* Anul trecut, societăţile de asigurare s-au adresat instanţei pentru a recupera sumele plătite proprietarilor maşinilor avariate * Ca persoană fizică îţi trebuie banii de taxe şi răbdare să aştepţi decizia judecătorilor * În majoritatea cazurilor, administratorul drumului e bun de plată *
Responsabili de dăm în gropi!
Noi sau vechi, gropile din carosabilul gălăţean le dau mari bătăi de cap şoferilor, dar şi pietonilor. Nici cea mai imaginativă minte nu ar putea ghici pe ce stradă ar putea apărea, peste noapte, o ditamai groapa, la fel cum nici nu ar putea şti cât timp va trece până când administratorul drumurilor, care este Primăria, să decidă asfaltarea respectivei gropi.
Că sunt mari sau mici, adânci cât să intre roata maşinii sau „scunde”, că sunt „de centru” sau „de periferie”, că sunt provocate de traficul greu sau de diferite lucrări efectuate fără nici cea mai elementară coordonare nu contează; pe toate gropile le uneşte aceeaşi „simţire”: cum să provoace cât mai multe pagube maşinilor.
Una veche, de tradiţie…
Despre istorica groapa de pe strada Nicolae Mantu am scris nu o dată. Am investigat cine a produs-o, de ce şi, evident, v-am spus cine ar trebui să repare problema. Toate acestea, luna trecută, când deja groapa era „în vârstă” de trei săptămâni.
Astăzi, 17 august, groapa este tot acolo. A fost astupată cu ceva piatră amestecată cu pământ, însă traficul greu deja a „săpat-o”, iar rezultatul este că maşinile stau din nou la coadă în zonă, căci fiecare şofer încetineşte până la oprire pentru a trece pe acolo fără să îşi provoace pagube la maşină.
„Joi se va asfalta acea groapă de pe Centură”, ne-a declarat Adrian Mirică, cel care temporar îi ţine locul directorului Direcţiei Tehnice, Radu Kovacs.
Am mai aflat că Direcţia Tehnică a dat comandă SC Ecosal încă de acum două săptămâni. De ce nu s-a realizat comanda, nu am reuşit să aflăm de la directorul Ion Ionescu, acesta neputând fi contactat telefonic.
Şi una nouă, ca să nu ne plictisim
În prima zi din săptămână, şoferii care au circulat pe strada Basarabiei, pe tronsonul cuprins între bulevardul Coşbuc şi strada Traian au sesizat că o nouă groapă şi-a făcut loc în carosabil.
Groapa se află chiar pe stradă, în apropierea Parcului Libertăţii (Mazepa) şi nu este nici pe departe rezultatul deteriorării asfaltului. Adică, nu s-a format din cauza traficului greu şi a asfaltului prost. Groapa este frumos decupată în bitum, semn că aici a lucrat un „profesionist”, cu un utilaj pe măsură.
Nu greşiţi!, ne-a asigurat Adrian Mirică: „Pe Basarabiei este o lucrare efectuată de Distrigaz, au avut de făcut un racord. Mmiercuri sau cel târziu joi, cei de la Distrigaz au în program refacerea carosabilului”.
De bună credinţă, nu putem decât să aşteptăm să vedem dacă acest lucru se va întâmpla. Pe de altă parte, nu putem să nu ne amintim că Distrigaz a lucrat o perioadă lungă de timp pe strada Libertăţii – nu putea atunci să găurească şi Basarabiei şi să asfalteze în acelaşi timp ambele şanţuri şi gropi?!
Maşinile stricate pe străzile Galaţiului egal despăgubiri
Ne-am interesat la Judecătorie despre situaţia celor care aleg să-şi rezolve în instanţă problemele cauzate de gropi. De la preşedintele Judecătoriei, magistratul Diana Oancea, am aflat că anul trecut au fost aproximativ 500 de astfel de procese îndreptate împotriva Primăriei, a Consiliului Local sau a amândurora.
Acelaşi magistrat ne-a declarat că nu persoanele ale căror maşini sunt avariate aleg calea instanţei, ci societăţile de asigurări care achită pagubele şi, apoi pe calea judecăţii, doresc să-şi recupereze banii.
„De regulă aceste societăţi de asigurare vin să se judece, îndreptându-se fie împotriva Consiliului Local, fie a Primăriei, există şi acţiuni unde ambele instituţii sunt chemate la judecată. Tot de regulă, societatea de asigurări este cea care câştigă. Sumele câştigate sunt mici, variind de la 1.000 de lei la 2.000 de lei”, ne-a explicat judecătorul Diana Oancea.
Acţiunea de chemare în judecată trebuie să aibă în spate procesul verbal al incidentului, dovada făcută de societatea de asigurări că a achitat sumele cu repararea autoturismelor, taxa de timbru achitată în funcţie de valoarea stricăciunilor şi un timbru judiciar.
Dacă paguba este de 1.000 de lei, taxa de timbru este până în 100 de lei, iar timbrul judiciar costă 1,5 lei.