PROTEST La ultimul Congres al Asociatiei Comunelor din România (ACoR), participantii, reprezentanti ai autoritãtilor locale din peste 1500 de comune din tarã, si-au arãtat nemultumirea fatã de mãsurile luate de guvernanti, mãsuri care, în opinia lor, au consecinte dezastruoase economice si financiare asupra comunitãtilor locale. „În plus, multe dintre mãsuri încalcã flagrant principiul autonomiei colectivitãtilor locale, atât prin luarea de decizii care afecteazã imaginea primarilor si functionarilor publici, prin aservirea cãtre alte institutii publice, cât si prin imixtiunea executivului asupra bugetelor locale, si asa sãrace. Considerãm cã, prin luarea de astfel de mãsuri, se încearcã acoperirea incapacitãtii guvernantilor de a promova mãsuri viabile, încercându-se aruncarea vinei si a responsabilitãtilor pe umerii primarilor”, a declarat Neculai Moraru, primarul comunei Fãlciu si presedintele filialei judetene Vaslui a AcoR. Vã prezentãm în continuare textul integral al protestului adoptat, în unanimitate, în sesiunea extraordinarã a Adunãrii generale a Asociatiei Comunelor din România, pe data de 29 iulie 2013, document care, dupã ce va fi supus discutiei membrilor filialelor judetene, va fi înaintat Guvernului României .
PROTEST fatã de mãsurile luate de Guvernul României împotriva colectivitãtilor locale, cu precãdere împotriva comunelor
Asociatia Comunelor din România, auto-declaratã ca partenerã a Guvernului României în actele si faptele ce privesc dezvoltarea colectivitãtilor locale, se considerã în egalã mãsurã responsabilã pentru o serie întreagã de nerealizãri, în permanentã semnalate de primarii comunelor din România, dupã Revolutia din 1989. Am considerat cã numai printr-un dialog continuu, bazat pe deplin respect reciproc între decidentii din administratia publicã centralã si cei ai Asociatiei Comunelor din România, putem repara sau ameliora unele dintre marile erori ale oricãrui Guvern al României de dupã 1989, de ignorare a normelor elementare din Carta europeanã a autonomiei locale, în sensul cã „Exercitiul responsabilitãtilor publice trebuie, de manierã generalã, sã revinã, de preferintã, acelor autoritãti care sunt cele mai apropiate de cetãteni. La atribuirea unei responsabilitãti cãtre o altã autoritate trebuie sã se tinã seama de amploarea si de natura sarcinii, precum si de cerintele de eficientã si economie.” Din acest punct de vedere, chiar putem constata cã primarii comunelor anului 2013 sunt sub demnitatea celor de dinaintea anului 1989, aceasta „gratie” DEMOCRATIEI bazatã pe principiul DESCENTRALIZÃRII promovatã de cãtre cei care au fost dusi la guvernare cu strãdania primarilor care au cãutat sã mobilizeze cetãtenii în acordarea votului celor în care chiar credeau cã vor binele comunelor noastre. Suntem la aproape 15 luni de la schimbarea guvernãrii din 7 mai 2012 si la peste o jumãtate de an de la acordarea încrederii ultimului Guvern, la data de 21 decembrie 2012, condus de Excelenta Sa, Domnul Victor-Viorel PONTA, si, DEZILUZIA ESTE GENERALÃ! Sub umbrela DEMOCRATIEI si a DESCENTRALIZÃRII, prost întelese si chiar si mai prost aplicate, printr-o abordare sistematicã si metodicã, din partea Guvernului României, asistãm la subminarea capacitãtii administrative a comunelor, a tuturor resurselor materiale, institutionale si umane, precum si a actiunilor pe care acestea le desfãsoarã pentru exercitarea competentelor stabilite prin lege.
