spot_img
spot_img
2.3 C
Vaslui
11-ian.-2025

„Zidul Morţii”, un proiect prost pe un şantier abandonat

- Advertisement -

Tragedia din a treia zi a lui 2014 de la „Zidul Morţii” de pe DN 17, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului, şi faptul că patru oameni au murit zdrobiţi, în două accidente, de acest pilon construit în mijlocul drumului naţional-european, par să fi convins în sfârşit autorităţile că proiectul şoselei de centură, la intersecţia cu DN 17, este unul prost. Unii o recunosc oficial, în timp ce alţii evită să spună ceea ce este evident pentru toată lumea.

Chiar dacă, în mod cert, tragediile de la „Zidul Morţii” au avut în prim plan viteza neadaptată la condiţiile de drum, la fel de clar este că obstacolul amplasat în mijlocul unui drum naţional-european este nefiresc şi periculos.

Zona în care se află zidul, în şantier din 2008

O mare problemă cu acest pilon pleacă de la faptul că zona se află în şantier din 2008.   Zidul de care s-au zdrobit patru oameni ar trebui să fie, conform proiectului, înconjurat de un sens giratoriu. Nici aceasta nu este o soluţie neapărat fericită, atâta timp cât intrarea în amenajarea rutieră este bruscă, iar proiectul nu prevede o intrare treptată, cu o lărgire a sensurilor de mers. Faptul că acum şoferii care vin dinspre Gura Humorului trebuie să vireze stânga, foarte strâns, pe lângă zid, este însă o problemă foarte mare. Practic, „Zidul Morţii” a rămas în faza de şantier, deşi de la tragedia cu trei morţi din noiembrie 2012 a trecut deja foarte mult timp.

Spre finele anului trecut s-a lucrat la sensul giratoriu, însă, brusc, la jumătate, lucrarea a fost abandonată.

Prefectul de Suceava: proiectul pentru construcţia respectivă este unul prost

Prefectul de Suceava, Florin Sinescu, a declarat că din punctul său de vedere proiectul pentru construcţia respectivă „este unul prost”. Florin Sinescu a ţinut să precizeze că încă de anul trecut au fost luate măsuri pentru semnalizarea suplimentară a acestui sens giratoriu. El a arătat că, dacă potrivit prevederilor legale semnalizările prin care se atenţionează apropierea de sensul giratoriu ar fi trebuit să se întindă pe o distanţă de 200 de metri, s-a luat decizia ca aceste atenţionări să fie montate pe o distanţă de 400 de metri pe ruta dinspre Gura Humorului spre Suceava. După ultimul accident în care un tânăr şi-a pierdut viaţa după ce s-a izbit cu maşina de stâlpul de susţinere a viitoarei şosele de centură, prefectul a declarat că „e de nedorit ceea ce se întâmplă. Dar în ceea ce priveşte montarea elementelor de siguranţă şi de prevenire, aceste măsuri au fost luate. Se pare că nu sunt suficiente, iar proiectul este prost. Trebuie găsită altă soluţie care să evite lucrurile acestea pe viitor”.

Florin Sinescu a subliniat faptul că din punctul său de vedere amplasarea pilonului care va susţine şoseaua de centură în mijlocul DN 17 este o greşeală de proiectare.

Intrarea în sensul giratoriu nu trebuie să fie atât de bruscă

Prefectul a mai adăugat că, din punctul său de vedere, în condiţiile menţinerii actualului proiect, o soluţie ar fi separarea benzilor de circulaţie de pe DN 17, dinspre Gura Humorului şi Suceava, prin scuaruri, pentru ca intrarea în sensul giratoriu să nu fie atât de bruscă.

„Una dintre variantele bune ar fi separarea celor două benzi de circulaţie. Vorbim de crearea unor benzi de circulaţie separate printr-un scuar cu parapet”, a spus Sinescu. El a precizat însă că o astfel de soluţie ar însemna un proiect separat, având în vedere că această investiţie ar urma să se realizeze pe DN 17, şi nu pe actualul traseu al şoselei de centură a Sucevei.

Sinescu propune montarea unui sistem de iluminat pe timp de noapte în zona „Zidul Morţii”

Pe de alt parte, prefectul Florin Sinescu a declarat ieri că sensul giratoriu de la intersecţia dintre şoseaua de centură a Sucevei şi DN 17 ar urma să fie iluminat pe timp de noapte. Florin Sinescu a făcut aceste precizări în urma unei şedinţe operative pe care a avut-o cu reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean, ai Inspectoratului Judeţean de Jandarmi şi ai Secţiei de Drumuri Naţionale Suceava, pentru găsirea unor soluţii în vederea creşterii siguranţei şoferilor în zona acestui sens giratoriu.

