Prin semnarea convenţiei individuale de plată, consumatorul se obligă să-i permită furnizorului de servicii accesul în apartament pentru sistarea căldurii şi a apei calde în caz de neplată
Dacă proiectul „Convenţiei individuale a consumurilor de energie termică şi apă caldă de consum”, propus dezbaterii de reînviata SC „Apaterm” SA Galaţi, va fi votat în forma actuală, se va rezolva şi problema gălăţenilor care-şi plătesc la timp facturile, dar sunt sistematic debranşaţi de la utilităţi din cauza celor care nu plătesc cu anii. În proiectul de convenţie de plată se vorbeşte de debranşarea individuală a neplatnicilor, după somarea acestora. Debranşarea, potrivit proiectului, este o măsură extremă pe care furnizorul o va putea lua individual şi numai faţă de cei care nu-şi onorează plata serviciilor, la timp.
Penalităţile curg la 30 de zile de la emiterea facturii
Achitarea oricărei facturi poate fi făcută potrivit termenului prevăzut de lege, în treizeci de zile de la emitere, perioadă după care curg şi penalităţile, reţinem din proiectul de convenţie. În ce ne priveşte pe noi, consumatorii, sperăm ca facturile să ajungă la timp. În cazul în care nu se întâmplă acest fapt, avem posibilitatea contestaţiei.
Debranşarea se face după trimiterea unei somaţii
„Până la acţiunea în instanţă, reprezentantul Apaterm va încerca să comunice cu abonatul neplatnic şi să găsească o soluţie pentru a-şi recupera contravaloarea serviciilor de la cel datornic. Prin încheierea convenţiei individuale de plată, tocmai acest aspect dorim să-l evităm, să nu-i pedepsim pe cei nevinovaţi care îşi onorează datoriile pentru serviciile prestate de noi. Dorim să luăm o măsură individuală şi nu la comun. Potrivit articolului 18 din proiectul de convenţiei, Apaterm va uza de posibilitatea ˝transmiterii unei somaţii de sistarea a energiei termice˝ şi abia după expirarea termenului prevăzut de somaţie, în cazul neachitării şi nesoluţionării situaţiei, va proceda la sistarea serviciului”, ne lămureşte Adriana Stratulat, împuternicit special al Apaterm.
Judecata – ultima soluţie
În cazul în care rău-platnicul refuză accesul celor de la APATERM ca să sisteze serviciile, acţionarea în judecată este ultima soluţie de rezolvare a situaţiei. „După obţinerea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, Apaterm va avea acces pe proprietatea consumatorului pentru deconectarea, închiderea şi sigilarea instalaţiilor individuale de utilizare a energiei termice, în cazul în care nici pe parcursul procesului neplatnicul nu a reuşit să-şi onoreze datoriile şi nu a acceptat să sistăm furnizarea căldurii şi a apei calde”, spune Adriana Stratulat.
În proiectul convenţiei se mai precizează că, în cazul în care se constată că, deşi consumatorul i-au fost sistate serviciile, acesta a beneficiat de ele fără acordul operatorului, se va proceda la „refacturarea energiei termice, începând cu data sistării”, se arată în articolul 23.