Scandalul indicilor de corectie, de la presupuneri la dxate exacte
PROCESE Sucursala Vaslui a Aquavas are de recuperat de la populatie peste 17 miliarde lei vechi. În cazul a 143 dintre acestia, s-a trecut la executare silitã urmând a se face proprire pe veniturile fiecãrui debitor, anuntã Ticu Bahnaru, directorul sucursalei Vaslui a Aquavas. “La oficiul juridic al Sucursalei noastre s-au înregistrat un numãr de 978 de dosare pentru instrumentare si actionare în judecatã, din care s-au obtinut tot atâtea hotãrâri judecãtoresti. Mare parte a celor cu datorii, actionati în judecatã, au înteles situatia si au achitat obligatiile fatã de unitatea noastrã. Unii au achitat integral, iar altii prin esalonare la platã”, a spus Ticu Bahnaru. Cei care nici nu au achitat datoriile si nici nu au fãcut angajamente de platã, vor trebui sã suporte mãsurile de executare silitã. “Pentru cei cu sume foarte mari, se poate ajunge chiar si la vânzarea imobilului, prin scoatere la licitatie publicã. Nu dorim sã se ajungã aici, de aceea facem un apel cãtre toti utilizatorii serviciului de alimentare cu apã si canalizare sã-si achite contravaloarea serviciilor prestate în termenul scadent, pentru a nu ne pune în situatia recuperãrii debitelor în instantã. Recuperarea debitelor de la utilizatori prin actionarea în instantã înseamnã si suportarea de cãtre acestia a cheltuielilor de judecatã si atunci când este cazul si a executãrilor silite”, avertizeazã directorul sucursalei Vaslui a Aquavas.
Referitor la “celebrul” de acum indice de corectie, care este de fapt un indice de repartizare a diferentelor, acesta poate avea valori subunitare, unitare sau supraunitare, directorul Bahnaru spune cã “reprezintã raportul dintre cantitatea de apã furnizatã condominiului si înregistratã de contorul de bransament, care este trecut pe facturã sub denumirea de index bransamente si suma cantitãtilor de apã înregistrate de repartitorii de costuri de pe bransamentul respectiv”. “Pentru informarea populatiei, trebuie sã spunem cã acest raport matematic diferã de la o lunã la alta datoritã unor cauze: starea instalatiilor comune de pe bransament, respectiv retelele de la subsolurile blocurilor, conductele de alimentare din ghene pânã la instalatiile interioare de apartament; transmiterea incorectã a indecsilor repartitorilor de costuri din apartamente; netransmiterea lunarã a consumurilor; data preluãrii indecsilor repartitorilor de costuri din apartamente fatã de data citirii contorului de bransament. Acesta se citeste de regulã pe data de 27 a fiecãrei luni, iar indecsii repartitorilor de costuri se preiau începând cu data de 23 pânã la 29 a fiecãrei luni. Dacã înregistrãrile repartitorilor de costuri (apometre, n.r.) se transmit pe 23, 24 sau 25, aceste valori rãmân cele transmise, dar pânã pe data de 27 fiecare apartament mai consumã o cantitate de apã care este înregistratã doar de contorul de bransament”, afirmã Bahnaru. În trimestrul II 2014, s-au înregistrat indici de corectie subunitari pentru un numãr de bransamente cuprinse între 79 si 119, ceea ce reprezintã un numãr similar de scãri de blocuri. Pe total oras, asta înseamnã cã aproape 18% dintre bransamente lucreazã corect, nu sunt pierderi si oamenii plãtesc o cantitate aproximativ egalã cu ceea ce consumã, cu foarte mici diferente, ba chiar, spune conducerea Aquavas Vaslui, “în aceste cazuri, utilizatorii de pe bransamentele respective au plãtit o cantitate de apã mai micã decât cea real consumatã”. Trebuie spus cã, în acest moment, Aquavas Vaslui factureazã consumurile de apã pe baza contractelor în vigoare cu cei peste 17.000 de abonati din oras. În cazul blocurilor de locuinte, denumite în lege si “condominii”, cantitãtile facturate individual tin cont de indicatiile contorilor individuali care, în acest caz, sunt repartitori de costuri, apometre, asa cum le stie toatã lumea. Pentru cei care locuiesc în blocuri dar nu au aceste repartitoare de costuri, se apeleazã la facturarea în mod pausal, adicã se tine cont la facturarea cantitãtilor de numãrul de persoane si de cantitãtile de apã stabilite.