Florin Sinescu a spus că în urma şedinţei de ieri s-a stabilit ca în perioada imediat următoare să fie montate benzi rezonatoare, pe trei rânduri, dinspre Gura Humorului spre Suceava, suplimentarea lămpilor cu lumini intermitente, precum şi montarea unei benzi reflectorizante pe sensul giratoriu.

„Pe termen lung, în condiţiile menţinerii acestui proiect, pe care nu mai poţi să-l modifici pentru că ar fi costuri prea mari, am propus montarea unui sistem de iluminat pe timp de noapte a acestei zone”, a spus Sinescu. El a mai adăugat că un astfel de proiect ar însemna montarea a 3 – 4 stâlpi de iluminat la intrările în sensul giratoriu dinspre Gura Humorului şi Suceava, precum şi pe bretelele de acces din sensul giratoriu către şoseaua de centură.

Primarul din Şcheia: Zidul este un pericol iminent inclusiv pentru şoferii care cunosc zona

Primarul comunei Şcheia, Vasile Andriciuc, a declarat la rândul său că obstacolul de pe DN 17 este un adevărat dezastru, un pericol iminent inclusiv pentru şoferii care cunosc zona. El s-a întrebat cum de specialiştii în proiectare nu au luat în calcul acest aspect. În opinia sa, fără o lărgire a sensurilor şi o intrare treptată în amenajarea rutieră, problema nu va fi rezolvată nici după deschiderea sensului giratoriu.

Primarul Andriciuc a ţinut să facă şi o demonstraţie cu microbuzul şcolar care circulă zilnic cu elevi din satele Trei Movile şi Florinta. La volanul microbuzului primarul a arătat cât de strânsă este intrarea în curbe din ambele sensuri de mers.

„Pentru maşinile de tonaj mare, camioane, e o mare problemă dacă se întâlnesc faţă în faţă la ocolirea zidului. Nimeni nu s-a gândit la aceste aspecte. Acest zid în mijlocul drumului este fără îndoială o greşeală, un mare pericol pentru siguranţa traficului”, a spus Andriciuc.

Reamintim că şi fostul rector al Universităţii Suceava prof. univ. dr. ing. Adrian Graur a reacţionat dur vizavi de modul cum a fost amplasat pilonul, în mijlocul drumului naţional european.

„Soluţia adoptată prin proiect nu răspunde nici unei norme elementare de securitate rutieră. Nu poţi plasa un asemenea pilon pe un drum european, cu bretele de ocolire la 90 de grade. S-a instalat la constructor şi la beneficiar un dezinteres total faţă de respectarea normelor de securitate adecvate unei asemenea aberante soluţii tehnice”, a scris Adrian Graur pe un site de socializare.

Oficialii de la „Drumuri Naţionale”: firma executantă este responsabilă de managementul rutier

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) Suceava, beneficiarul proiectului care prevede realizarea rutei ocolitoare a Sucevei, a prezentat un comunicat de presă referitor la „Zidul Morţii”.

În primul rând, CNADNR s-a spălat pe mâini de răspundere, arătând că sectorul de drum pe care a avut loc accidentul se află în lucru din 2008.

„Pe toată perioada desfășurării lucrărilor, antreprenorul- S.C. CONSTRUCŢII FEROVIARE IAŞI S.A. , este responsabil pentru asigurarea managementului rutier”,  se arată în comunicat.

Oficialii de la „Drumuri Naţionale” mai spun că în seara de 3 ianuarie, când a avut loc tragedia în urma căruia a murit un tânăr, s-a acţionat cu sare, partea carosabilă fiind umedă, iar condiţiile de vizibilitate sub 50 metri din cauza ceţii.

Zona este intens semnalizată

Cât despre semnalizare, aceasta a fost suplimentată în mai multe rânduri.

CNADNR precizează că la faţa locului există indicatoare de presemnalizare a punctului de lucru, presemnalizare a rutei ocolitoare, indicatoare de lucrări şi de limitare succesivă a vitezei, la 70, 50 şi respectiv 30 de kilometri la oră, 82 de balize şi 31 de lămpi cu lumină intermitentă, cinci indicatoare cu chenar galben, panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase etc.

Depozitul de balast, pus ca măsură de siguranţă, a fost ca o trambulină pentru şoferul care a murit pe 3 ianuarie

Măsurile de siguranţă au cuprins inclusiv un depozit de balast dispus în faţa zidului, dinspre Gura Humorului, care însă a fost o adevărată trambulină pentru şoferul de 21 de ani care a murit pe 3 ianuarie la „Zidul Morţii”.

În afara semnalizării, referitor la ce au făcut autorităţile până acum, nimic nu este poate mai grăitor decât faptul că sensul giratoriu din proiect, contestabil cum este, a rămas nefinalizat şi acum, în debut de 2014.

Citeşte mai mult pe Monitorul de Suceava: http://www.monitorulsv.ro/Local/2014-01-07/Zidul-Mortii-un-proiect-prost-pe-un-santier-abandonat#ixzz2pnKya4FO

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.