Întrebarea pentru cei care ar trebui să se implice în rezolvarea problemelor comunităţii: în afară de şoferul care e principalul vinovat, cine mai poate fi considerat responsabil de tragedia de duminică? Cei mai mulţi consideră că CFR trebuia să monteze bariere, dar sunt şi opinii care susţin că drumul trebuia închis.
Tragedia petrecută la trecerea peste calea ferată de la Uricani, acolo unde şi-au pierdut viaţa 11 persoane, a ridicat din nou problema lipsei unei semnalizări corespunzătoare. În mod cert, principalul vinovat este şoferul care nu s-a asigurat înainte să treacă linia. Pe de altă parte, se ridică problema responsabilităţii instituţiilor faţă de siguranţa traficului. În timp ce reprezentanţii CFR Infrastructură şi cei ai Primăriei Comunei Miroslava pasează vina de la unii la alţii, cei care reprezintă Iaşul în Parlament susţin că au soluţii. Rezolvări care se puteau aplica de anul trecut când avea loc un alt accident groaznic în acelaşi loc. Principala soluţie invocată de toţi parlamentarii este montarea unor bariere şi a unor semnale acustice şi luminoase. Este luată în calcul şi varianta închiderii drumului comunal. Aceste soluţii se puteau aplica şi din luna martie a anului trecut, când doi părinţi şi o fetiţă de şase ani au murit la aceeaşi trecere la nivel cu calea ferată. Numai că situaţia nu s-a schimbat. La doar un an, locul este la fel. Semnalizat cu o cruce a „Sfântului Andrei“ şi cu indicatorul STOP.
Movilă: CFR trebuia să pună barieră
Deputaţii Petru Movilă, Constantin Adăscăliţei şi Oana Manolescu sunt aleşi în Colegiul 3, locul din care provin victimele accidentului feroviar. Toţi caută soluţii pentru ca o scenă asemănătoare celei din urmă cu câteva zile să nu se repete. Ei reprezintă oamenii în Parlament de anul trecut, iar unii chiar de mai mult timp. Au devenit parlamentari de Iaşi la câteva luni de la producerea accidentului feroviar cu trei morţi, din luna iunie a anului 2012. În decursul unui an, nu au reuşit să pună în aplicare niciuna dintre soluţiile pe care le au acum şi a fost nevoie de o altă tragedie pentru ca situaţia de la calea ferată să ajungă din nou în opinia publică. Toţi parlamentarii au fost întrebaţi care dintre instituţiile vizate sunt vinovate şi cum ar putea să se rezolve problema, în cel mai scurt timp. Toţi îi văd ca principali responsabili pe şefii Regionalei CFR Infrastructură Iaşi, care nu au montat o barieră, deşi au existat nenumărate solicitări. „Dacă nici acum, când au murit unsprezece oameni, nu se rezolvă problema, nu ştiu când se va mai face acest lucru. Au murit oameni din colegiul în care am fost ales şi nu se mai poate schimba nimic pentru ei. Se pot însă schimba, dacă se şi vrea, vieţile altor oameni, care pot deveni următoarele victime“, a declarat deputatul PDL Petru Movilă. Acesta a afirmat că responsabilitatea este a Regionalei CFR Infrastructură, care nu a montat o barieră. „În anul 2010 am umblat, împreună cu primarul din Miroslava, pentru a-i face pe cei de la CFR să reacţioneze şi să ia măsurile necesare. Nu a fost deschidere din partea lor. Acum, vom lua procesul de la capăt. Ne uităm iar peste documentele depuse atunci, să vedem ce nu a mers, de ce nu s-a rezolvat problema“, a adăugat deputatul Movilă.
Printre soluţiile găsite de deputat, niciuna nu presupune închiderea drumului comunal. „O soluţie ar fi găsirea unor fonduri europene, pe baza unui proiect de infrastructură, pentru a avea bani de bariere şi semnale acustice şi luminoase. De asemenea, e nevoie de un parteneriat corect între administraţiile locale şi CFR. Drumul administrat de Primăria Miroslava nu trebuie închis. Ar fi prea drastic, având în vedere că există multe alte rezolvări care nu incomodează pe nimeni. Instituţiile statului trebuie să lucreze cu oamenii, să-i facă pe aceştia să se simtă cât mai comod. Aşa am putea să le luăm tuturor maşinile şi să-i punem să meargă cu mijloacele de transport în comun. Cam aşa ar suna închiderea drumului“, a precizat Petru Movilă.
Adăscăliţei: Barieră, în caz contrar trebuie închis drumul
Deputatul PSD Constantin Adăscăliţei nu este în totalitate de acord cu închiderea drumului, dar crede că ar fi o soluţie benefică dacă CFR nu montează mai repede o barieră. „În primul rând, trebuie o barieră. Responsabilitatea este a celui care administrează calea ferată din acea zonă, adică a CFR Infrastructură. Să spunem că ar putea fi închis şi drumul, dacă nu se pun bariere. Doar că este mai complicat. Unii oameni şi-au cumpărat acolo terenuri şi nu este normal şi corect să le fie interzis accesul, pentru că au avut loc accidente“, a declarat Constantin Adăscăliţei. Potrivit acestuia, s-ar putea interzice accesul doar în zona în care se află calea ferată. „Dumul să fie deschis circulaţiei, însă doar la acele proprietăţi până la calea ferată. De la linie se închide până după linie, iar cei care vor să ajungă în partea cealalată a căii ferate să meargă pe pod, acolo unde există o altă rută, puţin mai lungă“, a adăugat deputatul.
