* CFR SA pune în pericol comerţul cu tablă din sudul Moldovei! Compania feroviară de stat a oprit circulaţia trenurilor de marfă ale firmei care transportă tabla groasă din Combinatul Siderurgic ArcelorMittal Galaţi către Portul Mineralier în vederea trimiterii laminatelor la export * Măsura nu este nejustificată * Firma a „uitat” să achite taxa de utilizare a reţelei de cale ferată * CFR a intrat la fel de tare şi în alţi transportatori privaţi restanţieri *
Taxa de utilizare a infrastructurii sau TUI, aşa cum îi spun cei din sistemul feroviar, este un fel de chirie pe care CFR SA (CFR Infrastructură) le-o percepe tuturor operatorilor privaţi care fac transport de marfă sau de călători pe calea ferată.
La ora actuală, 31 de firme desfăşoară asemenea activităţi pe drumurile de fier din România, relevă statisticile companiei CFR SA. Câteva dintre ele au omis în mod repetat să plătească taxa, acumulând astfel datorii către compania feroviară de stat. Aceasta nu a mai stat la discuţii şi, de miercuri seară, le-a interzis accesul pe calea ferată.
Printre transportatorii privaţi ale căror locomotive nu vor mai scoate semnalul de plecare până când patronii nu-şi vor acoperi datoriile către CFR se numără şi trei firme care desfăşoară activităţi pe raza judeţului Galaţi. Toate cară marfă.
„Le-au fost impuse restricţii de circulaţie operatorilor feroviari de marfă Transferoviar Grup, Grup Transport Feroviar şi Servtrans Invest”, ne-a declarat, ieri, şeful Serviciului Circulaţie din cadrul Regionalei CFR Galaţi, ing. Mircea Bujor.
Prima, Transferoviar Grup, este firma clujeană a cărei divizie de călători operează din decembrie 2010 pe relaţia Galaţi – Bârlad. Şi dacă trenurile de călători ale companiei pot circula fără restricţii pe calea ferată, garniturile de marfă au fost trase pe linie moartă.
„Un tren de marfă aparţinând Transferoviar Grup, care se afla în parcurs, a fost oprit la Râmnicu Sărat miercuri seară, însă joi, la prânz, i s-a permis continuarea călătoriei doar pentru a evita furturile de marfă din vagoane”, a precizat ing. Mircea Bujor.
Fluxul de tablă Combinat – Port, gâtuit
De probleme s-au lovit şi celelalte două firme, Grup Transport Feroviar şi Servtrans Invest, care transportă mărfuri inclusiv pentru Combinatul Siderurgic ArcelorMittal Galaţi.
„Un tren al firmei Servtrans Invest, care urma să plece de la Borzeşti cu o încărcătură de produse chimice, a fost oprit înainte de expediţie. La fel şi garniturile care urmau să plece de pe platforma siderurgică gălăţeană”, a explicat şeful Serviciului Circulaţie din cadrul Regionalei Galaţi a companiei CFR SA.
De la ArcelorMittal, vagoanele Servtrans Invest urmau să plece încărcate cu tablă groasă către Portul Mineralier şi, de acolo, la export, pe calea apei.
Acest flux a fost oprit ieri dimineaţă şi, până la soluţionarea litigiului dintre CFR SA şi Servtrans Invest, Combinatul Siderurgic ArcelorMittal Galaţi are două posibilităţi de expediere a laminatelor în port: rutier, cu ajutorul autocamioanelor, sau pe calea ferată, apelând la serviciile altui operator feroviar, neafectat de restricţiile impuse de CFR.