De la începutul anului, încãlcarea legislatiei rutiere devine mai costisitoare. Politia rutierã va aplica amenzi în medie cu 10-20 lei mai mari, pentru fiecare contraventie în parte. Motivul nu este altul decât cel al cresterilor salariale care vor debuta în noul an.
Soferii contravenienti vor fi obligati sã scoatã mai multi bani din buzunare si nu pentru cã s-ar fi înãsprit legislatia rutierã ci pentru cã salariul lor va creste cu fabuloasa sumã de 30 de lei. Codul Rutier în vigoare, deocamdatã, reglementeazã cuantumul amenzii în functie de salariul minim pe economie, astfel cã valoare unui punct penalizare este cea egalã cu 10% din acesta. Dacã acum, valoarea unui punct de amendã este de 67 lei, dupã 1 ianuarie, când salariul minim garantat va fi 700 de lei, pentru primirea unui punct de penalizare, un sofer va scoate din buzunar 70 de lei. De la 1 ianuarie, nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului va costa între 295 si 370 lei. Dacã veti fi surprinsi de agentii de la rutierã vorbind la telefonul mobil fãrã echipament handsfree, veti fi sanctionati ca si pânã acum cu 2 puncte de penalizare si o amendã între 147 si 220 lei, fatã de amenda veche care oscila între 134 si 200 lei. De aceleasi sanctiuni vor avea parte si soferii surprinsi în trafic fãrã centurã de sigurantã, dar si cei care vor opri autovehiculele într-un loc nepermis. Pe lângã acestea, nu ar fi totusi exclus ca noul an sã aducã cu sine si un nou Cod Rutier. Chiar la aceastã datã, prevederile acestuia sunt în dezbaterea comisiei de specialitate în Camera Deputatilor.Se doreste un Cod Rutier care sã punã capãt “comportamentului agresiv” pe sosele. Conform noii versiuni legislative, agresivitatea la volan se traduce prin manevre excesive si succesive pentru depãsirea altor participanti la traffic, agresarea unui alt conducãtor auto prin apropierea excesivã lateral sau spate, folosirea abuzivã a semnalelor luminoase si sonore. Toate acestea vor fi sanctionate, dacã noul Cod va intra în vigoare cu amendã si suspendarea permisului pe o perioadã de pânã la 60 de zile. O altã propunere semnificativã este scãderea nivelului permis de alcolemie, de la 0,80‰ la 0,50‰. Suficient de drasticã este si propunerea care se referã la verificarea medicalã si psihologicã a soferilor, aceasta poate fi solicitatã de politia rutierã dacã soferul este depistat în stare de ebrietate la volan, dacã depãseste viteza legalã cu mai mult de 60 km/h sau dacã a fost acuzat de cel mult douã ori de “comportament agresiv” în trafic. Deocamdatã, proiectul noii legislatii rutiere se aflã în atentia Comisiei Juridice de Disciplinã si Imunitate, dar dacã va trece, noul Cod Rutier va fi strict chiar si în privinta înstrãinãrii autovehiculelor. În cazut vânzãrii, fostul proprietar va fi obligat sã anunte în scris schimbul de proprietari, în cel mult 3 zile de la înstrãinarea autovehiculului, iar dacã procedura nu este îndeplinitã, vânzãtorul riscã o sanctiune de la 9 la 20 de puncte de amendã. Pe lângã toate acestea, în noua legislatie se propune prelungirea perioadei de suspendare /retinere a permisului de conducere de la 90 de zile ,cât este în prezent, la 120 de zile si majorarea amenzilor chiar chiar nu este exclusã eliminarea sistemului de sanctionare prin aplicarea punctelor de penalizare.