spot_img
10.5 C
Vaslui
24-oct.-2024
spot_img

Câţi bani face Cronica Cârcotaşilor

- Advertisement -

O discuţie, hodoronc‑tronc, cu cârcotaşii Şerban Huidu şi Mihai Găinuşă despre care este, în esenţă, vechea‑nouă poveste fără cap şi fără coadă a celei mai longevive emisiuni locale de satiră. Un detaliu în plus: în decembrie se încheie contractul cu Prima TV.
Foaie albă de hârtie, de‑un deceniu se tot scrie/ O cronică cârcotită și de crainici, politicieni și vedete de carton huidu(ită). Începutul articolului, un fel de „tocăniță de gazete“, dacă vreți, e formulat din rațiuni strict de business; dincolo de faptul că trimite cu gândul la varianta radio a „Cronicii Cârcotașilor“, oferă un prim indiciu – acela de 10 ani de rezistență – despre cât de popular și, implicit, eficient s‑a dovedit a fi, de‑a lungul timpului, formatul de emisiune care i‑a făcut cunoscuți pe Șerban Huidu și Mihai Găinușă și la televizor.

În cifre, poezia celor 10 ani „de tot râsul“ – pentru a păstra o licență care‑i aparține lui Huidu – se scrie astfel: peste 300 de emisiuni, peste 26.000 de dude, bâlbe și perle televizate descoperite, plus mai bine de 8.500 de apariții „memorabile“ ale unor persoane publice surprinse în ipostaze care mai de care mai jenante și mai comice. Într‑o industrie în care specialiștii în branding au observat că mai ales emisiunile care se bazează pe glume își pierd repede șarmul, asemeni unor bancuri pe care le știi deja, cum se face că trecerea timpului nu a îmbătrânit „Cronica“, ci, dimpotrivă, pare să‑i fi conservat eficiența?

O explicație vine de la Ioana Gheorghiță, Senior Strategic Planner la GMP: „Se încadrează într‑o specie rară de satiră, aceea de amuzament moralizator fără nici un pic de morgă intelectuală“.

Ea pune «Cronica», alături de trupa Paraziții, în categoria puținelor branduri autohtone, deopotrivă autoritare și populare. „E autoritară fiindcă își permite să eticheteze cu «așa da, așa nu». Și populară pentru că spune lucrurilor pe nume și o face cu zâmbete și bebelușe. Iar liderii populari rezistă mult“, detaliază Gheorghiță, care pune eficiența formatului de emisiune și pe seama faptului că „România publică e o adevărată mină de caterincă“, dar admite că meritul faptului că emisiunea „a reușit să‑și păstreze spiritul de‑a lungul timpului“ aparține realizatorilor ei.

O altă explicație pentru eficiența dovedită în timp a „Cronicii“ ar fi că „picanteria e foarte bine dozată, exact cât să fie spicy, nu iute ca să deranjeze. În plus, există o rețetă de bază, împrospătată permanent, la care se adaugă chimia dintre protagoniști. Fără ei nu există brandul ăsta“, nuanțează Bogdan Căruntu, brand designer la Headogen Brand Design, enumerând pe nerăsuflate alte patru atuuri importante: comentariile inteligente pe imagini, dialogurile din platou, expresiile celebre, ca „Rușinică! Rușinică!“, „Valoarea mea, valoarea mea!“ sau „Of, of, măi, măi!“, plus că bebelușele sunt un element excelent de popularitate.

Într‑adevăr, spui „Cronica Câr­co­ta­șilor“, spui Huidu și Găinușă. „N‑am inventat noi roata“, spune Șerban Huidu, cu un zâmbet ușor ironic în colțul gurii, referindu‑se la faptul că emisiuni ca „Larry King Live“ sau „Late Night Show“ au rezistat pe micile ecrane 25–30 de ani tocmai pentru că sunt făcute „ca la prima ediție“.

E încântat când își dă seama că nu‑și amintește numărul personajelor parodiate în Cronică: „Înseamnă că le‑am pierdut șirul“. Îi place că‑i vin în minte repede câteva porecle: Andreea Bigudesca, Sandra Efectiv Storcescu, Cherida, Mircea Radu Bre sau Gabi Strâmbeanu Firea. Nu degeaba a amintit‑o prima pe Andreea Esca; de numele vedetei Pro TV se leagă „poate cel mai tare subiect“ din Cronică. Cine nu ține minte înregistrarea în care vedeta a fost surprinsă înaintea jurnalului de știri supărată pe un… buton.

Momentul n‑a fost uitat nici de protagonistă. „Era o discuție privată. N‑au procedat corect“, spune Andreea Esca, mărturisind că nu e în targetul emisiunii și a aflat de înregistrare de la un prieten revoltat de modul în care au procedat cârcotașii. „Sincer – continuă ea – nu m‑am uitat niciodată la o «Cronică» de la cap la coadă, dar cred că, atâta timp cât există public, și ea trebuie să existe“.

