ATENTIE… O avocatã din Bârlad reclamã diferenta dintre pretul de la raft al produselor cu cel de la casele de marcat din supermarketul Kaufland Vaslui. Cezarina Vasilache povesteste cã de multe ori a fost pãcãlitã de promotiile afisate în interiorul magazinului, constatând cã, în loc de pretul redus anuntat, a fost taxatã cu pretul întreg. Când le-a spus angajatilor Kaufland cã nu este corect cum procedeazã, acestia ar fi încercat sã musamalizeze situatia, returnându-i femeii banii. „Practica magazinului probabil cã este sã aibã reduceri dictate de Kaufland România pe anumite perioade de timp, dumnealor afiseazã aceastã reducere la raft si oamenii, o parte dintre ei necãjiti tare, le umple traista. Când te duci la casã, dacã nu esti atent la bon, te taxeazã cu pretul întreg al produsului”, spune avocata din Bârlad.
Cezarina Vasilache trage un semnal de alarmã în ceea ce priveste diferenta de pret dintre cel afisat la raft si cel de pe bon. „În aceastã situatie, durerea este cronicã si fãrã rezolvarea prea rapidã, pentru cã însusi domnul director al magazinului este implicat în toatã aceastã mizerie. Si spun mizerie pentru cã persistã. Nu numai eu am fost pãcãlitã, ci mai multi vasluieni, doar cã eu sunt mai vocalã si vreau sã trag un semnal de alarmã. Vreau sã-i atentionez pe ceilalti consumatori vasluieni cã sunt furati pe fatã. Fiind de profesie avocat, eu vin deseori la Tribunalul Vaslui. În urmã cu douã-trei sãptãmâni, am fost în Kaufland ca sã cumpãr niste stingãtoare. Ajunsã acolo, am zis sã cumpãr si niste lumânãri parfumate, pentru cã aveau o ofertã bunã. Am cumpãrat foarte multe, pentru cã eu fac cromoterapie cu lumânãri colorate. Trebuie sã stiti cã aveau afisatã la raft o reducere, iar când am ajuns la casã si am vãzut cã îmi bate pretul întreg, am întrebat-o pe casieritã de ce pune pretul întreg, pentru cã eu vãzusem cã e la reducere. Doamna, ofuscatã nevoie mare, îmi rãspunde cã unde am vãzut eu reducere, cã pretul pe care îl pune e cel real si cã dacã îmi convine, bine, dacã nu, nu. Am luat lumânãrile si am lãsat treaba asa”, povesteste avocata din Bârlad.
„A insistat sã las tonul mai moale, ca sã nu audã toti vasluienii cã acolo sunt furati pe fatã”
Aceasta continuã, povestind o altã situatie în care pretul afisat la raft nu a corespuns cu cel de pe bonul fiscal: „Zilele trecute, cred cã pe 26 februarie, am ajuns din nou la Kaufland. Am vãzut niste bomboane la reducere, pozitionate, desigur, la intrare, ca sã profite toatã lumea de ofertã. Am cumpãrat patru cutii de bomboane, reduse 50% de la pretul întreg. Costa 10 lei cutia, dar cu reducere, venea 5 lei cutia. Am cumpãrat mai multe produse si nu am bãgat seamã dacã mi-a bãtut pretul redus sau nu. Am venit cu clientul la Bârlad si când am scos din pungã, am urmãrit bonul cu pret. Am constatat cã doamna de la casã m-a taxat cu 10 lei cutia de bomboane. Am pãstrat bonul, iar zilele trecut, când am ajuns la Vaslui cu un nou proces, m-am oprit iar la Kaufland. Bineînteles cã am intrat în conflict cu directorul magazinului, care a tinut partea celor de la casierie, dar totodatã a fost extrem de elegant, voia sã nu ridic tonul. Domnule, de ce sã nu ridic tonul? Dacã dumneata, de câte ori intru în magazin, vãd cã sunteti aici si vedeti toate aceste lucruri, cum puteti tolera asa ceva? <<Doamnã, sã stiti cã au gresit si ei…>>. Ce înseamnã asta? Asa ati fãcut si cu lumânãrile. Un cetãtean: <<doamnã, au furat la faza cu lumânãrile de au rupt. Am pãtit-o si eu>>. Dumnealui admite cã s-au comis greseli, însã continuã sã fie foarte tolerant cu personalul. A insistat sã las tonul mai moale ca sã nu audã toti vasluienii cã acolo sunt furati pe fatã, imediat a fost deosebit de curtenitor si atent. Domnul director m-a rugat sã-i spun ce sumã sã îmi înapoieze numai sã o las baltã cu lumânãrile si sã nu reclam. I-am rãspuns cã nu pot sã fac treaba aceasta, cã nu am bon la mine si profesia mea mã obligã sã strig cu glas tare numai ceea ce pot sã probez si sã demonstrez”.
Amendã de pânã la 30.000 lei pentru astfel de cazuri
Situatia nu va rãmâne asa, pentru cã femeia va sesiza autoritãtile. „Voi face o sesizare la Protectia Consumatorului si, de asemenea, voi depune o reclamatie si la Kaufland România, pentru cã tot voi fi în Bucuresti în aceastã perioadã. Vreau sã vãd dacã este o chestiune toleratã pânã la vârf sau dacã nu stiu cã existã asemenea situatii”, a precizat avocata Cezarina Vasilache. Potrivit legii, comerciantul este obligat sã aplice pretul afisat în acel moment la raft sau, dacã a apucat sã încaseze pretul mai mare, sã-i returneze consumatorului diferenta. De asemenea, clientii pot depune reclamatii la Protectia Consumatorului. Potrivit datelor oficiale, anual se întregistreazã 10.000 astfel de sesizãri. Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorului (ANPC) precizeazã cã amenzile pentru astfel de practici sunt destul de mari, si anume, pânã la 30.000 de lei, iar dacã magazinul/supermarket-ul respectiv recidiveazã, amenda poate ajunge pânã la 60.000 de lei. În unele cazuri se poate dispune chiar suspendarea activitãtii si confiscarea sumelor încasate prin astfel de practici nelegale.