În cele ce urmeazã vom prezenta o parte din acestea, astfel:
1. prin Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale, a fost instituit „Impozitul pe veniturile din activitãti agricole”, iar la art. 74 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se spune: „(6) Impozitul se vireazã la bugetul de stat si din acesta nu se distribuie cote defalcate cãtre bugetele locale.”. Aceste venituri se realizeazã cu precãdere pe raza comunelor României, tinând seama cã suprafata acestora este de peste 87%, fãrã ca vreo sumã sã se facã venit la bugetele locale ale comunelor. Este foarte usor de determinat care ar fi impactul dacã impozitul calculat asupra activitãtilor economice nu s-ar face venit, cu titlu de exemplu, la bugetul local al municipiului Bucuresti!!! Se preconizeazã, luând act din presã de unele propuneri ale Domnului Victor-Viorel PONTA, prim-ministrul României, ca aceste venituri sã fie încasate la nivelul primãriilor, în baza unor protocoale cu Ministerul Finantelor Publice. RESPINGEM CATEGORIC O ASTFEL DE MãSURÃ care ar face caprimarii sã fie priviti de cetãteni cã percep noi „biruri”, fãrã ca aceste venituri sã facã obiectul utilizãrii pentru realizarea unor proiecte locale. Drept urmare venim cu propunerea pertinentã, logicã si pe deplin obiectivã, ca impozitul pe veniturile din activitãti agricole sã fie încasat de cãtre compartimentele de specialitate ale autoritãtilor administratiei publice locale, dar acestea sã constituie integral venituri proprii ale bugetelor locale si sã fie utilizate, potrivit hotãrârilor consiliilor locale, în urmãtoarea ordine, pentru:
a) efectuarea lucrãrilor sistematice de cadastru în vederea înscrierii în cartea funciarã;
b) realizarea de investitii pentru reabilitarea amenajãrilor de îmbunãtãtiri funciare existente si executia de noi amenajãri;
c) cofinantarea localã în cazul proiectelor/programelor finantate din fonduri externe nerambursabile;
d) alte investitii publice de interes local.
2. la sesiunea ordinarã a Adunãrii generale a Asociatiei Comunelor din România din 17- 20 februarie 2013 a fost întocmitã NOTA CU PROBLEMELE A CÃROR REZOLVARE, ÎN REGIM DE URGENTÃ, TREBUIE SÃ STEA ÎN ATENTIA GUVERNULUI ROMÂNIEI PENTRU ANUL 2013, fãrã ca aceasta sã constituie o preocupare a factorilor de decizie îndrituiti;
3. prin Ordonanta de urgentã nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, autoritãtilor administratiei publice locale ale comunelor, cãci aici sunt cele mai multe suprafete de pajisti:
a) li se iau prerogative de administrare a patrimoniului în raport cu nevoile de dezvoltare localã, acestea devenind doar niste administratori care „sã joace” numai dupã cum dicteazã statul prin aceastã reglementare ABERANTÃ SI ILOGICÃ;
b) li se impune care sã fie nivelul chiriei în functie de vointa politicã a consiliul judetean, situatie care este în vãditã contradictie cu calitatea prevãzutã de Constitutia României consiliului local si primarului, ca autoritãti administrative autonome, constituind o INGERINTÃ fãrã precedent în legislatia româneascã. Totodatã, este de domeniul evidentei cã aceastã lege vizeazã numai pajistile proprietatea comunelor, oraselor si municipiilor, cele ale judetelor fiind PROTEJATE!
4. prin Legea nr. 165/2013 privind mãsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în naturã sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, în egalã mãsurã ABERANTÃ si ILOGICÃ:
a) primarul este desconsiderat în forma cea mai brutalã si înaltã cu putintã, la nivel de lege, în sensul cã acesta în Comisia localã pentru inventarierea terenurilor, adicã la nivelul unitãtii administrativ-teritoriale unde i s-a acordat încrederea de cãtre cetãteni prin vot direct, este un membru, subordonat unui reprezentant al prefectului judetului; aceastã formã de umilintã legalã era practicatã la nivelul anilor 1948-1950!!! O astfel de mãsurã, irationalã, poate conduce chiar la demisia primarului din Comisia localã pentru inventarierea terenurilor, considerând cã nu aceasta si-a dorit legiuitorul! Asa a fãcut din omul de încredere ales de cetãtenii cu drept de vot, unul în care legiuitorul nu are încredere cã poate sã îndeplineascã aceastã ÎNALTÃ POZITIE de presedinte al acestei comisii!!!
b) izlazurile comunale au devenit prima optiune în atribuirea de terenuri cãtre persoanele care intrã sub incidenta art. 12 alin. (1), desi acestea la art. 6 se aflau pe pozitia a treia; mai mult la art. 6 avem „terenuri ocupate de izlazuri”, pentru ca la art. 12 alin. (1) acestea sã devinã la modul explicit „izlazul comunal”! ASA ESTE ATACAT PATRIMONIUL COMUNELOR, PATRIMONIU DOBÂNDIT PRIN VOINTA CETÃTENILOR DE SUTE DE ANI, UNEI FORME DE EXPROPRIERI FãRÃ PRECEDENT ÎN ROMÂNIA DE LA 1864 ÎNCOACE!
c) atunci când factorii implicati direct în solutionarea unei probleme deosebit de importante pentru întreaga societate, cei de la local NU POT FI PLÃTITI, CI DOAR CEI DE LA CENTRU! ACEASTÃ MÃSURÃ FACE PARTE DIN DESCENTRALIZAREA FLUTURATÃ SI TRÂMBITATÃ?! Este imperativ necesar adoptarea unei mãsuri cât mai urgent cu putintã, astfel încât primarului sã i se recunoascã autoritatea constitutionalã, si pe cale de consecintã sã fie presedintele Comisiei locale pentru inventarierea terenurilor!