„Cronica“ există de 10 ani. Privind înapoi, emisiunea pamflet s‑a născut, oficial, la televizor, în toamna lui 2000, sub titulatura de „Cronica Cârco­tașului“, pentru că la momentul respectiv era spusă doar din perspectiva unui Șerban Huidu cu gura mare, care modera deja de trei ani un format similar al emisiunii, la Radio 21. „Pe vremea aia, ironia era un tabu. La 10 ani de la Revo­luție, pot spune că am fost printre pionierii libertății de exprimare“, ține să precizeze Huidu. În doi se cârcotește din 2001. Cu Mihai Găinușă la pupitru, show‑ul a început să semene cu ruda sa italiană „Striscia la notizia“, de pe Canale 5. Înainte să fie cooptat la „Cronică“, Mișu lucra la Radio Delta RFI și la „Chestiu­nea zilei“ (Pro TV), unde scria monologurile cu care Florin Călinescu deschidea emisiunea. Doi ani mai târziu, cârcotașii se mută de la Radio 21 la Kiss FM. Azi, numai echipa care apare în fiecare seară de miercuri „pe sticlă“ numără opt personaje, plus cârcotașii cântăreți de la JukeBox. (Un amănunt important: posturile Kiss FM, Magic FM, Rock FM, Kiss TV și Prima TV au același acționar, nemții de la SBS Broadcasting).

Director de programe pentru toate posturile de radio din rețeaua SBS, plus Kiss TV, Huidu e genul de șef care gândește și vorbește repede, e sigur pe el și are răspuns la orice întrebare. Nu dă răspunsuri concrete, dar oferă indicii pe un ton glumeț. „Instituțiile pe care le reprezint și‑au făcut întotdeauna planuri de profit nemțești: mici, dar trebuie să existe“, deviază el discuția spre munca de director de programe, care îi ocupă cea mai mare parte a timpului. Dar mai găsește timp și pentru dezvoltarea afacerilor proprii. De altfel, casa de producție a „Cronicii“ este compania lui Șerban, Hodoronc-Tronc Production – o afacere care a generat, anul trecut, un rulaj de circa 1,6 mil. euro și un profit net de aproximativ 800.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe –, și care împinge și alte două firme mai mici, Mangafaua Production și Kiss Travel.

Deși despre încasări și costuri Huidu vorbește destul de puțin, dezvăluie totuși câteva cifre. „Anul ăsta s‑ar putea să fie chiar scădere“, spune el, explicând că marginea de profit operațională în domeniu este „mică, undeva în jur de 10%“. Un motiv este și scăderea generală a pieței de publicitate. „În Ungaria piața a picat cu 5%, la noi, cu 70%. La ei cheltuielile de publicitate sunt în jur de 23–24% din prețul produsului, la noi nu trec de 7%“, compară el.

Cât costă producția „Cronicii“ pe edi­ție? Nu vrea să dea o cifră exactă: „Marja e între 50 și 250.000 de euro/ediție. Bugetul depinde de ce structură are televiziunea, ce dotare, câte ore are emisiunea“.

„Cronica Câr­­co­ta­șilor“ este o coproducție Hodo­ronc‑Tronc și Prima TV. „Noi, cu capul, și ei, cu sculele“, clarifică Huidu formula de lucru. Și tot un fel de coproducție este și între Hodoronc-Tronc și firma lui Mihai Găinușă, Trosc‑Pleosc.

Interesul lui Mișu pentru discuția despre businessul său scade pe măsură ce crește numărul întrebărilor despre afacerile în care este implicat. Motivul reticenției sale ține de modul în care se percepe pe el însuși sau i‑ar plăcea să fie perceput: „Ce fac eu e plăcere amestecată cu muncă“. În ciuda acestui argument, Găinușă face haz de simțul său „deloc ascuțit“ în afaceri. De pildă, nu s‑a dovedit a fi un adevărat mogul din moment ce criza a închis firma Trustu’ lui Mișu. Și nici cu Găinușa de Munte nu‑i merge excelent. Dacă în cazul afacerilor separate profiturile întârzie să vină, alianța dintre cei doi cârcotași, pe de o parte, și cea dintre ei și Prima TV, pe de altă parte, e reciproc avantajoasă. Concret, în termeni de audiență, „Cronica Cârcotașilor“ a înregistrat 3,9 puncte de rating (procentajul din deținătorii de televizoare care au urmarit emisiunea – n.r.) în ediția difuzată pe 3 noiembrie, potrivit Prima TV. Rezultatul a clasat Prima pe locul trei în topul audiențelor.

Atât Șerban Huidu, cât și Mișu Găi­nușă știu că brandul e monetizabil și în afara emisiunilor. Cârcotașii au produs și jucat în mai multe spoturi publicitare, printre care se numără reclamele la Digi sau cele la ketchupul Tomi.

„Brandul ar trebui să promoveze acum într‑o ligă superioară. A reprezentat ceva inedit și cu totul special când era singura voce ironică“, spune Bogdan Căruntu, „dar acum piața de divertisment e alta. Concurența vine puternic din urmă, iar asta ar putea cere o schimbare importantă, poate chiar o regândire a conceptului, pe termen lung. Mai au vreun cuvânt de spus?“.

Pe termen scurt însă, întrebarea e alta: veselia va continua tot la Prima TV, din moment ce în decembrie expiră contractul semnat în urmă cu trei ani? Repre­zen­tanții Prima au ocolit, diplomatic, subiectul. Șerban Huidu nu dă nici el un răspuns categoric, doar spune că „am fi dez­rădăcinați dintr‑un mediu în care am crescut și pe care l‑am crescut. Contează mult echipa“. Restul – conchide Huidu – „e, în principiu, o chestiune de negociere“.
money.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.