Studiu World Vision: 15% din elevii vasluieni nu au urmãrit emisiunile Telescoala pentru cã nu au televizor

EDUCATIE… Impactul pandemiei asupra mediului rural din România este dramatic, conform unui studiu World Vision. „Viata pentru copiii din mediul rural s-a înrãutãtit considerabil”, afirmã organizatia. Spre exemplu, la nivel national, peste 40% dintre elevi nu au participat la scoala online, iar la nivel judetean,15% nu au urmãrit emisiunile Telescoala, organizate de Ministerul Educatiei, pentru cã nu au avut televizor care sã le permitã acest lucru.

Studiul realizat de Fundatia World Vision România aratã cã peste 60% dintre pãrinti nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionati nu au reusit sã asigure deloc sau au asigurat partial alimentele, medicamentele sau produsele de igienã. Cercetarea face o radiografie a bunãstãrii copilului din mediul rural în perioada pandemiei de COVID-19, urmãrind trei aspecte esentiale: bunãstarea materialã, cea emotionalã si accesul la educatie. Rezultatele cercetãrii aratã cã la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine. Mai mult, pe mãsurã ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creste, nivelul de bunãstare emotionalã si educationalã a copilului scade considerabil.

Familiile si gospodãriile vulnerabile, pe minus la alimente, produse de curãtenie si igienã sau medicamente

Cercetarea si-a propus sã evalueze dacã familiile din mediul rural si-au diminuat veniturile în pandemie. Aproape 19% dintre respondenti au declarat cã veniturile le-au scãzut din cauza concedierii, somajului tehnic ori a imposibilitãtii de a mai lucra cu ziua. Pentru alti peste 40% dintre pãrintii respondenti, asistati social, însã, pandemia nu a fãcut decât sã le adânceascã problemele. Pãrintii au fost întrebati dacã reusesc, în situatia datã, sã asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.

Dintre cei chestionati, 41 % (2 din 5) au spus cã au fost nevoiti sã adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare, iar 27 % au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor, declarã ca au rãmas fãrã locuri de muncã, din cauza concedierii, a somajului si imposibilitãtii de a lucra cu ziua. Aproape 40% din totalul respondentilor nu au reusit sã asigure alimentele sau le-au asigurat partial. Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienã lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% dintre pãrinti nu au reusit sã le cumpere ori le-au achizitionat partial.

Scoala online nu a fost posibilã în România…offline

Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online. Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis si exercitii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru cã acestia nu aveau mijloace de conectare online. Peste 55% dintre pãrinti nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie; 8% dintre respondenti afirmã cã nu detin niciun dispozitiv care sã-i permitã copilului sã-si continue educatia acasã. Doar 20% au afirmat cã în familiile lor copiii au urmãrit emisiunile Telescoala organizate de Ministerul Educatiei; 8 % din cauzã cã nu au avut televizor care sã le permitã sã urmãreascã emisiunea, proportia atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) si Vaslui (15%). Partea calitativã a cercetãrii World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de scoalã din mediul rural, din comunitãtile în care Fundatia activeazã. Conform directorilor, noul an scolar va începe sub urmãtoarele auspicii: 1 din 4 scoli nu are conexiune la Internet; 9 din 10 scoli nu are laptop/ PC/ tablete pentru educatia digitalã; 87% dintre directorii de scoalã cred cã învãtarea online nu mai trebuie extinsã; 60% dintre ei cred cã procesul educational va fi afectat din cauza pandemiei si materia trebuie reluatã, 16% cred cã starea emotionalã a elevilor va fi afectatã si 13% cred cã riscul de analfabetism va creste ca urmare a crizei COVID-19.

“Urmele lãsate de pandemie au adâncit sãrãcia”

Aproape un sfert dintre pãrintii chestionati (22,85%) nu si-au lãudat niciodatã copilul sau au fãcut-o doar câteodatã în perioada pandemiei. Aproape o cincime din pãrintii chestionati au declarat cã îsi îmbrãtiseazã copiii neconditionat doar câteodatã sau deloc. O treime din respondentii pãrinti (31,4%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stãrii de urgentã, când acestia ar fi avut nevoie de suport socio-emotional sporit. Cu toate acestea, proportia pãrintilor care considerã cã au gestionat pozitiv starea de tensiune indusã de pandemie a fost de aproape 81%. Se remarcã din nou faptul cã proportia pãrintilor care nu au oferit copiilor confortul emotional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic. „Rezultatele studiului ne-au arãtat, încã o datã, cã urmele lãsate de pandemie au adâncit sãrãcia si au accentuat factorii care influenteazã negativ bunãstarea oamenilor din mediul rural. Se evidentiazã foarte clar relatia strânsã între bunãstarea emotionalã, accesul la educatie, implicarea pãrintilor în viata scolarã a copiilor si vulnerabilitatea economicã a familiei. Cei care si-au pierdut total sau partial veniturile din cauza crizei ori cei care sunt asistati sociali sunt si cei care nu au acces la educatie, desi declarã cã educatia ar însemna supravietuire si singura sansã a copiilor de a iesi din sãrãcie. Atunci când ne uitãm la bunãstarea emotionalã, starea de bine si climatul în care un copil trebuie sã se dezvolte, devine evident cã familiile vulnerabile trebuie ajutate, în special cu sedinte de consiliere psiho-emotionalã si educatie parentalã. Pe lângã programele de sustinere a copiilor prin care am ajutat peste 20.000 de copii si familiile acestora în perioada pandemiei, World Vision continuã în comunitãtile rurale un program foarte important în acest sens: ‚,Scoala Pãrintilor’’, prin care pãrintii sunt însotiti, pas cu pas, de consilieri, asistenti sociali si psihologi sã depãseascã situatii dificile în cresterea si educarea copiilor. De asemenea, este important de amintit cã, în mai putin de douã luni, începe scoala. Nu stim în ce formã, dar cursurile vor fi reluate, iar acesti copii au nevoie de interventie imediatã pentru a nu rãmâne în urmã. Facem un apel la solidaritate si îi invitãm pe toti care pot si doresc sã contribuie la Fondul de Urgentã pentru educatie si interventie imediatã pentru copiii si scolile din mediul rural sã trimitã un SMS cu textul Sperantã, la 8864″, a declarat Mihaela Nabãr, director executiv World Vision România.




NICIUN COMENTARIU