* Patru barje autopropulsate ieşite din şantierele de la Dunărea de Jos deţin recordul capacităţii de transport pe Sena * De la reparaţii navale la construcţii nou-nouţe * Negocieri pentru 12 nave destinate flotei Nilului *
Nu este marinar sau navalist gălăţean care să nu fi auzit de Navrom Reparaţii. Zeci de nave din flota fluvială au trecut de-a lungul anilor prin docurile companiei, fie pentru lucrări de mentenanţă, fie pentru modernizare.
Mai puţini ştiu însă că Navrom Reparaţii este mai nou şi actor pe piaţa construcţiei de nave nou-nouţe şi încă unul care a păşit cu dreptul, dacă ţinem cont de faptul că în 2010 a avut o cifră de afaceri de 6,2 milioane euro.
„Suntem aici un grup de ingineri veniţi din Şantierul Naval. Construcţia de nave este o pasiune pentru noi şi am vrut să demonstrăm că se poate face acest lucru chiar şi la o scară mai mică. Şi am fost inspiraţi că ne-am lansat şi pe construcţia de nave, pentru că au fost comenzi care ne-au ajutat să depăşim cu bine inclusiv dificultăţile generate de criza economică”, ne-a declarat Alexandru Vârlan (FOTO 3), directorul executiv al Navrom Reparaţii.
Compania se poate deja lăuda că a construit prima navă de pasageri din România de după 1989, respectiv nava „Vega Revier” destinată călătoriilor de agrement pe Dunăre. O altă comandă ce a întărit „blazonul” companiei gălăţene este nava „Shark 1” (FOTO 2), destinată unei companii de scafandri din Constanţa. Cum se face că Navrom Reparaţii a reuşit să prindă astfel de comenzi?
„Şantierele navale mari aşteaptă comenzi mari. Navele pe care le facem noi sunt de mai mici dimensiuni, dar asta nu înseamnă că este o treabă mai uşoară. Din anumite puncte de vedere este chiar mai greu de făcut o navă mică decât una mare. Tancurile sunt mai mici, tabla mai subţire, este mai greu de sudat, de vopsit. Nu toată lumea se încurcă. Nu că nu ar avea capabilitate, dar e altceva… Un alt atu al nostru este că suntem o organizaţie mai mică, avem 206 angajaţi, şi prin urmare mai flexibilă, cu nişte costuri mai mici decât la un şantier naval clasic”, ne explică directorul Alexandru Vârlan.
Vânt din pupa, pe ape străine!
Comanda cu care cei de la Navrom Reparaţii se mândresc în mod special este cea primită în 2008, şi executată în ultimii trei ani, din partea grupului francez Marfret, unul dintre cei mai mari transportatori navali din lume. Este vorba de patru nave tip barje autopropulsate destinate transporturilor pe apele interioare ale Franţei.
„Sunt nişte nave destinate transportului în condiţii ecologice a deşeurilor industriale, inclusiv în sistem containerizat. Marfret ne-a lansat această comandă în urma unui contract încheiat cu unul dintre clienţii săi importanţi, compania Veolia, care asigură o serie de servicii în zona Parisului”, a precizat directorul Navrom Reparaţii.
Aşa se face că navele gălăţene „defilează” în prezent pe Sena, pe sub podul cu efigia lui Napoleon de la Notre Dame. Două dintre nave destinate armatorului francez, botezate „Marfret Auxence” şi „Marfret Brevon”, au atras în mod special atenţia încă de la sosirea lor în Franţa. Asta pentru că au ajuns simultan în portul Rouen în urma unei spectaculoase acţiuni de transport la bordul unei nave olandeze gigant.
Mai exact, una dintre barjele autopropulsate a fost depozitată în cala navei olandeze, iar una pe punte! Lansarea la apă s-a făcut cu ajutorul unor super-macarale, navele plutind în aer… deasupra cheiului Senei amintind pe undeva de poveştile din „Dosarele X”.
Navele gălăţene le-au atras atenţia celor pasionaţi de marinărie şi din alt punct de vedere. Cu o lungime de 45 de metri şi o lăţime de 7,5 metri, navele sunt cele mai mari de acest fel care circulă pe Sena, fiind proiectate prin luarea în calcul a dimensiunilor admise de sistemul de ecluze şi prezenţa podurilor pariziene!
Contracte de milioane
Dar marea lovitură a Navrom Reparaţii ar putea veni nu de la Paris, ci de la… Cairo! La sfârşitul acestei luni, compania gălăţeană ar putea primi o solicitare din partea National River Transport Company (NRTC) ce asigură transporturile pe fluviul Nil!
„E vorba de o colaborare mai amplă între TTS – compania ce are cea mai mare participaţie în cadrul Grupului Navrom din care facem şi noi parte şi NRTC. În principiu ar fi vorba de 12 împingătoare pentru transporturile pe Nil, am avut deja o serie de contacte cu compania egipteană, urmează ca ei să-şi definitiveze proiectul, iar noi să le prezentăm o ofertă de preţ. Oricum, ar fi vorba de o tranzacţie foarte importantă pentru noi, o comandă de peste 10 milioane euro”, ne-a declarat directorul Alexandru Vârlan.
Până la egipteni, Navrom Reparaţii nu se poate plânge de contracte nici pe piaţa locală. După cum „Viaţa liberă” a scris, firma a executat în urma licitaţiei organizate de APDM Galaţi, lucrările la Terminalul de Călători după modelul Schengen, investiţie de aproximativ un milion de euro.
De asemenea, Navrom Reparaţii a reuşit să-şi adjudece luna aceasta şi lucrările la navele-bază din cadrul proiectului CODENAV, nave specializate pe colectarea şi prelucrarea deşeurilor pe Dunăre, proiect de aproape 4 milioane euro.