REACTII… „Totul are, însã, o limitã peste care, dacã se trece, nu este bine pentru nimeni”, a spus cu mult si greu subînteles, Mitropolitul Teofan al Moldovei, în ziua în care ar fi trebuit sã înceapã si în acest an, evenimentele închinate sãrbãtorii Sfintei Cuvioase Parascheva. Oare ce-o fi vrut, de fapt, sã spunã Ierarhul, al cãrui mesaj cãtre o tarã întreagã a fost intitulat: „Durere adãugatã la durere”. Dar poate cã rãspunsul se va face singur cunoscut la portile Catedralei Mitropolitane, unde jandarmii – crestini si ei, probabil, au primit ordin, cu o sãptãmânã înaintea de 14 octombrie, sã facã un triaj exemplat al credinciosilor, cu sau fãrã drept de a se închina la Cuvioasa Parascheva. Au pus garduri de fier, au scrutat vultureste toate buletinele si nu s-au clintit din loc, nici mãcar când pe obrajii câtorva femei cu icoane în mâini, curgeau lacrimile deznãdejdii. „Nu pot intra decât cei cu domiciliul în Iasi”, repetã nazal un jandarm cu exces de zel, pozitionat strategic peste nedumeririle oamenilor simpli, veniti sã se închine. În aceste vremuri însã, când virusul Sars Cov 2, „stã mai abitir pitit dupã coltul bisericilor”, asa cum puncta, cu o ironie amarã, si Episcopul Husilor, Preasfintitul Ignatie, închinarea în lãcasele Domnului a început sã comporte un grad sporit de pericol national. Molima are de gând sã loveascã fatal exact aici, la Mitropolie. O aratã rãspicat si la ore fixe oficialii cu cifrele lor zguduitoare si o întãresc toti înspãimântatii de serviciu. „2.880 de noi cazuri de COVID 19 în România, în ultimele 24 de ore”, anuntã, seriosi, reporterii la televizor, pe fondul imaginilor din Iasi, unde câtiva pelerini se uita, tristi, peste umerii jandarmilor, la Catedrala în care stiu cã vor gãsi mângâiere si vindecare. „La alegeri, noi i-am dat Cezarului ce-i al Cezarului, dar, de ziua Sfintei Parascheva, de ce refuzãm, cu atâta dusmãnie parcã, sã îi dãm lui Dumnezeu ceea ce este al Dumnezeu?”, este întrebarea-cheie a acestor zile extrem de tulburi.
„Moldova trãiește în aceste zile una dintre cele mai triste perioade din istoria sa. La durerea provocatã de faptul cã multi semeni de-ai nostri sunt atinsi de noua epidemie se mai adaugã si decizia autoritãtilor de a interzice celor care nu au domiciliul în Iași sã pãtrundã în spatiul Mitropoliei, unde se aflã racla cu sfintele moaste ale Sfintei Cuvioase Parascheva. Interdictia este respectatã pânã-ntr-atât încât s-a ajuns ca în jurul Mitropoliei sã fie mai multi reprezentanti ai fortelor de ordine decât închinãtori. Este efectul unei mãsuri discriminatorii, care încalcã numeroase prevederi legale si principii internationale ce protejeazã libertatea de manifestare religioasã. Este o situatie foarte greu de înteles si de acceptat. Credinciosii care vin în Iasi cu diferite motive – la spital, la cumpãrãturi, la instantele judecãtoresti sau la locul de muncã – dacã nu au domiciliul în Iasi, nu se pot închina la Sfânta Parascheva. (…) Nici studentii si elevii aflati în Iasi care nu au încã viza de flotant, nu se pot apropia de Catedrala Mitropolitanã. Este pentru prima datã, cred, în istoria Moldovei, când se întâmplã asa ceva. Au fost invazii, rãzboaie, molime de tot felul, regimuri totalitare. Sfintele moaste ale Sfintei Cuvioase Parascheva au fost dintotdeauna izvor de alinare, de vindecare si de întãrire, iar oamenilor li s-a permis sã se apropie de ele. Astãzi, au ajuns sã fie considerate sursã de contaminare”, a spus IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.
Pãrintele Necula: „Am râvnit la un Stat care din februarie pânã în toamnã sã nu-si batã joc de noi ci sã-si transparentizeze fitele de comunicator”
„Am asteptat cuminti sã recunoasteti cã nu lingurita liturgicã ne omoarã, ci foarte grava degringoladã dintr-un sistem în care vietile noastre sunt cobaii intereselor pecuniare ale unor masinisti pãpusari. De cea mai joasã spetã. Am râvnit la un Stat care din februarie pânã în toamnã sã nu-si batã joc de noi ci sã-si transparentizeze fitele de comunicator si sã ne scrie, negru pe alb, unde poate si unde nu poate sã ne ajute. Si unde nu poate sã ne unim, sã dãm o mânã de ajutor. Conducerea Tãrii – indiferent de nuanta partinicã a morfologiei sale – nu poate fi un jenant dans de balerine sensibile la vânturile din platoul în care trucheazã repetitiile boleroului discursiv ci strasnica înclestare a unor oameni care respectã Constitutia cu pretul vietii lor nu doar cu pretul vietii altora. Când am aflat de disponibilizarea a 1.000 de oameni care ne-au purtat de grijã prin voluntariatul lor în pandemie – la portile noastre când sunãm la 112 nu veniti voi, ci ei, amãrîtii pe care i-ati umilit fãrã nici un gest de multumire publicã mãcar – mi-am dat seama cã, de fapt, senzatia cã nu mai contãm ca oameni nu este doar senzatie”, a fost mesajul pãrintelui Constantin Necula.
