COMPETITIE…Cea de-a XXIV-a editie a Raliului Carpati Retro a debutat vineri, la Vaslui. Concursul a fost structurat pe 5 etape, timp de douã zile. Startul celor 36 de echipaje s-a fãcut din centrul municipiului Vaslui ca, dupã douã zile de concurs, în care s-au prarcurs mai bine de 400 de kilometri, concurentii sã ajungã, din nou, în municipiul resedintã de judet. Traseul ales traverseazã Podisul Central Moldovenesc pe teritoriul judetului Vaslui. Domnitorii Stefan cel Mare si Sfânt, Dimitrie Cantemir si A.I.Cuza au fost evocati prin vizitarea locurilor istorice de peste colinele Tutovei si dealurile Fãlciului, prin trei orase importante – Vaslui, Bârlad, Husi – si prin Valea Bârladului si a Racovei. „La start, au fost prezente autovehicule fabricate în perioada 1960-1992. Evenimentul a fost organizat cu sustinerea Consiliului Judetean Vaslui si a Primãriei Vaslui”, a transmis Narcis Aprodu, presedintele Retromobil Club România – filiala Vaslui. De asemenea, Narcis Aprodu spune cã evenimentul a avut sI un alt rol, acela de a schimba perceptia fatã de Vaslui a românilor din alte judete ale tãrii, lucru care s-a sI întâmplat. Astfel, cei care au venit cu prejudecãtI, au plecat foarte multumitI sI cu promisiunea cã vor mai reveni la Vaslui, ori de câte ori vor avea ocazia.
Raliul Carpati Retro, unul din cele mai renumite si originale evenimente organizate de Retromobil Club Romania, a atras atentia pasionatilor de vehicule istorice încã de la prima sa editie din anul 2000. Un adevãrat festival itinerant dedicat vehiculelor istorice, evenimentul oferind participantilor posibilitatea de a descoperi mostenirea turisticã, culturalã si culinarã a României. „Anul acesta, la start s-au aliniat 36 de echipaje din 15 judete ale tãrii, exclusiv autovehicule atestate ca vehicul istoric, cu anii de fabricatie cuprinsi între 1960 -1992, modele autohtone Dacia si modele celebre Ford, Triumph, Volvo, Opel, Mercedes Benz, Porsche, Morgan, BMW sau Volkswagen. Raliul Carpati Retro nu este o competitie de vitezã, ci una în care echipajele participante trebuie sã descopere un traseu indicat în Roadbook doar prin intermediul unor semne de directie si sã parcurgã traseul cu o vitezã medie datã, respectând toate regulile de circulatie. Importantã pentru stabilirea clasamentului este parcurgerea traseului cu o vitezã medie asumatã. Raliul Carpati Retro editia XXIV, Vaslui 2023 este înregistrat în calendarul FIVA – Fédération Internationale des Véhicules Anciens, ca Eveniment National FIVA”, a povestit Narcis Aprodu, presedintele Retromobil Club România – filiala Vaslui.
Presedintele Dumitru Buzatu a dat startul Raliului Carpati Retro
Chiar dacã nu pãrea fericit de misiunea pe care o are, Dumitru Buzatu, presedintele CJ Vaslui, a fost cel care a dat startul primei etape a Raliului Carpati Retro. În aceastã etapã, concurentii au plecat pe traseul Vaslui – Bãlteni – Delesti – Hârsova – Laza si s-au oprit la o pensiune din comuna Poienesti, unde au servit masa. În cea de-a doua etapã, traseul a pornit cãtre Dragomiresti – Pogana – Bârlad. Ca apoi, în etapa a III-a, concurentii sã se deplaseze cãtre comuna Alexandru Vlahutã si mãnãstirea Floresti. „Vizita a fost una deosebitã si care a impresionat mai ales cã vorbim de singura mãnãstire construitã în stil neogotic din România”, a mai spus Narcis Aprodu. Au urmat apoi alte etape, iar concurentii au trecut prin mai multe comune ale judetului. Au fost trasee stabilite pe ruta Floresti – Laza – Vaslui. Apoi, Vaslui – Lipovãt sau Cretesti – Siscani – Hoceni – Pãdureni. Sositi la Pãdureni, concurentii au rãmas impresionatI de ceea ce au descoperit în centrul de comunã, cu piscina în aer liber sau Centrul Cultural. „Participantii au rãmas impresionatI de frumusetea locurilor prin care au trecut dar sI de ceea ce au descoperit în judetul Vaslui. Dacã unii au venit aici cu prejudecãti, la plecare au declarat cã au fost foarte multumitI de ceea ce au gãsit aici sI cã se vor mai întoarce, ori de câte ori vor mai acea ocazia”, a mai spus Narcis Aprodu.
