AVEM PROBA… Un sofer din Vaslui, care se îndrepta sâmbãtã dimineatã spre Roman a fost la un pas de a rãmâne fãrã permisul de conducere, dupã o întâlnire neasteptatã cu un radat neinscriptionat. Soferul în cauzã a ajuns din urmã un Logan alb, cu numere de MAI, la iesirea din comuna Vulturesti, spre Negresti. La volanul radarului se afla agentul sef principal Gabi Miler, de la Biroul Politiei Rutiere Negresti, un personaj extrem de cunoscut în zona de nord a judetului, pentru sutele de „victime” pe care le face în trafic, a se citi soferi lãsati fãrã permise de conducere în cele mai neobisnuite situatii. Ce face politistul Miler, conform filmãrii realizate de soferul C.M. (din motive lesne de înteles, nu-i vom da numele soferului care a reclamat situatia, n.r.)? În linia dreaptã de 850 m, de dinaintea intrãrii în satul Parpanita, atunci când este întrecut de soferul C.M., Miler accelereazã si îl forteazã pe conducãtorul auto sã intre în sat cu peste 100 de kilometri la orã, pentru a-l lãsa fãrã permis. O situatie pe care soferii o denumesc drept „japcã”, pentru cã politistul în cauzã încalcã toate regulamentele rutiere, care prevãd cã o masinã care este depãsitã nu are voie sã mãreascã viteza. Suntem în posesia filmãrii din dimineata zilei de sâmbãtã, care dovedeste extrem de clar abuzul fãcut de politist, în încercarea de a-l lãsa pe C.M. fãrã permisul de conducere. Mai grav, politistul spune la un moment dat cã are filmare, iar în clipa în care i se cere filmarea drept probã spune simplu: „Nu am filmare”. Pânã la urmã, încoltit cu întrebãri despre legalitatea gestului sãu, omul legii spune doar cã a dorit sã-l testeze cu etilotestul pe sofer… Cine stie câti soferi din România care au ajuns în zona Negrestiului au fost în situatia lui C.M., fiind lãsati fãrã permise, doar pentru cã Miler a manipulat situatiile, fortându-i sã încalce legea? Cerem oficial conducerii IPJ Vaslui sã ne prezinte un punct de vedere fatã de situatia de la Negresti, pentru cã un lucru este clar: Politia Rutierã din judet este pusã pe amenzi „la japcã”, sfidând orice urmã de bun-simt.
Se pare cã, în încercarea de a mãri veniturile la buget, politistii de la Rutierã apeleazã la tot felul de haiducii în trafic. Ultima ispravã a celebrului agent sef principal Miler, de la Politia Rutierã Negresti, cunoscut pentru faptul cã a lãsat sute de soferi fãrã permise de conducere, pentru vitezã sau depãsiri neregulamentare, este cea mai elocventã probã în acest sens. Vasluianul C.M. se îndrepta, sâmbãtã dimineatã, spre Roman. Era ora 8.20 când, la iesirea din Vulturesti spre Parpanita, s-a întâlnit cu un Logan alb, cu numere de MAI, având echipament radar. În linia dreaptã spre satul Parpanita, C.M. a încercat sã depãseascã Loganul Politiei Rutiere, rulând cu vitezã legalã. În acel moment, politistul Miler accelereazã si el, fortându-l pe soferul din Vaslui sã mãreascã viteza, pentru cã urma un sat si putea sã aparã oricând din fatã o masinã. Conform filmãrii realizate de soferul C.M., se vede cum Loganul MAI 43737 accelereazã în timp ce este depãsit, dupã care, atunci când masina care îl depãseste ajunge la 100 de kilometri pe orã, intrã în fata ei si porneste semnalele luminoase, oprind autoturismul pe dreapta. Masina condusã de C.M. opreste la intrarea în Parpanita, în timp ce Miler se dã jos, decis sã facã dreptate în propriul stil, adicã sã-l lase fãrã permis pe vasluian. Dialogul care urmeazã, asa cum este înregistrat pe camera de filmare montatã la bordul masinii lui C.M., aratã cum agentul Miler forteazã conducãtorul auto sã încalce legea.
Sofer: Vã prezint documentele, însã vã spun: dumneavoastrã ati accelerat în momentul în care eu vã depãseam.
Politistul Miler: Nu este adevãrat. Eu am trecut de curbã si am mãrit viteza pentru cã îmi permite drumul. Erati în depãsirea mea si trebuia sã vã luati mãsurile, sã puteti depãsi în sigurantã.
