spot_img
spot_img
3.2 C
Vaslui
28-nov.-2024
spot_img
spot_img

Sindicaliștii Transurb, o nouă victorie în instanță: obligarea șoferilor să vândă bilete călătorilor contravine Codului Muncii

- Advertisement -
DECIZIE… Tribunalul Vaslui a hotărât că “obligația de a lua gestiune de bilete cu scopul vânzării acestora către publicul călător nu este compatibilă cu funcția de conducător auto transport rutier persoane”.

DREPTATE… Sindicaliștii Transurb au obținut o nouă victorie în instanță. Aceștia au demonstrat că societatea a încălcat legea în momentul în care i-a obligat pe șoferi să vândă bilete călătorilor. După aproape un an de zile de proces, instanța a hotărât că “prin regulamentul de ordine interioară nu pot fi stabilite sarcini de serviciu care să facă parte din categoria celor pentru care este necesar a fi încheiat un acord între părți, materializat într-un act adițional la contractul individual de muncă. Or, o prevedere conținând o obligație de a lua gestiune de bilete cu scopul vânzării acestora către publicul călător nu este compatibilă cu funcția de conducător auto transport rutier persoane, sarcina principală a postului presupunând transportarea persoanelor conform traseelor aprobate”. Tribunalul Vaslui a dispus anularea anumitor prevederi din Regulamentul de Ordine Interioară, stabilite fără a se respecta condițiile prevăzute de Codul Muncii. A menținut un articol cu care sindicaliștii nu au fost de acord, precizând, totodată, că “programul de lucru inegal poate funcționa numai dacă este specificat expres în contractul individual de muncă”.

Societatea de transport public local Vaslui se află în conflict de aproape trei ani de zile cu Sindicatul Liber și Independent din cadrul SC Transurb SA. Nemulțumirile au izbucnit la începutul anului 2019, când sindicaliștii au început să-și expună public nemulțumirile legate de salarii, orele suplimentare, condițiile de muncă și, spun ei, discriminările făcute de directorul general. Varianta obligării șoferilor să preia gestiunea de bilete a apărut anul trecut, odată cu începutul pandemiei. Conducerea i-a informat printr-o notă de serviciu: „începând cu data prezentei Decizii (n.r. 16 martie) toti angajatii pe postul de conducător auto/sofer în cadrul SC Transurb au obligatia de a lua gestiune de bilete sub forma a două cupoane de bilete flexi si două cupoane de bilete de călătorie”. În timp ce parte dintre șoferi au acceptat de bună voie să preia gestiunea de bilete, alții s-au adresat instanței. Samir Ioniță, liderul de sindicat, alături de colegul său Marius Pavelescu, a obținut anularea notei de serviciu în care i se impunea să își desfășoare activitatea pe un microbuz și să vândă bilete. “Admite în parte contestația formulată de reclamantul Ioniță Vasile Samir împotriva „Notei de serviciu” nr. 536/18.02.2020 emisă de intimata Transurb S.A. Anulează articolul 3 din „Nota de serviciu” contestată, privind pe contestator”, se arată în decizia Tribunalului Vaslui. Conducerea Transurb a încercat însă să-i determine pe șoferi să preia gestiunea de bilete prin “actualizarea” Regulamentului de Ordine Interioară. Articolul 67 lit. s din acesta arăta că “refuzul salariatului de a prelua gestiune de bilete în situațiile impuse de restrângerea activității sau de alte măsuri speciale implementate la nivelul angajatorului prin acte de dispoziție ale autorităților centrale sau locale se sancționează cu avertisment/diminuarea drepturilor salariale/desfacerea contractului de muncă”.

Tribunalul Vaslui: “Regulamentul intern nu poate institui obligații suplimentare în sarcina angajaților”

La începutul acestui an, 14 șoferi au informat conducerea că nu vor mai vinde bilete și că se vor adresa instanței. Zilele trecute, Tribunalul Vaslui s-a pronunțat, dându-le dreptate în mare parte. În ceea ce privește articolul amintit mai sus, a arătat că “din conținutul acestuia rezultă că orice salariat din cadrul societății pârâte are obligația de a prelua gestiune de bilete. O asemenea obligație contravine prevederilor legale referitoare la felul muncii angajatului, în raport cu acesta urmând a se stabili dacă prin preluarea gestiunii de bilete are loc o modificare a felului muncii. Angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii, fără consimțământul salariatului și în cazul unor situații de forță majoră, cu titlul de sancțiune disciplinară sau ca măsură de protecție a salariatului, în cazurile și în condițiile prevăzute de Codul Muncii. Restrângerea activității nu poate conduce la obligarea angajatului de a efectua sarcini de serviciu care nu au legătură cu felul muncii consemnat în contractul individual de muncă. Această situație nu constituie un caz de forță majoră pentru a justifica prestarea unor activități care nu au legătură cu felul muncii. Regulamentul intern nu poate institui obligații suplimentare în sarcina angajaților, ci poate numai să detalieze și să concretizeze obligațiile stabilite deja prin lege. Orice modificare legislativă produce efecte de la data indicată în cuprinsul actului normativ, iar efectele se produc de drept. Prin urmare, și aceste dispoziții din ROI contravin celor prevăzute în Codul Muncii referitoare la modificarea elementelor esențiale ale contractului individual de muncă”, se arată în hotărârea Tribunalului Vaslui.

Program de muncă inegal doar dacă este precizat în contractul individual de muncă

De asemenea, instanța a arătat că nu poate înlătura din ROI o dispoziție legală curpinsă în Codul Muncii. Este vorba despre articolul 58 alin. 5, care prevede că “programul de circulație pentru activitatea de transport călători din cadrul SC Transurb SA Vaslui se realizează prin stabilirea programului de lucru al conducătorilor de autovehicule în turnus și program inegal sau fracționat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”. Potrivit art. 113 alin (2) din Codul Muncii “în funcție de specificul unității sau al muncii, se poate opta și pentru o repartizare inegală a timpului de muncă, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă de 40 de ore pe săptămână”. “Dispozițiile legale permit așadar repartizarea inegală a programului de lucru”, arată instanța, precizând că “programul de lucru inegal poate funcționa numai dacă este specificat expres în contractul individual de muncă. Prin urmare, în funcție de mențiunile din contractul individual de muncă, angajatul din cadrul societății pârâte poate avea un program de lucru in turnus, inegal și fracționat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”.

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

3 COMENTARII

  1. Orice sistem de transport in comun nu poate supravietui fara venituri. Nu poti sa traiesti daca vinzi biletul cu 1-2 lei. In toate tarile din Europa, pretul unui bilet este de minim 2 euro (10 lei). Altfel dau faliment.
    Adica tu vrei sa platesti si sofer si taxatoare si sa ai si bilet de 1 leu….asta e prostie curata. Cat mai poate suporta bugetul unui oras?
    Trebuie sa iesim din utopia comunista si sa vedem realitatea in fata.

  2. Daca victoria consta în taxatoarea analfabeta și programul defect in care toate autobuzele circula toate la aceeași oră, mai e mult până departe..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.