Oana Manolescu: Drum închis, apoi barieră
Oana Manolescu, deputat al minorităţii albaneze în România, redistribuită la Iaşi, pe Colegiul 3 Ţibăneşti, locul din care provin victimele accidentului feroviar, consideră că ambele măsuri ar trebui aplicate: iniţial închiderea drumului, apoi o semnalizare corespunzătoare. „Acolo trebuie clar o barieră şi semnale luminoase şi acustice. Până când se rezolvă problema barierei, dumul ar trebui închis, pentru o anumită perioadă. O simplă curce şi un STOP nu sunt suficiente, pentru că oamenii uită să se mai asigure, sunt obosiţi, au tot felul de probleme şi trec chiar şi când vine trenul. Eu aş pune o pancartă pe care să scrie că drumul este închis provizoriu din cauza accidentelor şi poate, cei care ajung pe acolo şi se reîntorc reţin că zona nu este sigură“, a declarat Oana Manolescu. Deputatul a afirmat că va pune acolo 11 cruci, pe care să scrie numele de botez ale victimelor. „Poate măcar aşa le-aş atrage atenţia şoferilor. Ei vor vedea crucile, vor conştientiza mult mai bine pericolul care-i pândeşte şi poate vor fi mai atenţi când trec calea ferată. Persoanele care au murit acolo merită măcar o cruce şi nu pot decât să sper că-i va ajuta pe ceilalţi şoferi. Toţi ştiu că trebuie să te asiguri înainte să treci calea ferată fără bariere, dar mulţi uită să o facă şi e nevoie să le reamintească cineva, cumva, când ajung în zonă“, a menţionat deputatul Manolescu.
Fenechiu, deputat, fost ministru al Transporturilor: „Nu există altă soluţie decât bariere“
Fostul ministru al Transporturilor şi deputat în Colegiul 2, Relu Fenechiu, nu ştia ieri exact locul în care a avut loc accidentul. Indiferent de zonă, avea însă câte o soluţie pentru fiecare problemă. Soluţii pe care, cât timp s-a aflat la conducerea Ministerului Transporturilor, nu le-a aplicat, deşi ştia de accidentul de acum un an. Aflând că cele unsprezece persoane au decedat la trecerea de la Uricani, a declarat imediat că trebuie montate bariere. „Nu există altă soluţie decât bariere şi semnale luminoase şi acustice. De ce să fie închis drumul? În acea zonă, la o astfel de trecere la nivel cu calea ferată, bariere trebuie categoric. Ele trebuie puse de administratorii trecerii peste calea ferată“, a precizat fostul ministru al Transporturilor. Răspunsul a venit rapid, fără reţineri, chiar dacă administratorul trecerii este CFR Infrastructură, iar în urmă cu puţin timp el ar fi trebuit să se ocupe de acest lucru, ca ministru al Transporturilor. Întrebat de ce nu a avut ca prioritate, în mandatul de ministru, punerea unor bariere sau măcar semnalizarea corespunzătoare a trecerii, Fenechiu a evitat să răspundă, continuându-şi declaraţia ca şi cum nu a auzit întrebarea.
Cât despre restul trecerilor la nivel cu calea ferată de pe drumurile naţionale, nesemnalizate corespunzător, Relu Fenechiu a afirmat că a încercat să rezolve problema inainte de a ajunge la Ministerul Transporturilor. „Până să fiu ministru, am vorbit în anul 2010 cu reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi ai CFR Infrastructură, propunându-le montarea unor bariere şi suplimentarea de semne pe drum, care să reducă viteza chiar şi atunci când şoferii nu vor. Este vorba despre acea vopsea care turnată pe şosea, face ca asfaltul să se umfle. Vorbim aici însă de drumurile naţionale, asflatate. S-au pus acum vreo doi sau trei ani, dar s-au estompat în timp. Cât despre bariere, s-a spus atunci că ar îngreuna traficul, pentru că s-ar aştepta mai mult atunci când trenul se apropie. Trecerile de pe drumurile naţionale, judeţene sau comunale sunt un pericol atunci când nu există semnalizare corespunzătoare, de oricare ar fi ea“, a precizat Relu Fenechiu. Atunci, fostul ministru nu i-a convins pe reprezentanţii CFR şi ai CNADNR, dar problema legată de lipsa unor bariere pe drumurile naţionale, judeţene şi comunale nu a rezolvat-o nici el, atunci când ar fi putut să o facă.
Varujan Vosganian, ales senator in Colegiul 1 Senat, care cuprinde si Colegiul 3 Camera Deputaţilor, nu a putut fi contactat ieri, pentru a-şi exprima punctul de vedere cu privire la tragedia petrecută duminică şi soluţiile care ar trebui luate pentru ca astfel de accidente să nu se repete.
Cititi mai mult: http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/cine-e-responsabil-de-carnagiul-din-zona-antibiotice-ce-spun-parlamentarii–22201.html