Sofer: Ati accelerat, desi drumul era liber si m-am înscris în depãsirea dvs.
Politist: Si eu nu aveam liber?
Sofer: Aduceti regulamentul sã vedeti cã scrie cã în momentul în care esti depãsit tragi putin dreapta si reduci viteza.
Politist: Nu, domnu’, am filmare si eu, tot cu vitezã. În momentul în care eram în curbã nu puteam sã merg cu vitezã, dupã care am accelerat si eu.
Sofer: Ceea ce faceti dvs. este abuz în serviciu.
Politist: De ce abuz în serviciu? Pentru cã v-am oprit?
Sofer: Nu, pentru cã ceea ce ati fãcut dvs. este, efectiv, un act provocativ si asta se poate numi drept un abuz.
Politist: Vã rog sã suflati în alcooltest. Ati depãsit viteza, ati vrut sã arãtati cã aveti masinã mai bunã, e treaba dumneavoastrã. Domnule, noi verificãm limita legalã, pentru asta este radar, sã mergeti în limita legalã. Eu, numai cu radarul pot sã constat asta.
Sofer: Pãi, si mã aveti filmat?
Politist: Nu vã am filmat.
Sofer: Si atunci, despre ce vorbim? Dumneavoastrã pentru ce m-ati oprit acuma?
Politist: Ca sã vã testez alcooltest. Aceste trei zile (actiunea, vã reamintim, se petrece sâmbãtã, pe 11 martie, n.r.) si când vãd cã cineva vrea sã mãreascã viteza în halul acesta înseamnã cã e o problemã. Atâta timp cât în fatã este o masinã de politie cu radar pe ea, e o problemã asta. Eu asa cred.
Sofer: Deci, cred cã nu o sã aveti nimic împotrivã sã mã însotiti la sediul politiei dvs.
Politist: Sunt în timpul serviciului.
Sofer: Domnul meu, mergem, vizionãm caseta împreunã cu comandantul dvs. si vedem care si unde a gresit. Cum ati spus cã vã numiti dvs?
Politist: Agentul sef principal Miler Gabi… Si asigurarea RCA, vã rog.
Sofer: Nu cred cã e obligatoriu sã vã arãt asigurarea. Puteti sã verificati.
Politist: Nu am unde sã verific. Dumneavoastrã aveti obligatia sã-mi demonstrati cã aveti asigurare. Nu dovediti cã aveti asigurare, voi proceda la retinerea certificatului de înmatriculare si plãcutelor. Asa spune legea asigurãrilor. (i se prezintã asigurarea, n.r.). Dumneavoastrã aveti obligatia sã respectati viteza legalã.
Sofer: Domnu politist, dacã venea o masinã din fatã era vina mea. Ori, dvs. ati accelerat.
Cum poate fi calificatã fapta politistului, altfel decât abuz?
Dacã în locul lui C.M. ar fi fost un sofer mai slab de înger, care nu cunostea ce drepturi are în trafic, cu sigurantã Miler îl taxa, adicã îi lua permisul pe trei luni si îl „usura” si de 1.000 de lei, cât este amenda în astfel de cazuri. Ori, existã o dispozitie semnatã de conducerea IGPR, din 2008, care prevede cã masinile dotate cu aparate radar trebuie sã aibã echipaje formate din doi politisti, din care unul conduce si celãlalt foloseste camera de înregistrare. Miler, vã reamintim, era singur în masina dotatã cu camerã radar, plus cã era în miscare pe drum, deci este greu de înteles ce probe poate prezenta în instantã, în situatiile în care constatã depãsirea vitezei sau manevre neregulamentare. Totodatã, se precizeazã în aceeasi dispozitie a IGPR cã nu se fac opriri în trafic, din mers, cu aparatele radar, pentru cã la o astfel de actiune trebuie sã existe un echipaj specializat care opreste soferii care încalcã legea. Dacã lucrurile stau astfel, cum putem interpreta fapta lui Miler: abuz în serviciu, ticluire de probe (dacã, sã spunem, ar avea proba cã s-a încãlcat legea) sau o contraventie la regimul rutier, fapt pentru care ar trebui sã se amendeze singur? Nu stim rãspunsul, însã credem cã astfel de practici trebuie sã înceteze pe soselele din Vaslui, pentru cã deja politistii rutieri din acest judet au ajuns subiecte de poveste în toatã tara…