5. prin Ordonanta de urgentã nr. 46/2013 privind criza financiarã si insolventa unitãtilor administrativ-teritoriale s-a instituit o procedurã inexistentã la nivelul celorlalte state ale Uniunii Europene, numai pentru a lovi în autoritãtile administratiei publice locale, cu precãdere în cele ale comunelor, asupra cãrora s-au luat cele mai ABUZIVE MÃSURI DE SUBMINARE A CAPACITÃTII ADMINISTRATIVE. De ce criza si insolventa se aplicã numai institutiilor publice locale, iar cele centrale sunt exonerate de aceastã procedurã?! ESTE MULT PREA EVIDENTÃ TINTA GUVERNANTILOR! Sã arate opiniei publice cã tot rãul în România pleacã de la primari, acoperind în acest fel pe cei incapabili de a administra treburile publice în interesul cetãtenilor si care sunt plãtiti, unii chiar regeste, din aceeasi bani publici!
6. prin Ordonanta de urgentã nr. 77/2013 pentru stabilirea unor mãsuri privind asigurarea functionalitãtii administratiei publice locale, precum si pentru stabilirea numãrului de posturi si reducerea cheltuielilor la ministere si la institutiile si autoritãtile publice, din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului se accentueazã decalajul dintre comune si orase, într-un dispret total fatã de locuitorii si autoritãtile administratiei publice locale ale comunelor, desi s-a promis, la fiecare întâlnire cu decidentii din administratia publicã centralã, cã aceastã formã de discriminare va fi eliminatã:
Grupe în functie de numãrul locuitorilor la 01.01.2012
Nr. Posturi COMUNE ORASE MUNICIPII
cel mult 1.500 9 – –
1501 – 3000 11 22 –
3001 – 5000 15 24 –
5001 – 10000 17 30 –
10.001 – 20.000 22 35 50
Iatã o formã la fel de ABERANTÃ si ILOGICÃ în ceea ce priveste viziunea asupra capacitãtii administrative a comunelor României, CONDAMNATE LA SUBDEZVOLTARE PRIN LEGE!
7. prin proiectul Ordonantei de urgentã a Guvernului pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol si prin proiectul Hotãrârii Guvernului pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a filierei de comercializare a legumelor, fructelor proaspete si a cartofului se urmãreste desconsiderarea demnitãtii primarului comunei, cãci la nivelul comunelor sunt producãtorii reali, pe de o parte, iar mãsurile preconizate sunt în detrimentul acestor producãtori si vor conduce la cresterea evaziunii fiscale si la descurajarea micilor producãtori agricoli, pe de altã parte! Este de neînteles de ce se doreste crearea unei rupturi între autoritãtile administratiei publice locale si micii producãtori agricoli?
8. prin Legea nr. 243/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren si inundatiilor, fatã de prevederea anterioarã, care determina ca integral amenzile aplicate de primari sã constituie venituri ale bugetelor locale, începând cu 27 iulie 2013, din amenzile pe care primarul le aplicã, doar 60% constituie venituri ale bugetelor locale si 40% venituri ale bugetului de stat!!! ESTE ÎNCÃ O ANOMALIE!
