care se cere renuntare la descentralizarea propusã în noua Lege a Educatiei. Initiativa a fost semnatã de peste sase mii de persoane din toatã tara. „În data de 12 iulie 2022, Ministerul Educatiei a propus un proiect pentru Legile Educatiei. Prin aceste proiecte de legi se urmãrește ca, prin descentralizare, sã disparã educatia nonformalã odatã cu trecerea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportive Scolare sub administrarea Consiliilor locale din Unitãtile Administrativ Teritoriale, acestea neavând puterea financiarã necesarã finantãrii unei astfel de activitãti. Mai mult, se urmãrește scoaterea din sistemul educational a personalului didactic din aceste institutii și transformarea acestora într-un fel de functionari publici, asta deși aceste persoane au participat la concursuri de titularizare, grade didactice și cursuri de perfectionare”, se aratã în petitia online. Iniatorii acesteia cer desfiintarea Titlului IV Dispozitii privind descentralizarea activitãtii extradidactice din Proiectul de Lege a Educatiei, introducerea în Titlul I, Capitolul IV, Sectiunea 12 – Învãtãmânt nonformal (extrașcolar) Palate, Cluburi ale copiilor și Cluburi Sportive Scolare, pãstrarea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportive Scolare ca parte din reteaua școlarã și se aflã în subordinea Ministerului Educatiei, de asemenea patrimoniul acestor institutii de învãtãmânt extrașcolar sã apartinã tot Ministerului Educatiei. De asemenea, mai cer urmãtoarele: personalul angajat la Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Scolare este didactic(didactic de predare și didactic auxiliar) și nedidactic, plãtit de cãtre Ministerul Educatiei asemeni unitãtilor de învãtãmânt formal; desfãșurarea activitãtii educative extrașcolare nonformale se face în Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Scolare. Activitatea nonformalã este parte a sistemului românesc de educatie alãturi de învãtãmântul formal; toti elevii, copiii și tinerii trebuie sã aibe șanse egale la educatie și, de asemenea, sã beneficieze de educatie extrascolarã nonformalã gratuitã prin Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Scolare. „Stop descentralizãrii în educatie! Palatele, cluburile copiilor si cluburile sportive scolare trebuie sã apartinã Ministerului Educatiei”, sustin initiatorii petitiei online.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

8 COMENTARII

  1. Subfinantarea este o problema a întregului sistem de invatamant. Cum atâta laboratoarele astăzi în scoli și ce experimente se fac, de exemplu la ora de chinie?Palatele Copiilor sunt o șansă pentru copii, nu toată lumea își permite meditatii și sunt cursuri din domenii care nu se fac în scoli (astronomie de ex). Finantati-le corespunzător, nu le desființați!

  2. aceste asa numite institutii – sint ramasite ale sistemului comunist. Pilosii la plata cu ora, completari de norma,, si????????? mare parte din copii platesc o taxa…. . Educatie nonformala????? ai voie ca optional sa o faci in orice scoala ; mai bine ar transforma aceste PALATE .. in centre de formare nonformale, pregatire suplimentara, meditatii etc

    • Ați avut legături cu„aceste așa numite instituții”? Copii, nepoți care au participat la activitățile oferite de Palatul copiilor? NU cred că veți spune DA! 1.Nu tot ce este „rămășiță” a sistemului comunist este greșit! 2.Vă citez„Pilosii la plata cu ora, completari de norma”, această afirmație este complet greșită mai ales dacă generalizați. Am lucrat în sistemul extrașcolar/nonformal și am dat examen de titularizare alături de profesorii din înv.formal, grade didactice și NU am avut pile sau completări de normă!.3. Voi enumera câteva activități desfășurate în Palatele și Cluburile copiilor ( „opționale” pe care le propuneți pentru școli, dv.): Machete / construcţii de maşini, Radiotelegrafie, Radioclub, Radioamatorism (radiogoniometrie, radio,orientare) Carting, Robotică, Aeromodele / Rachetomodele,Cenaclu literar / creaţie literară, Redacţie presă / radio– TV, Jurnalism / ziaristică,Etnografie / folclor, Tapiserie, Ţesătorie, Creaţie confecţii, Artă textilă, Muzică populară, Muzica folk, Instrumente muzicale tradiţionale, Dans popular, Sanitarii pricepuţi, Prietenii pompierilor, Artă populară, etc. EXACT aceste discipline și multe altele, nu se regăsesc în școli și niciodată nu se vor regăsi ca și opționale. În schimb copiii sunt atrași de aceste activități care le vor folosi în viață sau poate le vor fi de ajutor în profesia pe care și-o aleg. 4.Afirmația dv.„si????????? mare parte din copii platesc o taxa…” este răutăcioasă sau răuvoitoare pentru că activitățile extrașcolare din palate și cluburi, sunt GRATUITE, iar părinții care au plătit POATE le-au considerat ca MEDITAȚII pentru copiii lor. 5.Vă sfătuiesc când postați, informați-vă mai întâi!