Patriarhia Românã: „Ne exprimãm speranta cã se va reveni cât mai curând asupra mãsurii excesive de interzicere a pelerinajului de la Iasi”
„Mãsurile restrictive ce se impun ca absolut necesare trebuie sã aibã un solid temei legal, sã fie justificate în mod transparent, argumentat si nediscriminatoriu. Întelegem cã, în contextul epidemiologic de azi, regulile stricte referitoare la igienã, la purtarea mãstii si la pãstrarea distantei de 1,5 m între persoane se impun atât în spatiile liturgice, cât si în afara acestora, pentru toti credinciosii care participã la pelerinajul organizat oficial. Ne exprimãm speranta cã, pentru cinstirea demnã si responsabilã a Sfintei Cuvioase Parascheva, se va reveni cât mai curând asupra mãsurii excesive de interzicere a pelerinajului de la Iasi, printr-o înteleaptã modalitate de coresponsabilitate si colaborare între Stat si Bisericã, astfel încât toti pelerinii sã se poatã ruga Sfintei Parascheva în mod liber în aceste zile, cu respectarea strictã a tuturor mãsurilor sanitare dispuse de autoritãtile competente”, a transmis, printr-un comunicat, Patriarhia Românã.
Dubla mãsurã: la alegeri s-au putut perinda peste o mie de votanti într-o sectie de votare, dar de ziua Sf. Parascheva, oamenii nu au voie nici în încãpãtoarea curte a Catedralei!
Autoritãtile dau cu cifrele înainte! Si par decise sã aplice transante si sfidãtpoare, dubla mãsurã de fiecare datã când vine vorba despre Bisericã, despre credinta ortodoxã. Bine spunea Episcopul Husilor cã, din unghiul celor care gestioneazã epidemia din România, virusul preferã bisericile si, de praznicul Sfântei Paraschiva, îi vâneazã cu vigilentã pe cei care nu au domiciliul în Iasi. Un jurnalist din Vaslui se întreba, legitim, dacã alegerile s-au putut desfãsura cu mascã, cu dezifectant si cu mãsuri sporite, desi se estima cã, într-o singurã sectie de votare (o cãmerutã strâmtã, de 5 pe 5, de cele mai multe ori), ar fi trebuit sã intre pânã la 1800 – 2000 de persoane aflate în listele electorale, cum de închinarea la racla Sfintei Parascheva, cu respectarea acelorasi norme sanitare, devine periculoasã si strict interzisã, în fatã aceluiasi virus, nicidecum a altuia. „Se spune cã trebuie sã dãm Cezarului, ce-i al Cezarului si lui Dumnezeu, ce-i al lui Dumnezeu. Noi, Cezarului i-am dat, adicã alegerile. Dar lui Dumnezeu de ce nu îi dãm ce i se cuvine? De ce nu lãsãm credinciosii în pace, sã îsi trãiascã credinta si speranta lângã scrinul Sfântei Parascheva? Pe de altã parte, Biserica Românã ar fi putut face altceva, atunci când s-a anuntat împiedicarea credinciosilor sã meargã la Sfânta Parascheva, de ziua ei. Puteau lua sicriul Ocrotitoarei noastre si sã treacã prin câte judete s-ar fi putut. Ar fi iesit de-a lungul drumurilor oamenii, distantati fizic între ei (nu sufleteste!) si ar fi stat cu lumânãri în mâini si cu genunchii direct pe pãmânt, primind bucuria si speranta cã nimic si nimeni, niciodatã, nu îi va putea despãrti pe credinciosi de Sfânta Cuvioasã Paraschiva. Dar poate cã lucrurile au rânduiala lor si nimic nu e întâmplãtor pe pãmânt”, a spus jurnalistul.
„Drept concluzie: sã nu îsi închipuie apostolii lockdown-ului cã o vor putea carantina vreodatã pe Sfânta Parascheva”
„Va veni, negresit, vremea când oficialii actuali ai Statului român vor pricepe, bine si apãsat, ceea ce a spus unul din stirpea lor politicã europeanã, francezul Frédéric Bastiat, cã „statul n-ar trebui sã fie altceva decât forta comunã instituitã, nu pentru a fi între toti cetãtenii un instrument de opresiune si de spoliere reciprocã, ci, dimpotrivã, pentru a garanta fiecãruia ce este al sãu si a face sã domneascã justitia si securitatea” (Frédéric Bastiat, Statul. Ce se vede si ce nu se vede si alte eseuri, p. 28). Iar cetãtenii patriei noastre vor ajunge sã-si punã frecvent întrebarea: „Omul de pe stradã va simti vreodatã cã libertatea spiritului este la fel de importantã si are la fel de multã nevoie sã fie apãratã ca si pâinea cea de toate zilele?” (George Orwell, Despre libertate, p. 157-158). Drept concluzie: sã nu îsi închipuie apostolii lockdown-ului cã o vor putea carantina vreodatã pe Sfânta Parascheva. Ea este ferecatã în biserica sufletului fiecãrui moldovean, al fiecãrui român, care a adãstat, smerit si linistit, la racla moastelor ei, primind ajutor, binecuvântare, imbold spre bunãtate si dragoste, si mireasmã de sfintenie”, a spus Episcopul Husilor, Preasfintitul Pãrinte Ignatie.