Un gălăţean care aduce marfă din Germania a acceptat să ne povestească despre cum se fac afacerile cu maşinile făcute din bucăţi şi cu kilometrajul dat peste cap
80 la sută dintre maşinile care se vând în Talciocul din Galaţi nu au fost aduse pe propriile roţi din Germania, ci au fost asamblate din bucăţi în parcurile auto din vestul ţării, în special la Sălaj, Bistriţa şi Arad. Este dezvăluirea pe care o face un cunoscător al fenomenului, un samsar gălăţean care a acceptat să relateze pentru „Viaţa liberă”, sub protecţia anonimatului, din dedesubturile vânzărilor de maşini second-hand de la noi. Munchen, pseudonimul asupra căruia am convenit cu interlocutorul nostru, povesteşte despre o adevărată industrie a păcălelii, pe care aşa-zişii „băieţi de Germania” o practică în ultimii ani: maşini „puzzle” sau „lego”, adică făcute din bucăţi, kilometri daţi înapoi într-o veselie, polish-uri care să ia faţa cumpărătorului şi poveşti de adormit clienţii cu bătrânele care îşi vând maşinile ţinute ani buni în garaj.
„Unii băieţi din Talcioc nici nu ştiu unde e Germania pe hartă”
„Cei mai mulţi dintre vânzătorii de maşini second-hand din Talcioc aduc marfa de la Sălaj, Arad, Bistriţa, unde e patria maşinilor lovite. Lovite puternic, nu doar atinse. Acolo e o întreagă industrie de îndreptat tabla, de combinat maşini din bucăţi. Ce fac băieţii de la Sălaj? Aduc două maşini la fel, pe care le iau cu 600 de euro bucata, una lovită în faţă şi una lovită în spate şi le lipesc. Şi aşa se face o maşină nouă, dar e maşina «puzzle» sau «lego», cum îi spunem noi. Şi le lucrează atât de bine, că arată ca nouă. Îi bagă un polish ca să îţi ia ochii, lucrează la kilometrii din bord, se mai înlocuieşte câte ceva prin interior, se bagă lacuri ca să strălucească şi maşina arată foarte bine. Măruntaiele nici nu mai contează, că oricum cumpărătorul pune botul la cum arată maşina”, povesteşte Munchen. După care, ne mai relatează interlocutorul nostru, se construieşte o poveste cu „am luat-o direct din Germania de la o bătrânică, de la un medic, de la un avocat, care a ţinut-o mai mult în garaj”. Aşa justifică mulţi vânzători de „lego” faptul că maşina nu are nicio zgârietură, are numai 90.000 de km în bord, dar e din 2003. „Ţi-o mai bagă şi pe aia cu am luat-o eu direct din Germania, tocmai ce-am adus-o. Iar el habar nu are unde e Germania pe hartă, darămite să mai fi fost vreodată pe acolo”, mai spune Munchen.
„Maşini de zece ani sub o sută de mii de km? Minciuni!”
Acesta consideră că „bişniţarii de Sălaj” au stricat piaţa maşinilor de import din Germania, dar îi învinovăţeşte pentru asta şi pe clienţii creduli, care încă mai cumpără poveşti de adormit copiii. „Sincer să fiu, eu nu îi învinovăţesc pe cei care dau kilometrajul înapoi. Uite, am avut o maşină pe care am luat-o cu kilometrajul lucrat. Şi, boul de mine, m-am apucat să fiu cinstit faţă de client. Voia să o cumpere şi i-am zis: «vezi că are 200.000 de km, nu 100.000, cât arată în bord», că au lucrat-o băieţii acolo. S-a sucit deodată, că nu o mai cumpără. Maşina era perfectă în rest, îi făcuse toate testele, îl mai ţinea 300.000 de kilometri. Nu a mai vrut, că are prea mulţi kilometri. Unii mai cred că există maşini vechi de zece ani sub o sută de mii în bord. Or mai fi, nu zic, dar majoritatea celor care susţin că vând o aşa maşină să ştiţi că mint”, spune samsarul.
sursa: http://www.viata-libera.ro/economie/43718-galati-viata-libera-masini-second-hand-germania-samsari