Reginele Raliului: un Roadster britanic si un Mercedes W115
Printre autoturismele care au luat startul la Raliul Carpati Retro editia XXIV s-au numãrat sI douã vehicule care au impresionat. Una dintre ele este un MGA, fabricat în 1960. „Din 1960 pana în 1992 masina a avut un proprietar american, fiind ulterior achizitionatã de un colectionar european, un arhitect din Bruxelles. În România a ajuns în urmã cu 8 ani, cumpãratã din Belgia. Masina este Roadster britanic pursânge, creat pt piata nord americanã, în stare originala, fãrã modificãri. Întretinerea necesita ceva sacrificii atât financiare cât si de timp. În plus, consumabilele sunt tot mai scumpe. Masina o folosim la evenimentele Retromobil România, raliuri de regularitate sau întâlniri ale pasionatilor de vehicule istorice. În anul 2020 am cîstigat cu ea titlul de campion national la clasa E. Atrage privirile când iesim cu ea pe strada, la evenimente, cei mai bucurosi sunt copii când o vãd , când pot sa o pozeze sau sa se pozeze cu ea”, spune proprietarul masinii. Cea de-a doua masinã care a impresionat este un Mercedes W 115 fabricat în 1975 este cumpãratã de un domn din Gheorgheni în 1992 din Austria si care a ajuns, între timp, la un vasluian. „În 2012 am cumpãrat-o de la dumnealui si timp de doi ani si jumãtate am reconditionat-o în totalitate. În 2015 am atestat-o ca vehicul istoric. Din momentul respectiv au început si satisfactii. Masina atrage atentia în mod pozitiv de foarte multe persoane sunt felicitat. Referitor la întretinerea ei este într-adevãr cam costisitor si ca piese si consumul de 10 l motorinã la 100 km dar punând în balans satisfactile pe total se meritã”, spune proprietarul masinii.
Retromobil Club România, 25 ani de activitate
Evenimentele automobilistice ale Retromobil Club România reunesc în fiecare an pasionati ai fenomenului – membri ai clubului si simpatizanti – în ocazii efervescente, de neuitat în care generatii diferite, de la copii la bunici, se reunesc si împãrtãsesc emotia si bucuria vietii alãturi de automobile istorice din diferite epoci. „În 25 de ani de activitate Retromobil Club România a reusit certificarea a peste 8.000 de vehicule istorice si a format o comunitate de 3.700 de membri organizati în 41 de filiale judetene care organizeazã anual un program de peste 160 de evenimente. La 25 de ani de la înfiintarea sa de cãtre 21 de pasionati de vehicule istorice, Retromobil Club România constituie cea mai importantã asociatie de profil din tarã, fapt ce se datoreazã celor peste 4.200 de membri si eforturilor considerabile prin care restaureazã si întretin vehicule istorice ce se înscriu în patrimoniul tehnic si cultural national si mondial. Retromobil Club România are misiunea de a cultiva pasiunea pentru fenomenul automobilistic, realizând prin fiecare din evenimentele sale un demers cultural-educativ prin care încurajeazã pãstrarea în stare optimã a vehiculelor istorice de pe teritoriul României, colectionarea si restaurarea acestora, constituind totodatã singura organizatie de colectionari care poate oferi sprijinul tuturor celor care doresc sã initieze un proiect de prezervare a unui autovehicul istoric”, au transmis reprezentantii Retromobil Club România.