spot_img
spot_img
0.9 C
Vaslui
27-dec.-2024

Ghid de lupta cu seful sau patronul

- Advertisement -

O hotarire de Guvern care a intrat in vigoare de trei zile schimba consistent relatiile de munca dintre angajat si angajator. Efectele acesteia, mai putin vizibile la o prima lectura, va sint explicate de specialistii in legislatia muncii. Munca la negru si accidentele de lucru pot fi anuntate la 112. Contractul de munca se incheie numai in doua exemplare, spre deosebire de trei, iar documentul trebuie inregistrat pe internet, in programul Revisal, in 24 de ore de la data semnarii. De ce alte prevederi care va privesc in mod direct, ca salariati sau patroni, puteti deja beneficia?

Noul an a debutat cu schimbari majore in legislatia muncii, aspecte deosebit de importante atit pentru angajatori cit si pentru salariati. In primul rind, salariatii trebuie sa stie ca, incepind cu data de 1 ianuarie, contractele individuale de munca nu se mai duc personal la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), ci vor fi inregistrate numai online, in programul Revisal.

“Contractul trebuie sa fie realizat in dublu exemplar, din care unul ramine la firma, iar celalalt la salariat. In termen de 24 de ore de la incheierea contractului, patronul trebuie sa-l inregistreze in programul Revisal. Pina in prezent, documentul era facut in trei exemplare, din care unul trebuia adus la ITM in termen de 20 de zile”, a explicat Andrei Albulescu, directorul executiv al institutiei.

Potrivit acestuia, cei care vor sa verifice daca contractul a fost inregistrat la ITM de angajator trebuie sa se adreseze institutiei. “Cei care au dubii in privinta bunelor intentii ale patronilor pot suna la ITM si informatia le este data pe loc. Asa pot afla daca a fost sau nu inregistrat contractul”, a adaugat Albulescu. Pentru a putea inregistra contractele in programul Revisal, responsabilii societatilor pe partea de resurse umane trebuie sa obtina o parola de acces. “Reprezentantul firmei vine cu imputernicire si documente din partea societatii si i se da pe loc, de la ghiseu, parola intr-un plic”, a subliniat seful institutiei.

Statele de plata trebuie pastrate de firme

De asemenea, de la 1 februarie, patronii nu mai trebuie sa-si mai trimita contabilii la ITM pentru a depune statele de plata. Ministerul a fixat aceasta data deoarece firmele mai trebuie sa depuna la ghisee, pina pe data de 25 ianuarie, documentatia aferenta lunii decembrie 2010.

Dupa aceasta data societatile nu mai au obligatia sa prezinte statele de plata la ITM, ele trebuind pastrate in cadrul firmei. Nu in ultimul rind, s-a hotarit ca obligatia eliberarii adeverintelor de salariat sa revina firmelor, desi pina in prezent o parte dintre solicitari erau trimise catre ITM. “Este vorba despre orice dovada care sa ateste ca salariatul lucreaza in cadrul firmei. Printre acestea se numara adeverinte pentru banci, care sa ateste vechimea in munca sau veniturile”, a explicat Albulescu.

Tot de la inceputul acestui an, iesenii pot sesiza inspectorii ITM prin intermediul apelului unic 112. Acesta este numarul prin care de obicei este apelat SMURD-ul, Ambulanta, Politia sau Jandarmeria. “Iesenii care observa un accident de munca pot suna la acest numar pentru a ne atentiona. De ce nu, pot suna si atunci cind sesizeaza cazuri de munca la negru. Domeniul inspectiei muncii a devenit structura specific de interventie la fel ca si alte domenii”, a aratat seful ITM.

Modelul de declaratie a fost publicat in Monitorul Oficial

In ultima zi a anului trecut a intrat in vigoare o Hotarire de Urgenta a Guvernului prin care contributiile sint declarate prin intermediul unui singur formular. Acesta se numeste “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” si trebuie depus de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator. Recent in Monitorul Oficial a fost publicat si modelul actului.

Declaratia trebuie sa fie depusa pe suport electronic prin intermediului portalului e-Romania. In cazul firmelor care nu au semnatura electronica, acest formular poate fi depus in format de hirtie insotit de declaratia in format electronic la unitatea fiscala de care apartine din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului (DGFPJ) Iasi, dar numai pina pe data de 1 iulie 2011.

Dupa aceasta data cei care au obligatia depunerii documentului trebuie sa achizitioneze o semnatura electronica. De asemenea, declaratia poate fi trimisa Fiscului si prin intermediul Postei, cu confirmare de primire. Noua legislatie mai precizeaza ca “Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” se utilizeaza pentru declararea contributiilor sociale, incepind cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2011, cu termen de depunere pina la data de 25 februarie 2011, inclusiv.

Declaratia se depune in format PDF, iar platitorul trebuie sa detina un certificat calificat eliberat in conditiile legii care privesc semnatura electronica. Completarea si validarea declaratiei se face cu ajutorul programelor de asistenta care poate fi pus gratuit la dispozitia contribuabililor de catre unitatile fiscale sau pot fi descarcate gratuit de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro

ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.