Cadavrul desfigurat aparţine unui bărbat de aproximativ 40 de ani şi 100 de kilograme * Un aparat de zbor cu aceleaşi caracteristici era monitorizat din luna martie, când a trecut prima dată ilegal frontiera * Pilotul scăpa dacă rămânea în planor * Motodeltaplan alcătuit din bucăţi – motor ucrainean, aripi nemţeşti *
Joi dimineaţă, la ora 10, în plin câmp lângă Scânteieşti: motodeltaplanul zdrobit este înconjurat de bandă galbenă. Perimetrul este izolat de anchetatori încă de la ora 5.
Probabil deja prea târziu pentru a mai găsi baxurile de ţigări pentru care pilotul moldovean şi-a dat viaţa ca să le transporte ilegal în România. Neoficial, investigatorii îi bănuiesc pe ciobani că ar fi „umflat” tutunul picat din cer. Nimeni nu spune însă nimic.
Lângă aparatul de zbor – o vechitură care are ceasurile din bord lipite cu scotch – un cioban face poze cu iPhone-ul. Din căştile iPod-ului înfipt în urechi se revarsă vocea lui Blu Cantrell.
După 16 kilometri de la violarea spaţiului aerian – prăbuşirea
Ora 2,55. Camera cu termoviziune a Poliţiei de Frontieră de la Folteşti reperează un aparat de zbor neidentificat. „A fost văzut că a trecut din spaţiul aerian al Republicii Moldova în cel românesc. La 16 kilometri de la linia frontierei, la circa trei kilometri de Scânteieşti, aparatul este văzut cum intră în picaj şi se prăbuşeşte”.
„Respectivul aparat de zbor era monitorizat încă din luna martie a acestui an, când a avut prima trecere ilegală în România. Nu s-a determinat cu exactitate dacă făcea transport ilegal de ţigări. Cert este că în jurul aparatului au fost găsite doar 17 pachete de ţigări”.
„Nu este cunoscută identitatea pilotului, care nu avea nici un fel de acte asupra lui. Are în jur de 40 de ani şi este un bărbat corpolent, cam de 100 de kilograme”, declară Oana Galu, purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Galaţi.
Strivit de pământ
Departe de locul prăbuşirii deltaplanului, pe iarbă se desenează silueta unui om. „Aici a căzut pilotul. Şi a căzut de sus tare, uite ce urmă adâncă a lăsat. Terci s-a făcut când s-a izbit de sol”, spun cei rămaşi la faţa locului. Groapa are încă urme proaspete de sânge.
„Parchetul cercetează şi varianta traficului de ţigări, dar nimic nu este cert în acest moment, începând cu identitatea bărbatului”, spune şi Marcel Codiţă, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel.
„Alo, 112?”
Căpitanul Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al inspectoratului pentru Situaţiile de Urgenţă Galaţi: „Un cioban a sesizat la ora 5,15 dimineaţa Inspectoratul pentru Situaţiile de Urgenţă Galaţi că un motodeltaplan s-a prăbuşit lângă Scânteieşti”.
„Echipajul SMURD ajuns imediat la faţa locului nu a putut decât să constate decesul pilotului, care se aruncase din planor înainte de impact”
Poliţia intră în scenă
Nici Poliţia nu a stat departe de acest caz, confirmă Cristina Tatulici, purtător de cuvânt al instituţiei: „La faţa locului a mers o echipă de cercetare condusă de un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi şi specialişti din cadrul Autorităţii Aeronautice Române.
Specialiştii l-au găsit decedat pe pilotul – încă neidentificat – al aparatului de zbor, acesta fiind găsit la 300 de metri de planor. Cadavrul bărbatului a fost transportat la Serviciul de Medicină Legală Galaţi, în vederea efectuării necropsiei”.
„Nu este de-al nostru”
Dacă la prima oră a dimineţii încă nu este cunoscută nici o informaţie referitoare la pilotul decedat, la ora 10,00 unele lucruri sunt limpezi: „Nu se ştie clar naţionalitatea. Se ştie doar că planorul este înmatriculat în Republica Moldova”, explică Albert Malaxa, preşedintele Aerial Club Galaţi.
Neagă decis: „Sigur nu este unul de-al nostru. Oricum, scăpa cu viaţă dacă nu sărea, maxim dacă avea un picior şi mâna stângă rupte, partea pe care a căzut deltaplanul. Cadrul metalic al pilotului este intact. Aparatul este făcut din bucăţi, are motorul ucrainean, aripile sunt nemţeşti. Costa în jur de 2.000 de euro. Aparatul s-a prăbuşit singur, nu a fost doborât”.
Unde sunt baxurile de ţigări? Ei, unde sunt…
„Nu ştiu de ce îşi risca viaţa, cine ştie la ce te împinge disperarea”, completează şi Cristi Deceanu, reprezentant al Aerial Club şi pilot experimentat. „Avea montate două poliţe metalice lângă aripi, poliţe pe care ducea baxurile de ţigări”.
Din fantomaticele baxuri nu a rămas mai nimic. Câţiva poliţişti rămân să păzească epava. Este aşteptat Bucureştiul şi experţii de la Autoritatea Aeronautică Română să ridice planorul. Dacă la mijloc nu ar fi fost violarea spaţiului aerian, poate nu se făcea atâta vâlvă.
După ce îşi umple iPhone-ul cu poze cu planorul prăbuşit, ciobanul pleacă agale, fluierând a r’n’b, cu Blu Cantrell şi Sean Paul.