spot_img
spot_img
3.5 C
Vaslui
03-feb.-2025

Iașul și-a propus să scoată Vasluiul la Autostrada A8, printr-un drum nou care să lege cele două județe

- Advertisement -
INIȚIATIVĂ… Proiectul include o nouă arteră în acest program, printre care și un drum nou pe sectorul Vaslui – Iași – A8, cu o lungime estimată de 85,9 kilometri, la un cost de un milion de euro per kilometru.

PROPUNERE… Un proiect pentru un nou drum Vaslui-Iași, în valoare de aproximativ 86 de milioane de euro, va ajunge pe masa Ministerului Transporturilor, conform publicației bzi.ro. Demersul va fi întreprins de Consiliul Județean Iași, în parteneriat cu Consiliul Județean Vaslui. Dacă va primi „ok”-ul pentru finanțare, noua rută va fi ieșirea Vasluiului la autostrada A8, care va face legătura cu orașele din centrul țării. Deocamdată, proiectul este doar o propunere, iar mulți dintre cei aflați la conducerea celor două consilii județene sunt rezervați în privința realizării lui, având în vedere istoricul investițiilor guvernamentale în infrastructura din regiunea Moldovei.

Ministerul Transporturilor va aviza în perioada următoare noul masterplan de drumuri pentru următorii ani, iar Consiliul Județean Iași a solicitat deja includerea unor noi artere în acest program, printre care și un drum nou pe sectorul Vaslui – Iași – A8, cu o lungime estimată de 85,9 kilometri, la un cost de un milion de euro per kilometru. Conform surselor mai sus menționate, proiectul urmează să fie derulat în colaborare cu Consiliul Județean Vaslui. Traseul luat în considerare cuprinde ruta Schitu Duca – Coștuleni – Tomești spre Vaslui, cu ieșire spre vămile de la granița cu Republica Moldova. Pentru a putea depune cerere de finanțare, CJ Iași va înființa o nouă asociație pentru infrastructură. Administrația județeană ieșeană susține că prin aceste investiții se dorește reducerea decalajului dintre Moldova și alte regiuni din țară și Europa. „Regiunea Nord-Est a României reprezintă cea mai puțin dezvoltată zonă la nivel național și a 248-a cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană, dintr-un total de 274. Existența unui decalaj imens între Regiunea de Nord-Est și celelalte zone arată nevoia urgentă de investiții pentru a reduce din acest decalaj, care se transpune direct printr-un nivel de trai mult mai scăzut al locuitorilor, produsul intern brut per cap de locuitor fiind sub jumătate din media Uniunii!”, se arată în adresa trimisă de CJ Iași către Ministerul Transporturilor.

Exercițiul bugetar 2021-2027 este ultimul tren referitor la finanțarea Autostrăzii A8

Deși vecinii din județul Iași și-ar dori o legătură directă între Albița și autostrada A8, acest lucru va fi foarte greu de realizat nu din cauza autorităților județene, ci din cauza celor de la București, care nu pun mare preț pe autostrada Moldovei. În Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, document publicat pus în dezbatere publică la începutul acestei luni, finanțarea Autostrăzii A8 care apare în document ca „Autostrada Montană”, este pusă sub semnul întrebării. Situația a fost explicată de activistul și fostul secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu: „Riscul pe care îl identificăm în urma planului de investiții este că sectorul montan al Autostrăzii A8 este împins către orizontul 2027-2033. Acest lucru este contrar master-planului inițial pentru că în planul inițial, noi găseam această autostradă în dreptul unui orizont mai apropiat de noi, 2016-2026, implicit poziția în acest plan era favorabilă. În planul actual, se regăsește pe o poziție ultimă. Îngrijorarea noastră, inclusiv a societății civile, este că prin acest plan investițional se promovează proiecte imature în dauna proiectelor care sunt deja mature și au posibilitatea de finanțare și finalizare mai rapidă. Vedem cu toții faptul că politica recent europeană este de a finanța proiecte din infrastructura feroviară, astfel că viitorul exercițiu bugetar 2021-2027 este ultimul tren referitor la finanțarea Autostrăzii A8 pentru că după 2027, noi în acest moment nu mai avem certitudinea că UE va finanța proiecte de infrastructură rutieră. Pentru capete avem finanțarea asigurată completă până în 2026, însă sectorul dintre capete, aproximativ 150 de km de autostradă, este în aer și acest lucru se confirmă prin politica impusă de acest plan investițional. Este publicat în transparență decizională, dar nu a avut loc o discuție cu întreaga societate civilă. Ar trebui o dezbatere amplă, clară pe acest subiect, de plan investițional și explicată metodologia din spatele planului investițional pentru că noi ne punem serioase întrebări vizavi de metodologie pentru că știm că o parte din proiectele imature sunt promovate pe picior de egalitate cu proiectele mature și asta vine în contradicție cu politica europeană care spune un lucru foarte clar. În primul rând, finanțăm proiectele mature, care au orizont de implementare apropiat și completăm proiectele, nu relații secundare. Avem lupta între Autostrada A8 și Autostrada A13, care trebuie implementate într-o manieră ierarhizată. Ele sunt două proiecte, nu se canibalizează, dar un proiect care nu are maturitate tehnică este promovat în manieră agresivă față de autostrada A8”,a declarat fostul secretar de stat, Adrian Covăsnianu.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.