9. eliminarea din legislatie ale unor situatii de incompatibilitate pentru alesii locali, cu precãdere pentru primari, în sensul cã acestia sunt în imposibilitatea de a-si exercita prerogativele de reprezentati legali ai unitãtilor administrativ-teritoriale în cadrul unor entitãti care deservesc efectiv interesele persoanelor fizice si a celor juridice din colectivitãtile locale respective, actualele reglementãri, depãsite din punctul de vedere al evolutiei societãtii, determinând o situatie fãrã precedent în România si chiar în Uniunea Europeanã în ceea ce priveste numãrul primarilor constatati a fi în stare de incompatibilitate;
10. reconsiderarea perioadei de activitate a primarului unitãtii administrativ-teritoriale în sistemul public de pensii, în conditii similare unor persoane care îsi desfãsoarã activitatea în domenii a cãror importantã si responsabilitate socialã este în egalã mãsurã cu cea a primarilor;
11. în finalul acestui protest facem un nou apel asupra necesitãtii asigurãrii unei remuneratii corespunzãtoare pentru primarul, viceprimarul si secretarul comunei, precum si pentru ceilalti angajati, potrivit atributiilor ce le revin, actualele reglementãri determinând ca primarul comunei, cel mai înalt în ierarhia functiilor, sã aibã un venit lunar sub al altor angajati de la nivelul comunei; aceastã situatie reflectã starea de suficientã nejustificatã a celor din administratia publicã centralã si de dispret fatã de acele persoane care au cea mai mare responsabilitate fatã de cetãteni. În lipsa unor reactii urgente si în sensul celor solicitate de cãtre noi, pe deplin obiective si justificate, ne rezervãm, urmãtoarele forme de protest:
A. sesizarea Congresului Puterilor Locale si Regionale pentru încãlcarea autonomiei locale în România, solicitând sã ni se alãture demersului nostru si celelalte structuri asociative ale autoritãtilor administratiei publice locale;
B. sesizarea Comitetului Regiunilor;
C. sesizarea Retelei Asociatiilor de Autoritãti Locale din Sud-Est-ul Europei – NALAS, Consiliului Comunelor si Regiunilor din Europa – CCRE/CEMR, precum si a Organizatiei Mondiale a Oraselor si Administratiilor Locale Unite – UCLG;
D. sesizarea Comisiei Europene, a Fondului Monetar International, a Bãncii Mondiale, precum si a oricãror altor organisme internationale, atât la reprezentantele din Bucuresti, cât si la sediile acestora;
E. neimplicarea pentru mobilizarea cetãtenilor cu drept de vot la referendumul national privind revizuirea Constitutiei României;
F. neimplicarea pentru mobilizarea cetãtenilor cu drept de vot la alegerile europarlamentare si la cele prezidentiale;
G. alte forme de protest, potrivit prevederilor legale si ale Statutului Asociatiei Comunelor din România, chiar si actiuni colective pentru apãrarea si întãrirea autonomiei locale, inclusiv exercitarea dreptului constitutional la grevã. Orice om normal îsi pune întrebarea fireascã: dar de ce oare aceste situatii se perpetueazã de la o perioadã la altã perioadã, de la un guvern la alt guvern? Rãspunsul este pe cât de simplu, pe atât de îngrijorãtor: numai asa autoritãtile administratiei publice locale pot fi marionete în mâna si în folosul celor care ajung pe „culmile administratiei”! Astfel, cu precãdere primarii comunelor, în loc sã-si îndrepte întreaga lor capacitate pentru punerea în aplicare a unor strategii de dezvoltare economico-socialã, pe termen mediu si lung, stau slugarnic, cu mâna întinsã la cei care, prin interventiile lor, pot „picura” ceva resurse pentru îndeplinirea unor proiecte la nivel local, iar atunci când se „picurã”, criteriul este strict legat de numãrul celor care ar putea sã voteze în favoarea celui de pe „culme”. Este limpede cã într-o astfel de situatie nu se poate vorbi de dezvoltare durabilã a colectivitãtilor locale, de mentinere în administratie a unor oameni valorosi, ci de o dezvoltare arbitrarã în folosul si în interesul unor micimi! În permanentã se invocã lipsa capacitãtii administrative la nivelul comunelor, fãrã sã se vadã cã, de fapt si de drept, fructul amar al acestei deficiente este din „pomul” ce îsi are rãdãcinile adânc înfipte în „grãdina” Guvernului României, fiind alimentat doar cu promisiuni si indiferentã. Sunt cam 200 de primari la nivelul comunelor cu mandate din anul 1990, acestora li se adaugã mai bine de 2.600, oameni care si-au fãcut un ideal din munca lor si se vãd, mandat de mandat, tratati cu aceeasi indiferentã, fãcând din acestia nu primii oameni, ci ultimii oameni. Cine poate crede cã primarii pot sã stea, la infinit, în fata celor pe care-i reprezintã, fãrã acele atributii legate strict de o deservire operativã a acestora?! Fatã de cele de mai sus, rugãm pe Excelenta Sa, Domnul Victor-Viorel PONTA, prim-ministrul Guvernului României, sã asigure primirea unei delegatii reprezentative a Asociatiei Comunelor din România, cât mai urgent cu putintã, în vederea adoptãrii unui protocol prin care sã se identifice solutii si mãsuri la problemele sesizate, precum si la altele care privesc în mod direct activitatea specificã autoritãtilor administratiei publice locale ale comunelor, apreciind cã stã în demnitatea noastrã, ca înainte de orice alt demers public, sã aducem personal la cunostinta Domniei Sale nemultumirile acumulate la nivelul comunelor României, la aproape 15 luni de guvernare.
Prezentul protest se supune dezbaterii la nivelul fiecãrei filiale judetene a Asociatiei Comunelor din România, pânã cel mai târziu marti, 20 august 2013.
Adoptat, în unanimitate, în sesiunea extraordinarã a Adunãrii generale a Asociatiei Comunelor din România, pe data de 29 iulie 2013.