Pierderile accidentale de pe retele, suportate de Aquavas, spun sefii institutiei
Sunt situatii în care se înregistreazã pierderi accidentale pe retelele publice de distributie pânã la contoarele de bransament, însã, spune Ticu Bahnaru, acestea sunt suportate de Aquavas SA, sucursala Vaslui, si nu de cãtre utilizatori. “Deoarece asociatiile de proprietari, care cuprind 60-62% din utilizatorii din blocuri, nu fac repartizarea consumului de apã dincolo de contorul de bransament, pentru asigurarea serviciilor mentionate este nevoie ca operatorul sã facã aceastã împãrtire pe utilizatori. În conformitate cu legislatia în vigoare, SC Aquavas SA, sucursala Vaslui, a început si continuã activitatea de încheiere a contractãrii furnizãrii serviciilor cu reprezentantii legali ai locatarilor, utilizatori din condominii, respectiv asociatiile de proprietari/locatari. Trebuie sã spunem cã, în acest moment, avem încheiate contracte directe la contorul de bransament cu doar trei asociatii de proprietari, respectiv Asociatia 30 Garã III, Asociatia Petru Rares, bloc 264, sc. C, Asociatia Podul Înalt, bloc 4 CET. Asociatia 30 este cea mai mare cu care avem încheiate contracte si acolo nu împãrtim noi cantitãtile consumate, cu persoanele care reprezintã asociatia de comun acord cu locatarii. Legea spune cã reprezentantii asociatiilor preiau consumurile din apartamente si regularizeazã consumul din condominii, pe care le transmit la SC Aquavas SA, sucursala Vaslui pentru facturare, pe facturã nemaifiind trecut indicele de repartizare a diferentelor sau indicele de corectie, cum este cunoscut de populatie”, a mai spus directorul Bahnaru. “Facem precizarea cã societatea Aquavas SA, sucursala Vaslui, factureazã consumul de apã pentru utilizatorii din condominii tinând seama strict de reglementãrile legale în vigoare. Pe spatele facturilor, fiecare abonat va gãsi informatii detaliate cu privire la cadrul legislativ si metodologia legalã de facturare”, explicã directorul Aquavas Vaslui.
Vreti contori la usa fiecãrui apartament? Nicio problemã, sustine conducerea Aquavas
Desi este o stare de nemultumire a populatiei cu privire la acest indice de corectie, au apãrut si unele sisteme de verificare, care vor elimina pe viitor multe dintre discutiile actuale. “Pentru eliminarea diferentelor între înregistrarea contorilor de bransament si suma utilizatorilor de pe acel bransament, existã si varianta contorizãrii individuale (distributie orizontalã), cu acel contor la “usa apartamentului”. În acest caz, nu mai existã contor de bransament, iar cantitatea înregistratã de contorul individual reprezintã si cantitatea facturatã. Pânã acum, noi am realizat acest tip de contorizare la blocul 305, sc. D, ca si la blocul 32, sc. A, sistem care existã din constructie si la blocurile ANL. Ceva cam costisitor pentru unele familii, întrucât costurile pentru contorizarea individualã sunt suportate de locatari si variazã între 200 si 600 de lei de apartament, functie de numãrul de apartamente de pe nivel, variantele tehnice solicitate de locatari etc.”, mai spune Ticu Bahnaru. Poate fi acesta viitorul si în acest sistem de utilitãti publice? Adicã, vom avea la usã contoare de gaze, cele de apã si de energie electricã? Se pare cã da, pentru cã acolo unde s-au montat locatarii sunt destul de multumiti si se evitã o serie de discutii interminabile. Sunt o serie de cifre care spun totul despre modul în care unii locatari privesc utilizarea în interiorul apartamentelor a instalatiilor sanitare. De exemplu, un robinet care picurã într-una consumã aproximativ 17 litri într-o singurã zi, în timp ce o toaletã stricatã consumã 40 de litri de apã pe zi. Dacã se ia în calcul, în cazul unui bloc cu o medie de 40 de apartamente, iar în fiecare din aceste apartamente existã câte un robinet care pierde o picãturã de apã pe secundã sau un vas WC care pierde un fir de apã de doar 1 mm grosime, poate rezulta o pierdere pentru locatari de 282,2 metri cubi pe lunã. Cifre uimitoare, care se vor schimba total, atunci când fiecare locatar va avea propriul contor la usã si va fi interesat ca instalatiile sanitare din apartament sã functioneze corect.
Dacã aveti probleme, puteti suna la deranjamentele Aquavas!
Cea mai mare problemã pe care o pun proprietarii de apartamente din Vaslui în acest moment este: “Dacã am o problemã si s-au defectat instalatiile sanitare din apartament, cui mã adresez?”. Conducerea Aquavas Vaslui spune cã orice locatar care are probleme în apartament sau la casã poate suna, nonstop, la numãrul de deranjamente 322.641, dispeceratul Aquavas, sau la mobilul 0788/459.832, unde existã echipe de instalatori care pot interveni la orice orã din zi si din noapte. Este adevãrat, pânã la ora 23.00 existã echipe de instalatori de dispecerat, iar dupã aceastã orã sunt instalatori de serviciu care, în cazul unor probleme în oras, pot interveni oriunde este nevoie. Directorul Bahnaru spune cã, în cazul unor probleme, dupã ora 15.30 se poate suna si la telefonul societãtii, 311153, care va transmite automat apelul cãtre dispecerat, în cazul unor urgente.