      • Pai informați-ne concret, nu abureli, niște statistici, câți copii si ce dotări sunt, nu aveți ? Ca eu am fost la toate cercurile de acolo si chiar sunt curios.
        Karting, câte aveți si unde aveți cartodrom ? ca înainte era ceva pe unde era stația de peco acum
        Electronica si electrotehnica era camera din fata stânga, maxim 4 copii încăpeau acolo, înghesuiți
        Aer si navo modele, era o camera undeva pe la demisol cum cobori scara aia in spirala, si acolo tot maxim vreo 3-4 copii încăpeau
        Laboratorul de chimie era in pod, ceva mai mare dar nu era nici pe departe o încăpere normala
        Tir si telegrafie o cămăruță 2×2 pe dreapta fata
        In mijloc camera cea mai mare un pian unde se făcea pian si dansuri, o labareala si acolo
        Trombonisti nu erau atunci acum am înțeles ca sunt unde naiba i-au mai băgat si pe ăștia?
        Numai cu denumirea aveți activități, practic praf si pulbere

  3. eu cred ca ar trebui ca totul sa fie la nivel local cat mai mult, si banii de la nivel local din taxe sa ramana cat mai mult la nivel local. cu cat mai multe lucruri sunt la centru , un oras e controlat de la centru, si ne trezim ca un primar de o culoare politica nu poate face nimic ptr ca guvernul de alta culoare politica nu ii da sau ii da cu taraita pentru institutiile locale ce tin de guvern. dar la vot primarul sufera ca omul de rand e ignorant si neinformat. cu cat e mai centralizat cu atat un stat e condus mai prost. in loc de petitii ar trebui sustinuta descentralizarea cat mai mult, inclusiv a banilor care pleaca spre centru. evident vor saraci orase, dar orase care stau cu mana intinsa, plina de asistati foarte multi falsi; ca sa nu mai zic ca ar mai da un sut in fund autoritatilor locale sa miste si altceva in afara de borduri si ar incuraja initiative la nivel local, si pana la urma rasplata dupa merit si nu ca „trebuie sa ne dea guvernul”. Sanse egale pentru copii la educatie nu inseamna ca guvernul trebuie sa dea tot. Exista un invatamant obligatoriu care trebuie sustinut, si unul extra scolar care trebuie sustinut de cine il doreste, adica la nivel local, prin alegerea cui trebuie. Cu alte cuvinte sa mai trezim si pe cei care stau si asteapta sa le dea. eu inteleg ingrijorarea profesorilor, care sunt si singurii care posteaza aceasta petitie pana acum, dar sa fim seriosi, nu din grija copiilor vine ci mai degraba a incertitudinii.

  4. Am impresia ca acolo sunt mai multe cadre decât copii, si jalea e tot pentru cadre nu pentru copii.
    Toate camerele din clădirea aia pe lângă faptul ca sunt foarte puține, vreo 4 – 5 din câte țin minte sunt și extrem de mici, nici cât camerele de la o garsoniera, câți copii se pot duce acolo ? Mai bine ar face din fosta casa a armatei ceva decât în panarama aia

  5. Pai de ce sa nu se ingroape? Totul trebuie sa se ingroape! e ordin, iar jeneralul Ciuca il executa fara cracnire! Romania nu are nevoie de educatie! Romania are nevoie sa produca soldati pentru NATO. Ca sa tragi cu pusca, nu-ti trebuie educatie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.